הבדלים בין גרסאות בדף "קידושין פרק האישה נקנית"

אין תקציר עריכה
שורה 176: שורה 176:
<big>'''אבני מילואים''':</big> כמו שבגט לא מועיל לכאורה גם בשטר קידושין לא יועיל, כי מקישים הביה ליציאה. אך מ"מ יש צד לומר שבשטר קידושין שנמצא על גבי הקרקע תתקדש, והחילוק הוא שבגט כתוב: "ונתן בידה" שצריך שהבעל יתן את הגט ולא מועיל אם האישה תיטול את הגט. הסיבה היא שבגט לא צריך שיקנה לה אלא צריך שיהיה בידה. מה שאין כן בשטר קידושין שנלמד מקניין חליפין. צריך שהמוכר יקנה את הסודר (בגד), לכן שם לא צריך לתת בידו רק להקנות אותו וה"ה בשטר.
<big>'''אבני מילואים''':</big> כמו שבגט לא מועיל לכאורה גם בשטר קידושין לא יועיל, כי מקישים הביה ליציאה. אך מ"מ יש צד לומר שבשטר קידושין שנמצא על גבי הקרקע תתקדש, והחילוק הוא שבגט כתוב: "ונתן בידה" שצריך שהבעל יתן את הגט ולא מועיל אם האישה תיטול את הגט. הסיבה היא שבגט לא צריך שיקנה לה אלא צריך שיהיה בידה. מה שאין כן בשטר קידושין שנלמד מקניין חליפין. צריך שהמוכר יקנה את הסודר (בגד), לכן שם לא צריך לתת בידו רק להקנות אותו וה"ה בשטר.


=== <big>האם שטר מחובר לקרקע כשר לקידושין?</big> ===  
=== '''האם שטר מחובר לקרקע כשר לקידושין?''' ===
'''<big>החלקת מחוקק:</big>''' מביא שתי דעות ברשב"א: לפי הדעה הראשונה כמו שגט מחובר לקרקע פסול ה"ה בשטר קידושין משום שמקישים הויה ליציאה, אבל הרשב"א בתשובה חזר בו וכתב ששטר קידושין מחובר כשר, ונלמד שגט המחובר שפסול בירושלמי שכתוב "ספר כריתות" מה ספר בתלוש אף כל דבר בתלוש, ולפי הבבלי נלמד מזה שכתוב "ונתן בידה". דבר הניתן מיד ליד יצא מחובר בגט שאינו ניתן מיד ליד שפסול, מה אין כן בשטר קידושין במחובר שכשר.
'''<big>החלקת מחוקק:</big>''' מביא שתי דעות ברשב"א: לפי הדעה הראשונה כמו שגט מחובר לקרקע פסול ה"ה בשטר קידושין משום שמקישים הויה ליציאה, אבל הרשב"א בתשובה חזר בו וכתב ששטר קידושין מחובר כשר, ונלמד שגט המחובר שפסול בירושלמי שכתוב "ספר כריתות" מה ספר בתלוש אף כל דבר בתלוש, ולפי הבבלי נלמד מזה שכתוב "ונתן בידה". דבר הניתן מיד ליד יצא מחובר בגט שאינו ניתן מיד ליד שפסול, מה אין כן בשטר קידושין במחובר שכשר.
'''<big>קושיות הגר"א:</big>'''  
'''<big>קושיות הגר"א:</big>'''  
'''א.''' הקשה על הרשב"א למה לא נלמד גם לשטר קידושין שצריך שיהיה לתלוש הרי מקישים הויה ליציאה?  
'''א.''' הקשה על הרשב"א למה לא נלמד גם לשטר קידושין שצריך שיהיה לתלוש הרי מקישים הויה ליציאה?  
'''ב.''' מקשה על הרמ"א שכתב: "כתבו על דבר המחובר לקרקע או על איסורי הנאה, יש אומרים שהוא פסול ויש מכשירים", ושואל הגר"א אם כשר באיסורי הנאה בהכרח שמקישים שטר קידושין לגט שכשר באיסוי הנאה וא"כ לשיטה זו שמקישים לגט ודאי שגט פסול במחובר אז איך ייתכן שהרמ"א כתב - ויש מכשירין, שהולך גם על מחובר וגם על איסורי הנאה?
'''ב.''' מקשה על הרמ"א שכתב: "כתבו על דבר המחובר לקרקע או על איסורי הנאה, יש אומרים שהוא פסול ויש מכשירים", ושואל הגר"א אם כשר באיסורי הנאה בהכרח שמקישים שטר קידושין לגט שכשר באיסוי הנאה וא"כ לשיטה זו שמקישים לגט ודאי שגט פסול במחובר אז איך ייתכן שהרמ"א כתב - ויש מכשירין, שהולך גם על מחובר וגם על איסורי הנאה?
38

עריכות