הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

הוסרו 3 בתים ,  21:32, 24 באוגוסט 2020
מ
שורה 12: שורה 12:
*דעת '''רב האי גאון''' והרבה מהראשונים, שאכן כל ארבע המימרות נאמרו לעניין אמירת דברים שבקדושה.{{הערה|המרדכי (ברכות רמז פ) בשם רב האי גאון, יראים (סימן שצב) בשם רב יהודאי גאון, ראבי"ה (מסכת ברכות סימן עו), וכתב שכן פירש רבנו חננאל.}}
*דעת '''רב האי גאון''' והרבה מהראשונים, שאכן כל ארבע המימרות נאמרו לעניין אמירת דברים שבקדושה.{{הערה|המרדכי (ברכות רמז פ) בשם רב האי גאון, יראים (סימן שצב) בשם רב יהודאי גאון, ראבי"ה (מסכת ברכות סימן עו), וכתב שכן פירש רבנו חננאל.}}


*לדעת '''הרא"ש''' וחלק מהראשונים, המימרא 'קול באשה ערוה' נאמר רק לעניין צניעות: שלא ישמע קול זמר הנשים. אבל מותר לקרוא קריאת שמע אם שומע.{{הערה|רא"ש ברכות סימן לז ועוד.}}
*לדעת '''הרא"ש''' וחלק מהראשונים, המימרא 'קול באשה ערוה' נאמר לעניין צניעות: שלא ישמע קול זמר הנשים. אבל מותר לקרוא קריאת שמע אם שומע.{{הערה|רא"ש ברכות סימן לז ועוד.}}


*ולדעת '''הרי"ד''' ועוד מהראשונים הוא הדין לשיער.{{הערה|פסקי הרי"ד (ברכות כד.) ועוד.}}
*ולדעת '''הרי"ד''' ועוד מהראשונים הוא הדין לשיער.{{הערה|פסקי הרי"ד (ברכות כד.) ועוד.}}
שורה 25: שורה 25:
לכן מותר לאישה לגלות את ידיה, אף שאסור לאיש להסתכל (על מנת ליהנות) אף באצבע קטנה.{{הערה|כן מוכח מהגמרא כאן, שקראה לטבעות 'תכשיטין שבחוץ'. וכן מוכח מהגמרא בברכות סא. 'המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה...' וכן כתבו הראשונים, ראה להלן בפרק מנהג המקום.}}
לכן מותר לאישה לגלות את ידיה, אף שאסור לאיש להסתכל (על מנת ליהנות) אף באצבע קטנה.{{הערה|כן מוכח מהגמרא כאן, שקראה לטבעות 'תכשיטין שבחוץ'. וכן מוכח מהגמרא בברכות סא. 'המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה...' וכן כתבו הראשונים, ראה להלן בפרק מנהג המקום.}}


וכן לדעת '''תוספות ר"י החסיד''', הדין שיער באשה ערוה לא נאמר לעניין קריאת שמע, אלא לעניין צניעות - שאין להסתכל בשיער אשה כדי ליהנות. ומדבריו עולה שלדעתו אף שיער הבתולות בכלל זה, למרות שמותר להן לגלותן.{{הערה|ברכות כד. ד"ה קול. הובא גם באור זרוע חלק א סימן קלג.}}{{הערה|וכן כתב רבינו יונה בספר היראה: "אל תשמיע לאזנך במתכוון קול אשה משוררת, כי קול באשה ערוה. שערה וכל האמור בשיר השירים - ערוה: קול, שער, שינים, צוואר האמור בפרשה לשבח". ופירשו רבים שאין כוונתו שהאישה צריכה ללבוש רעלה, אלא מדובר באיסור הסתכלות המוטל על האיש. וראה עוד בשו"ת בני בנים חלק ג סימן כו ד"ה "ובהרבה עניינים".}}{{הערה|אמנם נמצא באחד הראשונים, '''הריא"ז''', שכתב: "וכן שוק באשה ערוה, שאין גילוי השוק כגילוי הפנים. ''וצריכה האשה להזהר בגילוי שוקה'', וגם האיש יש לו להעצים עיניו שלא יראה גילוי השוק". (פסקי ריא"ז על ברכות פרק ג, הלכה ג אות ו). וראה להלן לעניין מנהג המקום ולעניין חיוב הכיסוי.}}
וכן לדעת '''תוספות ר"י החסיד''', הדין 'שיער באשה ערוה' לא נאמר לעניין קריאת שמע, אלא לעניין צניעות - שאין להסתכל בשיער אשה כדי ליהנות. ומדבריו עולה שלדעתו אף שיער הבתולות בכלל זה, למרות שמותר להן לגלותו.{{הערה|ברכות כד. ד"ה קול. הובא גם באור זרוע חלק א סימן קלג.}}{{הערה|וכן כתב רבינו יונה בספר היראה: "אל תשמיע לאזנך במתכוון קול אשה משוררת, כי קול באשה ערוה. שערה וכל האמור בשיר השירים - ערוה: קול, שער, שינים, צוואר האמור בפרשה לשבח". ופירשו רבים שאין כוונתו שהאישה צריכה ללבוש רעלה, אלא מדובר באיסור הסתכלות המוטל על האיש. וראה עוד בשו"ת בני בנים חלק ג סימן כו ד"ה "ובהרבה עניינים".}}{{הערה|אמנם נמצא באחד הראשונים, '''הריא"ז''', שכתב: "וכן שוק באשה ערוה, שאין גילוי השוק כגילוי הפנים. ''וצריכה האשה להזהר בגילוי שוקה'', וגם האיש יש לו להעצים עיניו שלא יראה גילוי השוק". (פסקי ריא"ז על ברכות פרק ג, הלכה ג אות ו). וראה להלן לעניין מנהג המקום ולעניין חיוב הכיסוי.}}