הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:שותפות ישראל וגוי בשבת"

מ
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 13: שורה 13:
:וכעת יש לבאר לגבי מה ששאלה הגמרא בסוף הסוגיה - סתמא מאי? שלפי הרמב"ם לא ייתכן לפרשו על שבת אלא רק ערלה, וכמו שכתב הר"ן. וזאת משתי סיבות: א. הרי עובדא דרבא היה בסתמא ופסק להיתרא, והגמרא אמרה שאסור אלא אם כן התנו, ומוכח שבלא התנו אסור (הוכחה זו כתב הר"ן). ב. סתמא הכוונה היא שלא התנו, ובזה פשיטא שאסור לבוא חשבון וליטול שכר כנגד השבת, שהרי זהו שכר שבת ממש, והרי אפילו אם אמר לו טול אתה שבת ואני בחול אסור, וכל שכן אם נוטל שכר שבת ממש. אלא ודאי כמו שכתב הר"ן האיבעיא סתמא מאי, קאי רק על ערלה, אבל בשבת פשיטא לאיסורא וכמו שמבואר ברמב"ם.
:וכעת יש לבאר לגבי מה ששאלה הגמרא בסוף הסוגיה - סתמא מאי? שלפי הרמב"ם לא ייתכן לפרשו על שבת אלא רק ערלה, וכמו שכתב הר"ן. וזאת משתי סיבות: א. הרי עובדא דרבא היה בסתמא ופסק להיתרא, והגמרא אמרה שאסור אלא אם כן התנו, ומוכח שבלא התנו אסור (הוכחה זו כתב הר"ן). ב. סתמא הכוונה היא שלא התנו, ובזה פשיטא שאסור לבוא חשבון וליטול שכר כנגד השבת, שהרי זהו שכר שבת ממש, והרי אפילו אם אמר לו טול אתה שבת ואני בחול אסור, וכל שכן אם נוטל שכר שבת ממש. אלא ודאי כמו שכתב הר"ן האיבעיא סתמא מאי, קאי רק על ערלה, אבל בשבת פשיטא לאיסורא וכמו שמבואר ברמב"ם.
:[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 23:07, 28 בינואר 2019 (IST)
:[[משתמש:א.א|א.א]] ([[שיחת משתמש:א.א|שיחה]]) 23:07, 28 בינואר 2019 (IST)
<BR/> יישר כח! זו אכן נקודה שלא היתה ברורה לי בסוגייה עד שראיתי עתה את התייחסותך והסברך. אינני בטוח שהדיוק מהרמב"ם הוא מוכרח, אך זהו הסבר יפה מאד, ונראה כדברי אמת. אכן צריך לתת את הדעת מדו אף אחד מהמפרשים ונו"כ לא התייחסו לנקודת מחלוקת זו. [[משתמש:טוב עין|טוב עין]] ([[שיחת משתמש:טוב עין|שיחה]]) 21:23, 11 בנובמבר 2020 (IST)
<BR/> יישר כח! זו אכן נקודה שלא היתה ברורה לי בסוגייה עד שראיתי עתה את התייחסותך והסברך. אינני בטוח שהדיוק מהרמב"ם הוא מוכרח, אך זהו הסבר יפה מאד, ונראה כדברי אמת. אכן צריך לתת את הדעת מדוע אף אחד מהמפרשים ונו"כ לא התייחסו לנקודת מחלוקת זו. [[משתמש:טוב עין|טוב עין]] ([[שיחת משתמש:טוב עין|שיחה]]) 21:23, 11 בנובמבר 2020 (IST)