הבדלים בין גרסאות בדף "שלושה אילנות לבית סאה"

אין תקציר עריכה
מ
שורה 5: שורה 5:
|שביעית א, ג
|שביעית א, ג
|הלכות שמיטה ויובל ג, א - ד}}
|הלכות שמיטה ויובל ג, א - ד}}
התנאים לשדה בגודל של בית סאה כדי שיהיה ניתן לחרוש אותה עד העצרת (חג שבועות) בשנה השישית לשמיטה.
התנאים לשדה אילנות כדי שיהיה ניתן לחרוש אותה עד העצרת (חג שבועות) בשנה השישית לשמיטה.
==מרחק בין האילנות==
==מרחק בין האילנות==
בשנה שלפני שנת השמיטה מותרת החרישה בשדה אילן עד העצרת (שבועות) ובשדה הלבן (שדה תבואה) עד הפסח. אחרי זמנים אלו אסור לחרוש בשדה מן התורה. ה'''משנה''' בשביעית (א, א - ד) דנה מתי השדה נחשבת 'שדה אילן' כדי להתיר לחרוש בה עד העצרת, ואומרת שצריך שיהיו בשדה לפחות שלושה אילנות בתוך שטח של בית סאה כדי שתחשב שדה אילן, ואם לא הרי דינה כשדה לבן שמותר לחרוש אותה רק עד הפסח. <BR/> ה'''גמרא''' בבבא בתרא (כו: - כז.) מביאה את המשנה בשביעית ולומדת ממנה שכל אילן יונק סביבו שטח של 833 ושליש אמות מרובעות<ref>  לשון הגמרא - "תמני מאה ותלתין ותלתא ותילתא"</ref> , שהרי התנאי של המשנה הוא שיהיו שלושה אילנות בבית סאה, ושטח בית סאה הוא 2500 אמות מרובעות<ref>833 ושליש = 3 : 2500</ref>. הגמרא אומרת למסקנה שאת השטח של יניקת האילן מחשבים בעיגול סביב האילן ויוצא שהשטח שהאילן יונק לכל צד הוא 16 ושני שליש אמה<ref>עפ"י הנוסחא הידועה כיום לחישוב שטח עיגול שטח עיגול = פאי x רדיוס x רדיוס :
בשנה שלפני שנת השמיטה מותרת החרישה בשדה אילן עד העצרת (חג השבועות) ובשדה הלבן (שדה תבואה) עד הפסח. אחרי זמנים אלו אסור לחרוש בשדה מן התורה. <BR/>ה'''משנה''' בשביעית (א, א - ד) אומרת שכדי ששדה תחשב שדה אילן צריך שיהיו בשדה לפחות שלושה אילנות בתוך שטח של בית סאה כדי שתחשב שדה אילן, ואם לא הרי דינה כשדה לבן שמותר לחרוש אותה רק עד הפסח. <BR/> ה'''גמרא''' בבבא בתרא (כו: - כז.) מביאה את המשנה ולומדת ממנה שכל אילן יונק סביבו שטח של '''833 ושליש''' אמות מרובעות<ref>  לשון הגמרא - "תמני מאה ותלתין ותלתא ותילתא"</ref> , שהרי התנאי של המשנה הוא שיהיו שלושה אילנות בבית סאה, ושטח בית סאה הוא 2500 אמות מרובעות<ref>833 ושליש = 3 : 2500</ref>. למסקנה '''הגמרא''' אומרת שאת השטח של יניקת האילן מחשבים בעיגול סביב האילן ויוצא שהשטח שהאילן יונק לכל כיוון הוא '''16 ושני שליש אמה''' (ראה ציור 1).<ref>עפ"י הנוסחא הידועה כיום לחישוב שטח עיגול: <BR/> '''שטח עיגול = פאי x רדיוס x רדיוס''' <BR/>
833 ושליש = 3 x רדיוס x רדיוס (עפ"י שיטת הגמרא ש - פאי = 3) >>  16 ושני שליש = רדיוס.
'''833 ושליש = 3 x רדיוס x רדיוס''' (עפ"י שיטת הגמרא ש - פאי = 3) >>  <BR/>'''16 ושני שליש = רדיוס'''.
אמנם בגמרא שם כתוב "פש ליה פלגא דאמתא" והכוונה שיש חצי אמה יותר מ – 16 אמה שדיבר עליהם עולא (ראה שם בגמרא) ואם כן יוצא שהגמרא חישבה ששיעור היניקה הוא 16 וחצי ולא 16 ושני שליש. אבל רש"י שם כבר העיר שהגמרא לא דקדקה כל כך ועוד הביא שיש גורסים "פש ליה תרי תילתי דאמתא" וכן גורס תוס' (שם ד"ה הכי גרס ר"ת).
