הבדלים בין גרסאות בדף "נתן הוא ואמרה היא"

הוסרו 526 בתים ,  10:25, 30 במרץ 2022
מ
ויקיזציה
(סיכמנו את שיטות הראשונים בסוגיית נתן הוא ואמרה היא (לפי שיעוריו של מר"ן רה"י הרב חיים סבתו שליט"א))
 
מ (ויקיזציה)
שורה 1: שורה 1:
הגמרא בקידושין בדף ה: דנה בשאלה מה הדין במקרה בו המקדש יתן והאישה תאמר "הרי אני מקודשת לך" וכד'.  
הגמרא בקידושין בדף ה ע"ב דנה בשאלה מה הדין במקרה בו המקדש יתן והאישה תאמר "הרי אני מקודשת לך" .  
== הסוגיא ==
== הסוגיא ==
בגמרא בקידושין דף ה ע"ב מובאת ברייתא (תוספתא פ"א ה"א):  
בגמרא בקידושין דף ה ע"ב מובאת ברייתא (תוספתא פ"א ה"א):  
"ת"ר: כיצד בכסף? נתן לה כסף או שוה כסף, ואמר לה הרי את מקודשת לי הרי את מאורסת לי הרי את לי לאינתו - הרי זו מקודשת; אבל היא שנתנה, ואמרה היא הריני מקודשת לך, הריני מאורסת לך, הריני לך לאינתו - אינה מקודשת".   
"ת"ר: כיצד בכסף? נתן לה כסף או שוה כסף, ואמר לה הרי את מקודשת לי הרי את מאורסת לי הרי את לי לאינתו - הרי זו מקודשת; אבל היא שנתנה, ואמרה היא הריני מקודשת לך, הריני מאורסת לך, הריני לך לאינתו - אינה מקודשת".   
רב פפא מדייק מהבריית שישנה סתירה בברייתא מה יהיה הדין במקרה שהוא נתן והיא אמרה! לפי הרישא משמע שאין קידושין בכלל, אולם לפי הסיפא משתמע מקודשת וודאי!  
רב פפא מדייק שישנה סתירה בברייתא מה יהיה הדין במקרה שהוא נתן והיא אמרה? לפי הרישא משמע שאין קידושין בכלל, אולם לפי הסיפא משתמע מקודשת וודאי!  
מתרצת הגמרא: "רישא דוקא, סיפא כדי נסבה. ותני סיפא מילתא דסתרא לה לרישא? אלא ה"ק: נתן הוא ואמר הוא - פשיטא דהוו קידושין, נתן הוא ואמרה היא - נעשה כמי שנתנה היא ואמרה היא, ולא הוו קידושין." כלומר לפי תירוץ זה אין האישה מקודשת בכלל במקרה זה.  
מתרצת הגמרא שני תירוצים, לפי התירוץ הראשון הרישא היא העיקר ולכן הדין הוא שאין האישה מקודשת בכלל במקרה זה.  
אולם הגמרא מביאה תירוץ נוסף: "ואב"א: נתן הוא ואמר הוא - מקודשת, נתנה היא ואמרה היא - אינה מקודשת, נתן הוא ואמרה היא - ספיקא היא וחיישינן מדרבנן." לפי תירוץ זה האישה תהיה מקודשת מספק.
אולם לפי התירוץ השני מעמדן של הרישא ושל הסיפא זהה ולכן במקרה שנתן הוא ואמרה היא האישה תהיה מקודשת מספק.
ישנם כאן שתי שאלות עיקריות
 
א' מדוע הספק הוא מוגדר כחיישינן מדרבנן, ב' מהם צדדי הספק?
== מדוע הספק מ"דרבנן"? ==
== מדוע הספק מ"דרבנן"? ==
=== הספק מחכמים, כי מדאורייתא אין הקידושין חלים כלל ===
=== הספק מחכמים, כי מדאורייתא אין הקידושין חלים כלל ===
26

עריכות