הבדלים בין גרסאות בדף "נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)"

אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
=== הבנת תוס' ברש"י ===
=== הבנת תוס' ברש"י ===
פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר.  
פשט דברי רש"י, מותר לבשל דג בסיר בשרי. מכיוון שצמצם את מחלוקתם של רב ושמואל שלכו"ע אסור לבשל דג עם בשר.  
== שיטת הרא"ש ==
== שיטת הרא"ש ודעימא ==
הרא"ש אומר שני דברים:
הרא"ש אומר שני דברים:


שורה 33: שורה 33:
השני מספיק לתת בו טעם כדי קליפה. ומשום שזה נ"ט בר נ"ט לא משנה מי מהם למטה.
השני מספיק לתת בו טעם כדי קליפה. ומשום שזה נ"ט בר נ"ט לא משנה מי מהם למטה.


ב. בשם בעל התרומה חילוק בין בישול לצלייה, בישול מותר צלייה אסור, כיוון שבבישול יש נ"ט שלישי והוא המים, כלומר יש את הבשר שנותן טעם בסיר, הסיר במים, המים בדגים. אך בצלייה אין נ"ט שלישי לכן אסור. וכ"כ הטור.
ב. בשם בעל התרומה חילוק בין בישול לצלייה: בישול מותר צלייה אסור, כיוון שבבישול יש נ"ט שלישי והוא המים, כלומר יש את הבשר שנותן טעם בסיר, הסיר במים, המים בדגים. אך בצלייה אין נ"ט שלישי לכן אסור. וכ"כ הטור.


ונלע"ד שהעיקרון הוא מתי שהאוכל נמצא בכלי על האש צריך 3 נ"טים.
נלע"ד שהעיקרון הוא מתי שהאוכל נמצא בכלי על האש צריך 3 נ"טים.


אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים.
אך מתי שהוא לא נמצא ע"ג האש צריך 2 נ"טים.
שורה 41: שורה 41:
===סמ"ג וסמ"ק===
===סמ"ג וסמ"ק===
מובא בבי"ו (צ"ה, א) בשמם הסכמה לדעת הרא"ש לגבי בישול וצליה (היינו בישול מותר וצלייה אסור) אך דעתם שבדין המקורי של הגמ' מותר אף אם שני הצדדים חמים, כלומר גם אם הדגים והקערה חמים עדין מותר לאכול את הדגים עם חלב.
מובא בבי"ו (צ"ה, א) בשמם הסכמה לדעת הרא"ש לגבי בישול וצליה (היינו בישול מותר וצלייה אסור) אך דעתם שבדין המקורי של הגמ' מותר אף אם שני הצדדים חמים, כלומר גם אם הדגים והקערה חמים עדין מותר לאכול את הדגים עם חלב.
== שיטת הרשב"א ודעימא ==
הגמ' התירה
=== דעת הרמב"ם ===
== שיטת רבינו ירוחם ==
== פסיקת השו"ע והרמ"א ==




[[קטגוריה:תערובות]]
[[קטגוריה:תערובות]]
147

עריכות