הבדלים בין גרסאות בדף "שבועת החנווני על פנקסו"

אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
== שבועת החנווני על פנקסו ==
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|שבועות ז ה|שבועות מז ב|שבועות לו ב|מלוה ולווה טז ה|חושן משפט צא א}}
{{מקורות|שבועות ז ה|שבועות מז ב|שבועות לו ב|מלוה ולווה טז ה|חושן משפט צא א}}
שורה 4: שורה 6:


מאמר זה דן במניעים שהובילו את חכמים לתקן את '''שבועת החנווני''' ובשאלה האם תקנת חז"ל כללה זכויות ממוניות או שהסתפקה בהטלת חיובי שבועה על הפועלים והחנווני הבאים ליטול מבעל הבית.
מאמר זה דן במניעים שהובילו את חכמים לתקן את '''שבועת החנווני''' ובשאלה האם תקנת חז"ל כללה זכויות ממוניות או שהסתפקה בהטלת חיובי שבועה על הפועלים והחנווני הבאים ליטול מבעל הבית.
== רקע ==




'''א.'''  רקע  המשנה בשבועות (מד ע"ב) מונה רשימת מקרים שבהם יש דין דרבנן של  ישבע וייטול. אחת השבועות מסוג זה היא שבועת החנווני על פנקסו:  כל הנשבעים שבתורה נשבעים ולא משלמים ואלו נשבעים ונוטלים...  החנווני כיצד? לא שיאמר לו כתוב על פנקסי שאתה חייב לי מאתיים על פנקסו  זוז אלא אמר לו תן לבני סאתיים חטין; תן לפועליי בסלע מעות; הוא אומר נתתי והן אומרים לא נטלנו. הוא נשבע ונוטל והן נשבעין ונוטלים.  המקרה: בעל הבית התחייב לפועלים שכר על עבודה שהם עשו לו .כדי לפרוע את שכרם הוא ביקש מהחנווני שייתן להם בהקפה מזון בשווי סלע מעות והוא ישלם אח"כ לחנווני. על מה שקרה מכאן והלאה, חלוקות הדעות. החנווני טוען שהוא נתן לפועלים ואילו הפועלים טוענים שהם לא קיבלו כלום מהחנווני. א"כ החנווני תובע מבעל הבית תשלום על הסחורה שנתן והפועלים תובעים את בעל הבית שייתן להם שכרם. בעל הבית מצידו טוען ברי שאיני חייב לשניכם גם יחד. תקנת חכמים היתה אם כן שבעל הבית ישלם פעמיים ובתנאי שהחנווני והפועלים יישבעו.
'''א.'''  רקע  המשנה בשבועות (מד ע"ב) מונה רשימת מקרים שבהם יש דין דרבנן של  ישבע וייטול. אחת השבועות מסוג זה היא שבועת החנווני על פנקסו:  כל הנשבעים שבתורה נשבעים ולא משלמים ואלו נשבעים ונוטלים...  החנווני כיצד? לא שיאמר לו כתוב על פנקסי שאתה חייב לי מאתיים על פנקסו  זוז אלא אמר לו תן לבני סאתיים חטין; תן לפועליי בסלע מעות; הוא אומר נתתי והן אומרים לא נטלנו. הוא נשבע ונוטל והן נשבעין ונוטלים.  המקרה: בעל הבית התחייב לפועלים שכר על עבודה שהם עשו לו .כדי לפרוע את שכרם הוא ביקש מהחנווני שייתן להם בהקפה מזון בשווי סלע מעות והוא ישלם אח"כ לחנווני. על מה שקרה מכאן והלאה, חלוקות הדעות. החנווני טוען שהוא נתן לפועלים ואילו הפועלים טוענים שהם לא קיבלו כלום מהחנווני. א"כ החנווני תובע מבעל הבית תשלום על הסחורה שנתן והפועלים תובעים את בעל הבית שייתן להם שכרם. בעל הבית מצידו טוען ברי שאיני חייב לשניכם גם יחד. תקנת חכמים היתה אם כן שבעל הבית ישלם פעמיים ובתנאי שהחנווני והפועלים יישבעו.