הבדלים בין גרסאות בדף "תחילתו עיסה וסופו סופגנין"

שורה 11: שורה 11:
כ' ה'''טור''' (או"ח סי' קס"ח סעי' י"ג)  כל דבר שבלילתו עבה אפי' בישלו במים או טיגנו בשמן לחם גמור הוא וחייב בחלה ומברכין עליו המוציא ובלבד שיהא בו תואר לחם, ואם בלילתו רכה ובשלו במים או טגנו בשמן לאו לחם הוא לענין חלה והמוציא, משמע מדבריו דפסק כר"ת דכל שתחילת העיסה בלילה עבה חייב בחלה ומברך המוציא,
כ' ה'''טור''' (או"ח סי' קס"ח סעי' י"ג)  כל דבר שבלילתו עבה אפי' בישלו במים או טיגנו בשמן לחם גמור הוא וחייב בחלה ומברכין עליו המוציא ובלבד שיהא בו תואר לחם, ואם בלילתו רכה ובשלו במים או טגנו בשמן לאו לחם הוא לענין חלה והמוציא, משמע מדבריו דפסק כר"ת דכל שתחילת העיסה בלילה עבה חייב בחלה ומברך המוציא,
===מחלוקת הב"י והב"ח בדעת הטור===
===מחלוקת הב"י והב"ח בדעת הטור===
ה'''ב''' מביא את מחלוקת ר"ת והר"ש והרמב"ן, וכ' דנראה מדברי הרמב"ם (פ"ו הי"ב מהל' חלה) דס"ל כר"ש, עוד מביא דברי הר"ש דאפי' כשעושה ע"ד לבשלה אם אפה חלק ממנה נתחייבה כולה בחלה דחיישינן שמא תמלך לאפות כולה, ומביא הב"י דכן דעת הטור כר"ש שכ"כ (ביו"ד סי' שכ"ט) ומק' הב"י דיש לתמוה למה סתם כאן דבריו כדעת ר"ת כיון דה'''רא''' וה''רמב''' סברי כר"ש ודאי דהכי נקטינן וא"כ כדבריו היה לו לסתום,
הב"י מביא את מחלוקת ר"ת והר"ש והרמב"ן, וכ' דנראה מדברי הרמב"ם (פ"ו הי"ב מהל' חלה) דס"ל כר"ש, עוד מביא דברי הר"ש דאפי' כשעושה ע"ד לבשלה אם אפה חלק ממנה נתחייבה כולה בחלה דחיישינן שמא תמלך לאפות כולה, ומביא הב"י דכן דעת הטור כר"ש שכ"כ (ביו"ד סי' שכ"ט) ומק' הב"י דיש לתמוה למה סתם כאן דבריו כדעת ר"ת כיון דהראוהרמב"ם סברי כר"ש ודאי דהכי נקטינן וא"כ כדבריו היה לו לסתום,
וב'''דרישה''' כ' ליישב שהטור ס"ל כדעת הר"ש ולא כר"ת אך הטור מיירי במקרה שבשעה שגלגל חשב ע"ד לאפות ונמלך דאז גם לדעת הר"ש חייב בחלה אע"פ דסופו סופגנין ולכן כ' הטור דחייב בחלה אע"ג דסופו סופגנין, אבל כ' הדרישה שמה שק' על הטור זה מר' ירוחם שכ' דאע"ג שהעיסה חייבת בחלה מ"מ אין מברכין המוציא כיון דאזלינן בתר שעת אפיה וא"כ איך כ' ה'''טור''' דמברך המוציא,
וב'''דרישה''' כ' ליישב שהטור ס"ל כדעת הר"ש ולא כר"ת אך הטור מיירי במקרה שבשעה שגלגל חשב ע"ד לאפות ונמלך דאז גם לדעת הר"ש חייב בחלה אע"פ דסופו סופגנין ולכן כ' הטור דחייב בחלה אע"ג דסופו סופגנין, אבל כ' הדרישה שמה שק' על הטור זה מר' ירוחם שכ' דאע"ג שהעיסה חייבת בחלה מ"מ אין מברכין המוציא כיון דאזלינן בתר שעת אפיה וא"כ איך כ' ה'''טור''' דמברך המוציא,
וכ"כ ב'''ב"ח''' ליישב דברי הטור דס"ל כדעת הר"ש אבל הכא מיירי בשהיה דעתו לאפותו ונמלך ואז חייבת בחלה ומברכין עליה המוציא דהטור לא ס"ל כר' ירוחם אלא כיון דחייבת בחלה מברכין המוציא.
וכ"כ ב'''ב"ח''' ליישב דברי הטור דס"ל כדעת הר"ש אבל הכא מיירי בשהיה דעתו לאפותו ונמלך ואז חייבת בחלה ומברכין עליה המוציא דהטור לא ס"ל כר' ירוחם אלא כיון דחייבת בחלה מברכין המוציא.
      
      
הקובץ בשלבי עריכה...
הקובץ בשלבי עריכה...
12

עריכות