הבדלים בין גרסאות בדף "נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)"

←‏יצירת נ"ט בר נ"ט לכתחילה: הרחבה, הסרת תוכן, ניסוח (השו"ע לא חייב לכתוב בשו"ע שהוא חזר בו ממש"כ בבד"ה. שיניתי והבאתי מש"כ הגרע"י).
מ (←‏יצירת נ"ט בר נ"ט לכתחילה: תקלדה. פרק זה אינו מוסכם, עי' בדף השיחה)
(←‏יצירת נ"ט בר נ"ט לכתחילה: הרחבה, הסרת תוכן, ניסוח (השו"ע לא חייב לכתוב בשו"ע שהוא חזר בו ממש"כ בבד"ה. שיניתי והבאתי מש"כ הגרע"י).)
שורה 113: שורה 113:
ישנה מחלוקת ראשונים האם מותר לעשות נ"ט בר נ"ט לכתחילה.
ישנה מחלוקת ראשונים האם מותר לעשות נ"ט בר נ"ט לכתחילה.


דעת '''הסמ"ק''' שנ"ט בר נ"ט אסור לכתחילה וסברתו שהגמ' נקטה לשון דיעבד (דגים שעלו בקערה) וכ"פ '''הגה"מ, רבינו ירוחם וספר התרומה אליבא דהרמ"א'''.
דעת '''הסמ"ק''' שנ"ט בר נ"ט אסור לבשל בכלי הראשון לכתחילה וסברתו שהגמ' נקטה לשון דיעבד (דגים שעלו בקערה) וכ"פ '''הגה"מ, רבינו ירוחם וספר התרומה אליבא דהרמ"א'''.


ודעת '''ספר התרומה אליבא דהב"י''' שנ"ט בר נ"ט מותר לכתחילה.
ודעת '''ספר התרומה אליבא דהב"י''' שנ"ט בר נ"ט מותר לכתחילה{{הערה|זה לשון '''ב"י''': "אבל בעל התרומה כתב במפתחות דקטניות שבשל בקדרה חולבת מותר לכתחלה לערותן בקדרה של בשר ואפילו הקדרה בת יומא כמו דגים שעלו בקערה". ומלשונו למד ב"י שהתיר לבשל לכתחילה. אך ב'''דרכי משה''' תמה על דבריו "ואני אומר כי ניים ושכיב אמר להאי מילתא דמאי אבל בעל התרומה כתב כו' שהרי גם הסמ"ק לא אמר אלא דלכתחלה אסור להעלותן בקערה כדי לאכלן עם חלב אבל אם כבר העלה פשיטא שמותר לכתחלה לאכלן עם חלב דהא לא פליג על הגמרא דקתני דמותר לאכלן בחלב".}}


[[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|'''בבדק הבית''']] כתב רבי יוסף קארו שמותר לכתחילה לעשות נ"ט בר נ"ט, '''ובשולחן ערוך''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%94_%D7%90| יורה דעה צה, א]) כתב בלשון דיעבד (היינו אם כבר בושל).
[[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|'''בבדק הבית''']] כתב רבי יוסף קארו שמותר לכתחילה לעשות נ"ט בר נ"ט{{הערה|דהיינו: אף בכלי הראשון התיר. כגון להעלות דגים בכלי בשרי על דעת שיאכלם אח"כ יחד עם חלב.}}, '''ובשולחן ערוך''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A6%D7%94_%D7%90| יורה דעה צה, א]) כתב בלשון דיעבד (היינו אם כבר בושל).


ונחלקו האחרונים מה פסיקתו, האם מותר לתכנן זאת מראש או רק אם כבר התבשלו.
ונחלקו האחרונים מה פסיקתו, האם מותר לתכנן זאת מראש (כדבריו בבד"ה) או רק אם כבר התבשלו (כלשונו בשו"ע).


'''הש"ך''' פסק כמשמע בשולחן ערוך שרק אם בושל.
'''הש"ך''' פסק כמשמע בשולחן ערוך שרק אם בושל.


'''והרב עובדיה יוסף''' ([[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|יביע אומר ט,ד]]) כתב שאומנם בשו"ע משמע שלכתחילה אסור, אך מכיוון שבבדק הבית כתב להתיר. משמע שחזר בו ויש להתיר.  
'''והרב עובדיה יוסף''' ([[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|יביע אומר ט,ד]]) כתב שאומנם בשו"ע משמע שלכתחילה אסור, אך מכיוון שבבדק הבית כתב להתיר. משמע שחזר בו ויש להתיר. ובשו"ע רק כתב את לשון הגמ' והראשונים כדרכו במקומות רבים.


אף למי שסובר שהשו"ע נכתב לאחר בדק הבית, היה לו לכתוב במפורש שחזר בו מבדק הבית, לכן מסתבר שהשו"ע מתיר לכתחילה והוא רק כתב את לשון הרמב"ם כדרכו במקומות רבים.
'''והרמ"א''' כתב [[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|בדרכי משה]] לגבי עליה של דגים בקערה (שאותם הוא מתיר עם חלב) שזה רק אם עלו אבל לתכנן מראש אסור.
 
(ובישול וצלייה, שלשיטת הרמ"א חוששים שזה לא נ"ט בר נ"ט, מותר בדיעבד רק אם עירבב כבר עם החלב).
'''והרמ"א''' כתב [[שיחה:נותן טעם בר נותן טעם (דגים שעלו בקערה)|בדרכי משה]] שגם עליה של דגים בקערה (שאותם הוא מתיר עם חלב) זה רק אם עלו אבל לתכנן אסור.
ובישול וצלייה מותר בדיעבד רק אם עירבב כבר עם החלב.


== פרטי דינים בנ"ט בר נ"ט ==
== פרטי דינים בנ"ט בר נ"ט ==
391

עריכות