הבדלים בין גרסאות בדף "סחורה בפירות שביעית"

נוספו 125 בתים ,  16:14, 29 בנובמבר 2021
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 25: שורה 25:


===שיטת הרמב"ם===
===שיטת הרמב"ם===
מדברי ה'''רמב"ם''' (הל' שמיטה ו א) מבואר שודאי אסור לו ללקט פירות שביעית ע"מ שימכרם אחר אע"פ שלוקח בדמים מידי דאכילה, שאין היתר למכור פירות שביעית אלא "מעט", ועל זה שנינו במשנה ש"הוא לוקט ובנו מוכר על ידו" - הכוונה שהוא לוקט לעצמו לאכילה ושיעור מועט זה בלבד מותר לבנו למכור (ושיעור זה מותר גם לו למכור אע"פ שהוא לקטן). ומבואר מזה בדעת הרמב"ם שאיסור סחורה הוא מכלל הדין להפקיר את הפירות ושלא להחזיק בהם כבעלים- שנתחדש שאף אם אסף פירות שביעית משדה הפקר עד שיש בידו הרבה פירות, ועכשיו אסור להחזיקם בידו וצריך להפקירם, ועל זה התחדש באיסור סחורה שצריך להפקירם ואסור לו למכרם, משום דבמכירתם גופא הרי הוא מחזיק בהם כבעלים. ובזה מובן היטב שכל האיסור אינו אלא כשבא למכור הרבה אבל אם יש בידו מעט כדי השיעור שהדרך להביא מן ההפקר לתוך ביתו (שזהו השיעור שמותר ליטול משדה שביעית כמבואר בר"ם פ"ד הכ"ד), כיון ששיעור זה מותר לו להחזיק בידו יכול ג"כ למכרו ואין איסור חדש במכירה.
מדברי ה'''רמב"ם''' {{רמבם|שמיטה ויובל|ו|א|הלכות שמיטה ויובל ו' א'}} מבואר שודאי אסור לו ללקט פירות שביעית ע"מ שימכרם אחר אע"פ שלוקח בדמים מידי דאכילה, שאין היתר למכור פירות שביעית אלא "מעט", ועל זה שנינו במשנה ש"הוא לוקט ובנו מוכר על ידו" - הכוונה שהוא לוקט לעצמו לאכילה ושיעור מועט זה בלבד מותר לבנו למכור (ושיעור זה מותר גם לו למכור אע"פ שהוא לקטן). ומבואר מזה בדעת הרמב"ם שאיסור סחורה הוא מכלל הדין להפקיר את הפירות ושלא להחזיק בהם כבעלים- שנתחדש שאף אם אסף פירות שביעית משדה הפקר עד שיש בידו הרבה פירות, ועכשיו אסור להחזיקם בידו וצריך להפקירם, ועל זה התחדש באיסור סחורה שצריך להפקירם ואסור לו למכרם, משום דבמכירתם גופא הרי הוא מחזיק בהם כבעלים. ובזה מובן היטב שכל האיסור אינו אלא כשבא למכור הרבה אבל אם יש בידו מעט כדי השיעור שהדרך להביא מן ההפקר לתוך ביתו (שזהו השיעור שמותר ליטול משדה שביעית כמבואר בר"ם פ"ד הכ"ד), כיון ששיעור זה מותר לו להחזיק בידו יכול ג"כ למכרו ואין איסור חדש במכירה.
<BR/> וכן הוא גם כן לשון ה'''רמב"ם''' בהלכות (פ"ו ה"ג) וז"ל "כשמוכרין פירות שביעית אין מוכרין אותן לא במדה ולא במשקל ולא במנין כדי שלא יהיה כסוחר בפירות שביעית אלא מוכר המעט שמוכר אכסרה להודיע שהוא הפקר" עכ"ל, ומתבאר מתוך דבריו, שיש שייכות בין איסור סחורה כדכתב בריש דבריו "כדי שלא יהיה כסוחר בפירות שביעית", לדין הפקר כמו שסיים "אלא מוכר המעט שמוכר אכסרה להודיע שהוא הפקר".
<BR/> וכן הוא גם כן לשון ה'''רמב"ם''' בהלכות {{רמבם|שמיטה ויובל|ו|ג|הלכות שמיטה ויובל ו' ג'}} וז"ל "כשמוכרין פירות שביעית אין מוכרין אותן לא במדה ולא במשקל ולא במנין כדי שלא יהיה כסוחר בפירות שביעית אלא מוכר המעט שמוכר אכסרה להודיע שהוא הפקר" עכ"ל, ומתבאר מתוך דבריו, שיש שייכות בין איסור סחורה כדכתב בריש דבריו "כדי שלא יהיה כסוחר בפירות שביעית", לדין הפקר כמו שסיים "אלא מוכר המעט שמוכר אכסרה להודיע שהוא הפקר".


===שיטת רש"י===
===שיטת רש"י===
54

עריכות