הבדלים בין גרסאות בדף "שלושה אילנות לבית סאה"

אין תקציר עריכה
שורה 38: שורה 38:
===הרמב"ם===
===הרמב"ם===
בשיטת ה'''רמב"ם''' נחלקו האחרונים מה סובר ואיך מסביר את הירושלמי.<BR/>
בשיטת ה'''רמב"ם''' נחלקו האחרונים מה סובר ואיך מסביר את הירושלמי.<BR/>
מ'''הרמב"ם בפירוש המשנה''' משמע כמעט בבירור שמספיק שיתקבצו מכל האילנות יחד שישים מנה ולא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, ומ'''הרמב"ם במשנה תורה''' (הלכות שמיטה ויובל ג, ב-ד) ניתן להבין את שתי האפשרויות.<BR/>
מ'''הרמב"ם בפירוש המשנה''' משמע כמעט בבירור שמספיק שיתקבצו מכל האילנות יחד שישים מנה ולא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, רק צריך שלא יהיה אחד מהם ש'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם, ונבאר בדעות המפרשים את כוונתו), ומ'''הרמב"ם במשנה תורה''' (הלכות שמיטה ויובל ג, ב-ד) ניתן להבין את שתי האפשרויות.<BR/>
המפרשים של הרמב"ם במשנה תורה - '''כסף משנה''', '''רדב"ז''' ו'''מהר"י קורקוס''' - מבינים שלפי הרמב"ם יש הבדל בין כאשר יש שלושה אילנות לבין כאשר יש יותר אילנות: כאשר יש שלושה אילנות צריך שיהיו ראויים כל אחד לעשות שישים מנה, וכאשר יש יותר משלושה אילנות לא צריך שיהיו ראויים לעשות שישים מנה.  <BR/>
יש דעות שראו להסביר את שיטת הרמב"ם במשנה תורה בתיאום לפירוש המשנה ויש שלא חשו לכך. נרחיב כאן על הדעות השונות לגבי שיטת הרמב"ם במשנה תורה ובפירוש המשנה:<BR/><BR/>
יש דעות שראו להסביר את שיטת הרמב"ם במשנה תורה בתיאום לפירוש המשנה ויש שלא חשו לכך. נרחיב כאן על הדעות השונות לגבי שיטת הרמב"ם במשנה תורה ובפירוש המשנה:<BR/>
'''''כסף משנה'''''<BR/>
'''''כסף משנה'''''<BR/>
'''דעת הרמב"ם במשנה תורה:'''<BR/>
'''דעת הרמב"ם במשנה תורה:'''<BR/>
הכסף משנה סובר בדעת ברמב"ם שלא צריך שכל אילן יעשה שישים מנה, אבל מחלק בדין בין כאשר יש שלושה אילנות לבין שיש יותר אילנות.
'''כאשר יש שלושה אילנות''' - צריך ששלושתם יעשו יחד שישים מנה ולא שכל אחד יעשה שישים מנה.<BR/>  
'''כאשר יש שלושה אילנות''' - צריך ששלושתם יעשו יחד שישים מנה ולא שכל אחד יעשה שישים מנה.<BR/>  
לפי ה'''כסף משנה''' לא מבואר אם צריך שכל אילן יעשה עשרים מנה מתוך שישים מנה או שהאילנות צריכים רק לעשות יחד שישים מנה ואין הקפדה אם אחד יעשה לדוגמא ארבעים והשניים האחרים עשר כל אחד.  <BR/>     
לפי ה'''כסף משנה''' לא מבואר אם צריך שכל אילן יעשה עשרים מנה מתוך שישים מנה או שהאילנות צריכים רק לעשות יחד שישים מנה ואין הקפדה אם אחד יעשה לדוגמא ארבעים והשניים האחרים עשר כל אחד.  <BR/>     
'''כאשר יש מארבעה אילנות עד תשעה''' – צריך עדיין שיעשו האילנות יחד שישים מנה, אבל אפשר שיהיה אחד מהם - לא ראוי לעשות. והכוונה במה שאמרנו שהוא 'לא ראוי לעשות' תלוי במה שהסברנו כאשר יש שלושה אילנות, אם הסברנו שצריך בשלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים ניתן לפרש ש"אינו ראוי לעשות" הכוונה שלא ראוי לעשות עשרים, ואם אין הקפדה כאשר יש שלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים - "אינו ראוי לעשות" פירושו, אינו ראוי לעשות כלל.
