הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

נוספו 13 בתים ,  16:52, 26 באוגוסט 2020
מ
אין תקציר עריכה
מ (בוחן ובודק העביר את הדף שוק באישה ערוה לשם שוק באישה ערווה)
מ
שורה 39: שורה 39:


==האם האיסור מהתורה או מדברי חכמים==
==האם האיסור מהתורה או מדברי חכמים==
נאמר בתורה "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר"{{הערה|דברים כג טו.}}, ולמדו מכאן חכמים שיש איסור אמירת דברים שבקדושה בפני ערוה.{{הערה|ברכות כה:}}
נאמר בתורה "והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר"{{הערה|דברים כג טו.}}, ולמדו מכאן חכמים שיש איסור על אמירת דברים שבקדושה בפני ערווה.{{הערה|ברכות כה:}}


בשו"ת '''פנים מאירות'''{{הערה|חלק א סימן עד.}} ובשו"ת '''מהר"ם בריסק'''{{הערה|חלק ב סימן ע.}} כתבו שהאיסור מהתורה הוא דווקא כנגד ערווה ממש. אבל כנגד טפח מגולה, שוק, קול ושיער האיסור מדברי חכמים.
בשו"ת '''פנים מאירות'''{{הערה|חלק א סימן עד.}} ובשו"ת '''מהר"ם בריסק'''{{הערה|חלק ב סימן ע.}} כתבו שהאיסור מהתורה הוא דווקא כנגד ערווה ממש. אבל כנגד טפח מגולה, שוק, קול ושיער האיסור מדברי חכמים.
שורה 63: שורה 63:
*והב"ח תירץ: "ועוד נראה עיקר, דהסברא מבחוץ היא דאין לחוש כלל לגילוי השוק ואין צריך לומר לגילוי הרגל... דמן הסתם הן מלוכלכות בטיט וצואה ולא יגיע לידי הרהור. ולא דמי לאצבע קטנה דידיה של אשה דמסתמא נקיות הן וכל שכן פניה, דיגיע לידי הרהור דאסור, מה שאין כן שוק שלה אי לאו דגלי לן קרא דערוה היא".{{הערה|אורח חיים סימן עה.}}
*והב"ח תירץ: "ועוד נראה עיקר, דהסברא מבחוץ היא דאין לחוש כלל לגילוי השוק ואין צריך לומר לגילוי הרגל... דמן הסתם הן מלוכלכות בטיט וצואה ולא יגיע לידי הרהור. ולא דמי לאצבע קטנה דידיה של אשה דמסתמא נקיות הן וכל שכן פניה, דיגיע לידי הרהור דאסור, מה שאין כן שוק שלה אי לאו דגלי לן קרא דערוה היא".{{הערה|אורח חיים סימן עה.}}


לתירוצים אלו נראה שאין חומרא מיוחדת בשוק, יותר משאר טפח באשה. וכן נראה דעת '''הרמב"ם'''{{הערה|משנה תורה, הלכות קריאת שמע, סימן ג סעיף טז.}} ו'''השולחן ערוך'''{{הערה|אורח חיים סימן עה, ובבית יוסף העתיק את תירוץ הרשב"א.}} שהשמיטו את דין השוק, וכתבו רק את הדין של טפח באשה ערוה.
לתירוצים אלו נראה שאין חומרא מיוחדת בשוק, יותר משאר טפח באשה. וכן נראה דעת '''הרמב"ם'''{{הערה|משנה תורה, הלכות קריאת שמע, סימן ג סעיף טז.}} ו'''השולחן ערוך'''{{הערה|אורח חיים סימן עה, ובבית יוסף העתיק את תירוץ הרשב"א.}} שהשמיטו את דין השוק, וכתבו רק את הדין של טפח באישה ערווה.


*הב"ח הוסיף תירוץ נוסף: בשאר מקומות האיסור הוא דווקא בטפח, ובשוק אף פחות מטפח.{{הערה|אורח חיים סימן עה.}} וכן דעת '''הט"ז'''{{הערה|סימן עה סעיף קטן א.}}.
*הב"ח הוסיף תירוץ נוסף: בשאר מקומות האיסור הוא דווקא בטפח, ובשוק אף פחות מטפח.{{הערה|אורח חיים סימן עה.}} וכן דעת '''הט"ז'''{{הערה|סימן עה סעיף קטן א.}}.
שורה 91: שורה 91:


===להלכה===
===להלכה===
לעניין שוק באשה ערוה:
לעניין שוק באשה ערווה:


לדעת '''הפרי מגדים'''{{הערה|משבצות זהב סימן עה סעיף קטן א.}}, '''המשנה ברורה'''{{הערה|סימן עה סעיף קטן ב.}} ו'''האגרות משה'''{{הערה|אבן העזר חלק ד סימן ק אות ו.}}, השוק הוא החלק העליון של הרגל, מהמותניים עד הברך.
לדעת '''הפרי מגדים'''{{הערה|משבצות זהב סימן עה סעיף קטן א.}}, '''המשנה ברורה'''{{הערה|סימן עה סעיף קטן ב.}} ו'''האגרות משה'''{{הערה|אבן העזר חלק ד סימן ק אות ו.}}, השוק הוא החלק העליון של הרגל, מהמותניים עד הברך.