הבדלים בין גרסאות בדף "שיחה:חדש"

נוספו 303 בתים ,  19:22, 10 במאי 2016
(דף חדש: ==הוספה מענינת לסוגיא זו שכדאי להכניסה בפנים== באור שמח [הל' חמץ ומצה פ"ו ה"ז] מחדש, דנחלקו הירושלמי והבבל...)
 
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[משתמש:avishaiaha1]]
==הוספה מענינת לסוגיא זו שכדאי להכניסה בפנים==
==הוספה מענינת לסוגיא זו שכדאי להכניסה בפנים==
באור שמח [הל' חמץ ומצה פ"ו ה"ז] מחדש, דנחלקו הירושלמי והבבלי האם איסור חדש הוא איסור חפצא או איסור גברא, דהנה איסור אכילה ביוה"כ הוא ודאי רק איסור גברא, דאין סברא שיחול איסור על עצם המאכלים, כיון דכל המאכלים אסורים ואינו אלא תלוי בזמן, משא"כ חדש, כיון דאינו על כל המאכלים, הרי יש לדון האם החיטים עצמם אסורים או דלמא רק האדם אסור לאכלם, אך לא חל איסור על עצם החיטים.
באור שמח [הל' חמץ ומצה פ"ו ה"ז] מחדש, דנחלקו הירושלמי והבבלי האם איסור חדש הוא איסור חפצא או איסור גברא, דהנה איסור אכילה ביוה"כ הוא ודאי רק איסור גברא, דאין סברא שיחול איסור על עצם המאכלים, כיון דכל המאכלים אסורים ואינו אלא תלוי בזמן, משא"כ חדש, כיון דאינו על כל המאכלים, הרי יש לדון האם החיטים עצמם אסורים או דלמא רק האדם אסור לאכלם, אך לא חל איסור על עצם החיטים.
שורה 9: שורה 10:
ואם באמת אפשר לאוקמי ריבוי דמושבות לענין חדש מא"י שיצא לחו"ל, הרי איך למד ר"א לאסור חדש שגדל בחו"ל, ולמה הוצרכו לאוקמי 'מושבות' לאחר ירושה וישיבה בדעת ת"ק בבבלי.
ואם באמת אפשר לאוקמי ריבוי דמושבות לענין חדש מא"י שיצא לחו"ל, הרי איך למד ר"א לאסור חדש שגדל בחו"ל, ולמה הוצרכו לאוקמי 'מושבות' לאחר ירושה וישיבה בדעת ת"ק בבבלי.
אך עפ"י היסוד הנ"ל ניחא, שהרי לבבלי דאיסור חדש אינו אלא איסור חפצא, אין שום סברא לומר שיהא חילוק בין חדש בא"י לבין חדש מא"י שיצא לחו"ל, משא"כ לירושלמי דאיסור חדש הינו איסור גברא, הרי י"ל דבזה גופא נחלקו ר"א ורבנן, דר"א סבר דחדש הוא איסור חפצא וממילא ע"כ מושבות אתא לרבות חדש שגדל בחו"ל, שהרי חדש שגדל בא"י פשוט דאסור אף בהיותו בחו"ל, ואילו רבנן סברי דחדש הוא איסור גברא, וממילא אף בצאתו לחו"ל היה לנו להפקיע איסורו, ולזה בא מושבות לרבות איסור גם על זה.
אך עפ"י היסוד הנ"ל ניחא, שהרי לבבלי דאיסור חדש אינו אלא איסור חפצא, אין שום סברא לומר שיהא חילוק בין חדש בא"י לבין חדש מא"י שיצא לחו"ל, משא"כ לירושלמי דאיסור חדש הינו איסור גברא, הרי י"ל דבזה גופא נחלקו ר"א ורבנן, דר"א סבר דחדש הוא איסור חפצא וממילא ע"כ מושבות אתא לרבות חדש שגדל בחו"ל, שהרי חדש שגדל בא"י פשוט דאסור אף בהיותו בחו"ל, ואילו רבנן סברי דחדש הוא איסור גברא, וממילא אף בצאתו לחו"ל היה לנו להפקיע איסורו, ולזה בא מושבות לרבות איסור גם על זה.
==הערה חדשה==
להנ"ל יש להוסיף מה שראיתי עתה שכתבת בשם האחיעזר וההר צבי לגבי קמח חו"ל בא"י שתלוי ג"כ בהאי מחלוקת
[[משתמש:שמעיה הרץ|בש''ם]] 19:22, 10 במאי 2016 (IDT)
49

עריכות