'''כאשר יש מארבעה אילנות עד תשעה''' – צריך עדיין שיעשו האילנות יחד שישים מנה, אבל אפשר שיהיה אחד מהם - 'אינו ראוי לעשות' (לשון הרמב"ם).<BR/>והכוונה ב'אינו ראוי לעשות' תלוי במה הכסף משנה סובר כאשר יש שלושה אילנות, אם סובר שצריך בשלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים - ניתן לפרש ש'אינו ראוי לעשות' הכוונה - שלא ראוי לעשות עשרים אבל עושה מעט מכל מקום, ואם אמרנו שאין הקפדה כאשר יש שלושה אילנות שכל אחד יעשה עשרים אלא העיקר שכל אחד יעשה מעט - "אינו ראוי לעשות" פירושו, אינו ראוי לעשות כלל.<BR/>
דעת הרמב"ם בפירוש המשנה:
'''דעת הרמב"ם בפירוש המשנה:'''<BR/>
הכסף משנה לא מתייחס לדברי הרמב"ם בפירוש המשנה.  
ה'''כסף משנה''' לא מתייחס לדברי ה'''רמב''' בפירוש המשנה. <BR/>
הרב יוסף קפאח (שביעית פרק א' הערה 26 בפירוש המשנה הוצאת מוסד הרב קוק) הסכים לשיטת הכסף משנה בדברי הרמב"ם במשנה תורה והסביר שכאשר יש שלושה אילנות דעת הרמב"ם במשנה תורה שאמנם לא צריך שכל אחד מהאילנות יעשה שישים מנה אלא יעשו ביחד שישים מנה, אבל מכל מקום צריך שכל אחד מן האילנות יעשה עשרים מנה ולא יהיה אילן שלא ראוי לעשות שישים מנה.  
'''הרב יוסף קפאח''' (שביעית פרק א' הערה 26 בפירוש המשנה הוצאת מוסד הרב קוק) הסכים לשיטת ה'''כסף משנה''' בדברי ה'''רמב"ם במשנה תורה''' והסביר שכאשר יש שלושה אילנות דעת '''הרמב"ם במשנה תורה''' שאמנם לא צריך שכל אחד מהאילנות יעשה שישים מנה ומספיק שיעשו יחד שישים מנה, אבל מכל מקום צריך ש'''כל אחד מן האילנות יעשה עשרים מנה''' ולא יהיה אילן שלא ראוי לעשות עשרים מנה. <BR/>
ובכך מתרץ את דעת הרמב"ם במשנה תורה עם מה שכתב בפירוש המשנה שבפירוש המשנה מדבר הרמב"ם כאשר יש יותר משלושה אילנות שאז לא צריך שכל אילן יעשה עשרים אלא מספיק שכל אחד יעשה אפילו קצת רק שבין כולם יצא שישים מנה.  
ובכך מתרץ '''הרב קפאח''' את דעת הרמב"ם במשנה תורה עם מה שכתב בפירוש המשנה, שבפירוש המשנה מדבר הרמב"ם כאשר יש יותר משלושה אילנות שאז לא צריך שכל אילן יעשה עשרים אלא מספיק שכל אחד יעשה אפילו קצת רק שבין כולם יצא שישים מנה.  
אם נאמר שהכסף משנה סובר כדברי הרב קפאח שלפי הרמב"ם כאשר יש שלושה אילנות צריך שכל אילן יעשה עשרים יכול לפרש את דברי הרמב"ם בפירוש המשנה כמותו. ואם לא סובר שצריך שכל אחד יעשה עשרים צריך לעיין איך לתרץ את דברי הרמב"ם עם מה שכתב בפירוש המשנה או שנאמר שחזר בו במשנה תורה לענין שצריך שכולם יעשו.
אם נאמר שהכסף משנה סובר כדברי הרב קפאח שלפי הרמב"ם כאשר יש שלושה אילנות צריך שכל אילן יעשה עשרים יכול לפרש את דברי הרמב"ם בפירוש המשנה כמותו. ואם לא סובר שצריך שכל אחד יעשה עשרים צריך לעיין איך לתרץ את דברי הרמב"ם עם מה שכתב בפירוש המשנה או שנאמר שחזר בו במשנה תורה לענין שצריך שכולם יעשו.


31

עריכות