הבדלים בין גרסאות בדף "שלושה אילנות לבית סאה"

אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "{{תחרות כתיבה}} {{מקורות |שביעית א, א - ה |בבא בתרא כו: - כז. |שביעית א, ג |שביעית ג, א - ד}} בשנה של...")
 
שורה 6: שורה 6:
|שביעית ג, א - ד}}
|שביעית ג, א - ד}}


בשנה שלפני שנת השמיטה מותרת החרישה בשדה אילן עד העצרת (שבועות) ובשדה הלבן (שדה תבואה) עד הפסח. אחרי זמנים אלו אסור לחרוש בשדה. ה'''משנה''' בשביעית (א, א - ד) דנה מתי השדה נחשבת שדה אילן כדי להתיר לחרוש בה עד העצרת ואומרת שצריך שיהיו בשדה לפחות שלושה אילנות בתוך שטח של בית סאה כדי שתחשב שדה אילן, ואם לא הרי דינה כשדה לבן שמותר לחרוש אותה רק עד הפסח. <BR/> '''הגמרא''' בבבא בתרא (כו: -כז.) מביאה את המשנה שלנו ולומדת ממנה שכל אילן יונק סביבו שטח של 8331/3 אמות מרובעות (לשון הגמרא - "תמני מאה ותלתין ותלתא ותילתא"), שהרי התנאי של המשנה הוא שיהיו שלושה אילנות בבית סאה, ושטח בית סאה הוא 2500 אמות מרובעות (8331/3 = 3 : 2500). הגמרא אומרת למסקנה שאת השטח של יניקת האילן מחשבים בעיגול סביב האילן ויוצא שהשטח שהאילן יונק לכל צד הוא 162/3 אמה  (ראה ציור 1). אם כן משמע מהגמרא שהטעם של המשנה הוא משום שאילן יונק סביבו 162/3 אמה לכל כיוון, ולכן כיוון שלפי החישוב הזה שלושה אילנות יונקים מכל השטח של בית סאה אמרו חכמים שאפשר לחרוש את כל הבית סאה הזו עד העצרת ולא רק עד הפסח כשדה הלבן (פרק ב') .
בשנה שלפני שנת השמיטה מותרת החרישה בשדה אילן עד העצרת (שבועות) ובשדה הלבן (שדה תבואה) עד הפסח. אחרי זמנים אלו אסור לחרוש בשדה. ה'''משנה''' בשביעית (א, א - ד) דנה מתי השדה נחשבת שדה אילן כדי להתיר לחרוש בה עד העצרת ואומרת שצריך שיהיו בשדה לפחות שלושה אילנות בתוך שטח של בית סאה כדי שתחשב שדה אילן, ואם לא הרי דינה כשדה לבן שמותר לחרוש אותה רק עד הפסח. <BR/> '''הגמרא''' בבבא בתרא (כו: - כז.) מביאה את המשנה שלנו ולומדת ממנה שכל אילן יונק סביבו שטח של 833 ושליש אמות מרובעות (לשון הגמרא - "תמני מאה ותלתין ותלתא ותילתא"), שהרי התנאי של המשנה הוא שיהיו שלושה אילנות בבית סאה, ושטח בית סאה הוא 2500 אמות <ref> 833  ושליש = 3 : 2500</ref>  מרובעות 833  ושליש = 3 : 2500. הגמרא אומרת למסקנה שאת השטח של יניקת האילן מחשבים בעיגול סביב האילן ויוצא שהשטח שהאילן יונק לכל צד הוא 162/3 אמה  (ראה ציור 1). אם כן משמע מהגמרא שהטעם של המשנה הוא משום שאילן יונק סביבו 162/3 אמה לכל כיוון, ולכן כיוון שלפי החישוב הזה שלושה אילנות יונקים מכל השטח של בית סאה אמרו חכמים שאפשר לחרוש את כל הבית סאה הזו עד העצרת ולא רק עד הפסח כשדה הלבן (פרק ב') .


עפ"י זה נראה שצריך שהאילנות יהיו מפוזרים בשדה בשווה דהיינו שיהיה בין האילנות שבשדה 331/3 אמות (331/3 = 2/3 16 x 2), כדי שינקו יחדיו מכל הבית סאה (ראה ציור 4), ולא שכולם יהיו בצד אחד של השדה (ציור 5) שאם כן לא יונקים מכל הבית סאה. וכן כתב רש"י (בבא בתרא כו: ד"ה ואלא מדתנן) - "שלושה אילנות גדולים שיונקים יותר מן הנטיעות ומפוזרים לארכו ולרחבו בשווה... ואם לאו אין חורשין אלא כל אחד כדי צרכו".
עפ"י זה נראה שצריך שהאילנות יהיו מפוזרים בשדה בשווה דהיינו שיהיה בין האילנות שבשדה 331/3 אמות (331/3 = 2/3 16 x 2), כדי שינקו יחדיו מכל הבית סאה (ראה ציור 4), ולא שכולם יהיו בצד אחד של השדה (ציור 5) שאם כן לא יונקים מכל הבית סאה. וכן כתב רש"י (בבא בתרא כו: ד"ה ואלא מדתנן) - "שלושה אילנות גדולים שיונקים יותר מן הנטיעות ומפוזרים לארכו ולרחבו בשווה... ואם לאו אין חורשין אלא כל אחד כדי צרכו".
31

עריכות