הבדלים בין גרסאות בדף "סוף זמן קריאת שמע של ערבית"

אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
עד מתי בלילה אפשר לקרוא קריאת שמע של ערבית, לכתחילה ובדיעבד.
עד מתי בלילה אפשר לקרוא קריאת שמע של ערבית, לכתחילה ובדיעבד.
==מחלוקת התנאים והכרעת הבבלי==
==מחלוקת התנאים והכרעת הבבלי==
ב'''משנה''' {{ויקיטקסט|משנה_ברכות_א_א|ברכות א א}} הובאה מחלוקת תנאים עד מתי ניתן לקרוא קריאת שמע של ערבית. לדעת רבי אליעזר ניתן לקוראה עד סוף האשמורה הראשונה (סוף השליש הראשון של הלילה), לדעת חכמים עד חצות הלילה, ולדעת רבן גמליאל עד עמוד השחר.  
ב'''משנה''' {{ויקיטקסט|משנה_ברכות_א_א|ברכות א א}} הובאה מחלוקת תנאים עד מתי ניתן לקרוא קריאת שמע של ערבית:
 
{{ציטוט|תוכן='''מֵאֵימָתַי קוֹרִין אֶת שְׁמַע בְּעַרְבִית?'''
{{ש}}מִשָּׁעָה שֶׁהַכֹּהֲנִים נִכְנָסִים לֶאֱכֹל בִּתְרוּמָתָן,
{{ש}} <u>עַד סוֹף הָאַשְׁמוּרָה הָרִאשׁוֹנָה;</u>
{{ש}}'''דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר.'''
'''וַחֲכָמִים אוֹמְרִים:''' <u>עַד חֲצוֹת.</u>
'''רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:'''  <u>עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר.</u>}}


וב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|ד|א|ברכות ד א}} מובא שחכמים סוברים בעיקרא דדינא כרבן גמליאל, שזמן קריאה הוא כל זמן שבני אדם שוכבים והיינו עד סוף הלילה, אלא שעשו סייג לדבריהם ואמרו עד חצות כדי להרחיק את האדם מן העבירה. וכראיה לזה מביאה הגמרא '''ברייתא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=4b&format=pdf (ד ב)], האומרת שחכמים עשו סייג לדבריהם כדי שלא יהיה אדם בא לביתו ואוכל קימעא וישן קימעא וחוטפתו שינה ונמצא ישן כל הלילה. לכן הקדימו את זמן הקריאה כדי שיכנס מיד לבית הכנסת ויקרא קריאת שמע ויתפלל.  
וב'''גמרא''' {{גמרא|ברכות|ד|א|ברכות ד א}} מובא שחכמים סוברים בעיקרא דדינא כרבן גמליאל, שזמן קריאה הוא כל זמן שבני אדם שוכבים והיינו עד סוף הלילה, אלא שעשו סייג לדבריהם ואמרו עד חצות כדי להרחיק את האדם מן העבירה. וכראיה לזה מביאה הגמרא '''ברייתא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=4b&format=pdf (ד ב)], האומרת שחכמים עשו סייג לדבריהם כדי שלא יהיה אדם בא לביתו ואוכל קימעא וישן קימעא וחוטפתו שינה ונמצא ישן כל הלילה. לכן הקדימו את זמן הקריאה כדי שיכנס מיד לבית הכנסת ויקרא קריאת שמע ויתפלל.