הבדלים בין גרסאות בדף "נטילת ידיים בשנים"

אין שינוי בגודל ,  11:50, 8 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:


==מחלוקת הראשונים בהסבר המקרה==
==מחלוקת הראשונים בהסבר המקרה==
===שיטת רש"י==
 
==שיטת רש"י==
שיטת '''רש"י''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=107&format=pdf (חולין שם)] שאם באים שני בני אדם ליטול ידים באותה שעה, אפילו אין בכלי אלא רביעית מים בלבד - מותר לשניהם ליטול מאותה רביעית בזה אחר זה, אף על פי שכאשר בא ליטול השני אין בכלי רביעית מים, כיוון שמש''ירי טהרה באו. וכן משמע '''מתוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=107&format=pdf (חולין קז א ד"ה ולא היא)], וכ"כ '''רבינו שמשון''' (ידים א א), וכ"כ '''האור זרוע''' (א סב), וכ"כ '''הרא"ש''' (חולין פ"ח ס' ט"ו והניף ידו שנית בתשובה כלל מ"ח ס' ז', וכן בפירושו לידים שם). וכן המרדכי (ברכות ס' קצ"ח), וכ"כ הטור (ס' קס), וכ"כ רבינו ירוחם (נטיב ט"ז חלק ו'), וכ"כ רבינו יהונתן מלוניל וכן בספר המכתם וכן הריבב"ן (ברכות סוף פרק ח'), וכ"כ בפסקי הרי"ד (גיטין טו:), וכ"כ בפסקי הריא"ז (הל' נטילת ידים שבמסכת ברכות סוף פרק ח'), וכ"כ בס'' צידה לדרך (מאמר ראשון כלל ג' פרק כ"ה), וכ"כ המאירי [(בקונטרס בית יד שבסוף ברכות שער שלישי) וכן בחידושיו למסכת גיטין (טו:), וכן למסכת חולין (קז.)]. ובסוף קונטרס בית יד כתב ששיטת הגמרא מוכחת כשיטת רש"י [אמנם דברי המאירי סותרים למה שכתב במסכת נזיר לח. וצ"ע]. וכן הובא שיטה זו בספר תורת הבית לרשב"א בשם יש אומרים.
שיטת '''רש"י''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=107&format=pdf (חולין שם)] שאם באים שני בני אדם ליטול ידים באותה שעה, אפילו אין בכלי אלא רביעית מים בלבד - מותר לשניהם ליטול מאותה רביעית בזה אחר זה, אף על פי שכאשר בא ליטול השני אין בכלי רביעית מים, כיוון שמש''ירי טהרה באו. וכן משמע '''מתוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=31&daf=107&format=pdf (חולין קז א ד"ה ולא היא)], וכ"כ '''רבינו שמשון''' (ידים א א), וכ"כ '''האור זרוע''' (א סב), וכ"כ '''הרא"ש''' (חולין פ"ח ס' ט"ו והניף ידו שנית בתשובה כלל מ"ח ס' ז', וכן בפירושו לידים שם). וכן המרדכי (ברכות ס' קצ"ח), וכ"כ הטור (ס' קס), וכ"כ רבינו ירוחם (נטיב ט"ז חלק ו'), וכ"כ רבינו יהונתן מלוניל וכן בספר המכתם וכן הריבב"ן (ברכות סוף פרק ח'), וכ"כ בפסקי הרי"ד (גיטין טו:), וכ"כ בפסקי הריא"ז (הל' נטילת ידים שבמסכת ברכות סוף פרק ח'), וכ"כ בס'' צידה לדרך (מאמר ראשון כלל ג' פרק כ"ה), וכ"כ המאירי [(בקונטרס בית יד שבסוף ברכות שער שלישי) וכן בחידושיו למסכת גיטין (טו:), וכן למסכת חולין (קז.)]. ובסוף קונטרס בית יד כתב ששיטת הגמרא מוכחת כשיטת רש"י [אמנם דברי המאירי סותרים למה שכתב במסכת נזיר לח. וצ"ע]. וכן הובא שיטה זו בספר תורת הבית לרשב"א בשם יש אומרים.
====קושית הביאור הלכה על דעה זו====
====קושית הביאור הלכה על דעה זו====