הבדלים בין גרסאות בדף "שלושה אילנות לבית סאה"

אין תקציר עריכה
שורה 38: שורה 38:
===הרמב"ם===
===הרמב"ם===
בשיטת ה'''רמב"ם''' נחלקו האחרונים מה סובר ואיך מסביר את הירושלמי.<BR/>
בשיטת ה'''רמב"ם''' נחלקו האחרונים מה סובר ואיך מסביר את הירושלמי.<BR/>
מ'''הרמב"ם בפירוש המשנה''' משמע כמעט בבירור שמספיק שיתקבצו מכל האילנות יחד שישים מנה ולא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, רק צריך שלא יהיה אחד מהם ש'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם, ונבאר בדעות המפרשים את כוונתו), ומ'''הרמב"ם במשנה תורה''' (הלכות שמיטה ויובל ג, ב-ד) ניתן להבין את שתי האפשרויות.<BR/>
מ'''הרמב"ם בפירוש המשנה''' (משנה ד') משמע כמעט בבירור שמספיק שיתקבצו מכל האילנות יחד שישים מנה ולא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, רק צריך שלא יהיה אחד מהם ש'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם, ונבאר בדעות המפרשים את כוונתו), ומ'''הרמב"ם במשנה תורה''' (הלכות שמיטה ויובל ג, ב-ד) ניתן להבין את שתי האפשרויות.<BR/>
יש דעות שראו להסביר את שיטת הרמב"ם במשנה תורה בתיאום לפירוש המשנה ויש שלא חשו לכך. נרחיב כאן על הדעות השונות לגבי שיטת הרמב"ם במשנה תורה ובפירוש המשנה:<BR/><BR/>
יש דעות שראו להסביר את שיטת הרמב"ם במשנה תורה בתיאום לפירוש המשנה ויש שלא חשו לכך. נרחיב כאן על הדעות השונות לגבי שיטת הרמב"ם במשנה תורה ובפירוש המשנה:<BR/><BR/>
'''''כסף משנה'''''<BR/>
'''''כסף משנה'''''<BR/>
'''דעת הרמב"ם במשנה תורה:'''<BR/>
'''דעת הרמב"ם במשנה תורה:'''<BR/>
הכסף משנה סובר בדעת ברמב"ם שלא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, אבל מחלק בדין בין כאשר יש שלושה אילנות לבין שיש יותר אילנות.
הכסף משנה סובר בדעת ברמב"ם שלא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, אבל מחלק בדין בין כאשר יש שלושה אילנות לבין כאשר יש יותר אילנות.<BR/>
'''כאשר יש שלושה אילנות''' - צריך ששלושתם יעשו יחד שישים מנה ולא שכל אחד יעשה שישים מנה.<BR/>  
'''כאשר יש שלושה אילנות''' - צריך ששלושתם יעשו יחד שישים מנה ולא שכל אחד יעשה שישים מנה.<BR/>  
לפי ה'''כסף משנה''' לא מבואר אם צריך שכל אילן יעשה עשרים מנה מתוך שישים מנה או שהאילנות צריכים רק לעשות יחד שישים מנה ואין הקפדה אם אחד יעשה לדוגמא ארבעים והשניים האחרים עשר כל אחד.  <BR/>     
לפי ה'''כסף משנה''' לא מבואר אם צריך שכל אילן יעשה עשרים מנה מתוך שישים מנה שהוא חלקו משישים מנה '''או''' שהאילנות צריכים רק לעשות יחד שישים מנה ואין הקפדה אם אחד יעשה לדוגמא ארבעים והשניים האחרים עשר כל אחד.  <BR/>     
'''כאשר יש מארבעה אילנות עד תשעה''' – צריך עדיין שיעשו האילנות יחד שישים מנה, אבל אפשר שיהיה אחד מהם - 'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם).<BR/>והכוונה ב'אינו ראוי לעשות' תלוי במה הכסף משנה סובר כאשר יש שלושה אילנות, אם סובר שצריך בשלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים - ניתן לפרש ש'אינו ראוי לעשות' הכוונה - שלא ראוי לעשות עשרים אבל עושה מעט מכל מקום, ואם אמרנו שאין הקפדה כאשר יש שלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים אלא העיקר שכל אחד יעשה מעט - "אינו ראוי לעשות" פירושו, אינו ראוי לעשות כלל.<BR/>
'''כאשר יש מארבעה אילנות עד תשעה''' – צריך עדיין שיעשו האילנות יחד שישים מנה, אבל אפשר שיהיה אחד מהם - 'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם).<BR/>והכוונה ב'אינו ראוי לעשות' תלוי במה הכסף משנה סובר כאשר יש שלושה אילנות, אם סובר שצריך בשלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים - ניתן לפרש ש'אינו ראוי לעשות' הכוונה - שלא ראוי לעשות עשרים אבל עושה מעט מכל מקום, ואם אמרנו שאין הקפדה כאשר יש שלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים אלא העיקר שכל אחד יעשה מעט - "אינו ראוי לעשות" פירושו, אינו ראוי לעשות כלל.<BR/>
'''דעת הרמב"ם בפירוש המשנה:'''<BR/>
'''דעת הרמב"ם בפירוש המשנה:'''<BR/>
31

עריכות