<BR/>בגמרא יש סתירה כי בהמשך הגמרא משמע ששיעור היניקה הוא 16 וחצי ולא 16 ושני שליש. אבל רש"י שם כבר העיר שהגמרא לא דקדקה כל כך ועוד הביא שיש גורסים "פש ליה תרי תילתי דאמתא" וכן גורס תוס' (שם ד"ה הכי גרס ר"ת).</ref>
</ref> (ראה ציור 1) https://www.betmidrash.org.il/images/c/c5/%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A8_1.JPG
<BR/>אם כן משמע מ'''הגמרא''' שהטעם של '''המשנה''' להצריך שלוש אילנות כדי להתיר את החרישה עד העצרת הוא משום שכל אילן יונק סביבו 16 ושני שליש אמה לכל כיוון, וכיוון שלפי החישוב הזה שלושה אילנות יונקים מכל השטח של בית סאה אמרו חכמים ששדה זו חשובה כשדה אילן ואפשר לחרוש את כל הבית סאה הזו עד העצרת ולא רק עד הפסח כשדה הלבן (פרק ב')<ref>יש לעיין שלפי דברי הגמרא שאומרת שיניקת האילנות היא בעיגול סביב האילן – קצת קשה, שהרי בהכרח אי אפשר שינקו האילנות מכל השדה, מפני שכמעט ולא נמצאת שדה בגודל בית סאה בדיוק שעשויה בצורת שלושה עיגולים שסמוכים אחד לשני (ראה ציורים 2 ו-3) ובדרך כלל נראה שהשדות עשויות בצורת ריבוע. והנה כבר כתב החזו"א (זרעים יז, ד) שלא נתפרש אם אפשר לחרוש רק את השטח של הבית סאה שסביב האילנות (דהיינו החלק המפוספס שבציורים) מפני שרק ממנו יש יניקה או שלא הטריחו בכך וחורש את כל הריבוע שמקיף את העיגולים של יניקת אילנות והשאיר דבר זה בספק.  
אם כן משמע מהגמרא שהטעם של המשנה הוא משום שכל אילן יונק סביבו 16 ושני שליש אמה לכל כיוון, וכיוון שלפי החישוב הזה שלושה אילנות יונקים מכל השטח של בית סאה אמרו חכמים ששדה זו חשובה כשדה אילן אפשר לחרוש את כל הבית סאה הזו עד העצרת ולא רק עד הפסח כשדה הלבן (פרק ב')<ref>יש לעיין שלפי דברי הגמרא שאומרת שיניקת האילנות היא בעיגול סביב האילן – קצת קשה, שהרי בהכרח אי אפשר שינקו האילנות מכל השדה, מפני שכמעט ולא נמצאת שדה בגודל בית סאה בדיוק שעשויה בצורת שלושה עיגולים שסמוכים אחד לשני (ראה ציורים 2 ו-3) ובדרך כלל נראה שהשדות עשויות בצורת ריבוע. והנה כבר כתב החזו"א (זרעים יז, ד) שלא נתפרש אם אפשר לחרוש רק את השטח של הבית סאה שסביב האילנות (דהיינו החלק המפוספס שבציורים) מפני שרק ממנו יש יניקה או שלא הטריחו בכך וחורש את כל הריבוע שמקיף את העיגולים של יניקת אילנות והשאיר דבר זה בספק.  
בספר משנת יוסף (פרק א משנה ב הערה ד [ספר חידושים ועיונים בסוגיות על סדר המשנה לרב יוסף ליברמן]) העיר שעל פי ההבנה הזאת - כל מקום שנאמר בית סאה אין הכוונה לשטח השדה אלא לשטח היניקה של האילנות..
בספר משנת יוסף (פרק א משנה ב הערה ד [ספר חידושים ועיונים בסוגיות על סדר המשנה לרב יוסף ליברמן]) העיר שעל פי ההבנה הזאת - כל מקום שנאמר בית סאה אין הכוונה לשטח השדה אלא לשטח היניקה של האילנות..
</ref>.   
</ref>.   
אם כן לפי הסבר הגמרא למשנה נראה שצריך שהאילנות יהיו מפוזרים בשדה בשווה דהיינו שיהיה בין האילנות שבשדה 33 ושליש אמות  כדי שינקו יחדיו מכל הבית סאה (ראה ציור 4), ולא שכולם יהיו בצד אחד של השדה (ציור 5) שאם כן לא יונקים מכל הבית סאה.  
אם כן לפי הסבר הגמרא למשנה נראה שצריך שהאילנות יהיו מפוזרים בשדה בשווה דהיינו שיהיה בין האילנות שבשדה 33 ושליש אמות  כדי שינקו יחדיו מכל הבית סאה (ראה ציור 4), ולא שכולם יהיו בצד אחד של השדה (ציור 5) שאם כן לא יונקים מכל הבית סאה.  
אבל קשה שהרי המשנה בהמשך (משנה ה') שואלת "וכמה יהא ביניהם?" - כמה הפרש צריך להיות בין האילנות "רבן גמליאל אומר כדי שיהא הבקר עובר בכליו", שיעור "כדי שיהא הבקר עובר בכליו" נתפרש בבבא בתרא (פג.) שהוא ארבע אמות. אם כן משמע מתשובת רבן גמליאל שאין צורך ששלושת האילנות יהיו מפוזרים בכל הבית סאה אלא מספיק שרק יהיו רחוקים לפחות ארבע אמות אחד מהשני אבל אין בעיה ששלושתם יהיו בצד אחד של הבית סאה!
אבל קשה שהרי המשנה בהמשך (משנה ה') שואלת "וכמה יהא ביניהם?" - כמה הפרש צריך להיות בין האילנות "רבן גמליאל אומר כדי שיהא הבקר עובר בכליו", שיעור "כדי שיהא הבקר עובר בכליו" נתפרש בבבא בתרא (פג.) שהוא ארבע אמות. אם כן משמע מתשובת רבן גמליאל שאין צורך ששלושת האילנות יהיו מפוזרים בכל הבית סאה אלא מספיק שרק יהיו רחוקים לפחות ארבע אמות אחד מהשני אבל אין בעיה ששלושתם יהיו בצד אחד של הבית סאה!
31

עריכות