85
עריכות
נתנאל ישראלי (שיחה | תרומות) |
נתנאל ישראלי (שיחה | תרומות) |
||
שורה 84: | שורה 84: | ||
גב. רב הונא היה דולה מים אך הוא היה דולה מים לשדותיו והיה מתפרנס מהם . | גב. רב הונא היה דולה מים אך הוא היה דולה מים לשדותיו והיה מתפרנס מהם . | ||
ה. רב יוסף שהיה נושא קורות לא היה עושה זאת לפרנסה אלא היה עושה זאת להתחמם בימים של שלג(הכסף משנה מפרש אליבא דרש"י) | |||
הרי גם לסתם עמי ארצות בעלי מומים וזקנים אנו מצווים לתת להם צדקה , וגם יוצא שלתלמיד חכם אסור לקחת | ו. הרמב"ם שפירש את הפסוק "הייתה כאניות סוחר ממרחק תביא לחמה" התיר רק לתלמידי חכמים בעלי מומים וזקנים ליטול שכר כדי שיחיו פירוש זה לא נכון | ||
הרי גם לסתם עמי ארצות בעלי מומים וזקנים אנו מצווים לתת להם צדקה , וגם יוצא מכאן שלתלמיד חכם אסור לקחת מתנות אך שאנו קוראים את התנ"ך אנו רואים שהיו מגעים לנביא עם שי (שמואל א' פרק ח פסוק ז'). | |||
וכן ראינו גם : | וכן ראינו גם : | ||
1.הנשיא היה מפרנס את רבי יוחנן (סוטה כא א') | 1.הנשיא היה מפרנס את רבי יוחנן (סוטה כא א') | ||
2. הפסוק "כי ליושבים לפני ה' יהיה לאכול לשובעה" זאת אומרת שלומדי תורה צרכים לחיות בשובעה (ישיעה פרק כג פסוק יח') | 2. הפסוק "כי ליושבים לפני ה' יהיה לאכול לשובעה" זאת אומרת שלומדי תורה צרכים לחיות בשובעה (ישיעה פרק כג פסוק יח') | ||
3. רב אמי נטל את הצדקה הגמרא | 3. רב אמי נטל את הצדקה הגמרא שואלת למה נטל? ועונה אדם גדול שאני ומותר לו להתפרנס מהציבור . | ||
ולומדים זאת מהכהן הגדול "והכהן הגדול מאחיו" גדול בחכמה ובעושר ואם אין לו (עושר) אחיו נותנים לו גדול "-גדלהו משל אחיו" (חולין קלד ב') | ולומדים זאת מהכהן הגדול "והכהן הגדול מאחיו" גדול בחכמה ובעושר ואם אין לו (עושר) אחיו נותנים לו גדול "-גדלהו משל אחיו" (חולין קלד ב') | ||
ורב אמי לא היה חולה אלא בריא ולא הקשו על תרוץ זה מפירוש הרמב"ם שרק לחולים ובעלי מומים מותר לקחת | ורב אמי לא היה חולה אלא בריא ולא הקשו על תרוץ זה מפירוש הרמב"ם שרק לחולים ובעלי מומים מותר לקחת | ||
ז. הראיה של הרמב"ם עם רבי יונתן בן עמרם היא קושיא עליו! הרי איך אפשר לומר שרבי היה מפרנס תלמידי חכמים למרות שאסור להם לקחת ואף אחד לא גער עליו! | |||
אלא אנו מוצרכים להגיד שרבי יונתן בן עמרם נהג לפנים משורת הדין ולא רצה להנות מכבוד תורתו . | אלא אנו מוצרכים להגיד שרבי יונתן בן עמרם נהג לפנים משורת הדין ולא רצה להנות מכבוד תורתו . | ||
עריכות