הבדלים בין גרסאות בדף "נטילת שכר עבור לימוד תורה"

שורה 110: שורה 110:


'''והמכוון לימודו לשם שמים ואין לו דרך אחר להתפרנס אלא לימודו מותר לו להתפרנס על ידי לימודו''' אך דבר זה מותר לאחד משלושת התנאים הבאים :  
'''והמכוון לימודו לשם שמים ואין לו דרך אחר להתפרנס אלא לימודו מותר לו להתפרנס על ידי לימודו''' אך דבר זה מותר לאחד משלושת התנאים הבאים :  
א. יטול שכר מאבות ללימוד בנים או ללימוד האב. ב.יקרב את עמי ארצות לתורה ומצוות. ג. דין הדן דין אמת .
א. יטול שכר מאבות ללימוד בנים או ללימוד האב. ב.יקרב את עמי ארצות לתורה ומצוות. ג. דין הדן דין אמת .
וכל זה למדנו מתלמידי חכמים היו נוטלים שכרם מהלשכה על כך שהיו מלמדים את הכהנים הלכות שחיטה וקמיצה (כתובות קו א' ) -אנו רואים שת"ח שהיו מלמדים הלכות שחיטה וקמיצה היו נוטלים  
 
שכר על כך מכיוון שהיה לכהנים ולעם ישראל הנאה מכך לכן היה מותר להם ליטול כסף מלשכה (א.תרומות עם ישראל "האבות"והכהנים הם "הבנים")  
וכל זה למדנו מתלמידי חכמים היו נוטלים שכרם מהלשכה על כך שהיו מלמדים את הכהנים הלכות שחיטה וקמיצה (כתובות קו א' ) -מכאן למדנו שת"ח שהיו מלמדים הלכות שחיטה וקמיצה היו נוטלים  
והתוספות העיר על המקום למרות שלמדנו שאסור ליטול שכר על לימוד תורה (פרק המדיר הנאה מחביר צריך לבדוק)והוא עונה :כאן זה שונה כי הם היו יושבים ולומדים כל היום  
שכר על כך מכיוון שהיה לכהנים ולעם ישראל הנאה מכך לכן היה מותר להם ליטול כסף מלשכה (ראייה לתנאי הראשון של הכס"מ תרומות ישראל "האבות" והכהנים הם "הבנים")
ולציבור היה מחוייבות לפרנס אותם מכאן למדנו שלאדם מותר לאדם ליטול כסף מהציבור אך ורק בתנאי שאין לו מקור פרנסה אחר (ב. אדם שלומד תורה וע"י כך מקרב את עם ישראל לתורה ומצוות ואין לו מקור פרנסה  
 
אחר מותר לו ליטולשכר מהציבור)
התוספות העיר על המקום למרות שלמדנו שאסור ליטול שכר על לימוד תורה (פרק המדיר הנאה מחביר צריך לבדוק)והוא עונה :כאן זה שונה כי הם היו יושבים ולומדים כל היום  
הדיינים נוטלים 99 מנה מהלשכה גם שם פירשו התוספות בתנאי שאין לו דרך אחרת להתפרנס(ג. גם לדיינים מותר להתפרנס מהציבור) לא רק שמותר לתת להם שכר על כך  
ולציבור היה מחויבות לפרנס אותם מכאן למדנו שלאדם מותר לאדם ליטול כסף מהציבור אך ורק בתנאי שאין לו מקור פרנסה אחר (ראייה לתנאי השני של הכס"מ אדם שלומד תורה וע"י כך מקרב את עם ישראל לתורה ומצוות ואין לו מקור פרנסה אחר מותר לו ליטול שכר מהציבור)
אלא הגמרא אומרת שאפילו חובה להוסיף להם למרות שהם לא ירצו בכך  (כתובות קה א')
 
הדיינים נוטלים 99 מנה מהלשכה גם שם פירשו התוספות בתנאי שאין לו דרך אחרת להתפרנס(ראייה לתנאי השלישי של הכס"מ גם לדיינים מותר להתפרנס מהציבור)  
לא רק שמותר לתת להם שכר על כך אלא הגמרא אומרת שאפילו חובה להוסיף להם למרות שהם לא ירצו בכך. (כתובות קה א')
 
הכלל שעולה לנו על פי הכס"מ  שאדם שלומד תורה ואין לו מלאכה להתפרנס בא מותר לו ליטול שכר ע"י לימוד תלמידים או אנשים אחרים  
הכלל שעולה לנו על פי הכס"מ  שאדם שלומד תורה ואין לו מלאכה להתפרנס בא מותר לו ליטול שכר ע"י לימוד תלמידים או אנשים אחרים  
הכסף משנה בסוף דבריו מנסה לתרץ בנסיונות אחרים את  דברי הרמב"ם  
הכסף משנה בסוף דבריו מנסה לתרץ בנסיונות אחרים את  דברי הרמב"ם