הבדלים בין גרסאות בדף "מתה מחמת מלאכה"

נוספו 119 בתים ,  12:10, 8 במאי 2016
שורה 91: שורה 91:


רוב הראשונים כתבו שהשואל יכול להישבע [[שבועת השומרים]] שמתה מחמת מלאכה ולהיפטר, כמו שבשאר השומרים השומר נשבע שלא פשע ונפטר. בשיטה זו הולכים '''רש"י''' (ה א ד"ה צריכין צח א ד"ה ולרמי) ה'''רי"ף''' (נה ב מדפיו), ה'''רמב"ם''' (שאלה א ב), ה'''רא"ש''' (ח ד) ה'''ריטב"א''' (צו:) ה'''נימוקי יוסף''' בשם ה'''ראב"ד''' (נה ב מדפי הרי"ף) ה'''ריב"ש''' (תכג) וראשונים נוספים, וכך נפסק להלכה ב'''שולחן ערוך''' (שמ א).
רוב הראשונים כתבו שהשואל יכול להישבע [[שבועת השומרים]] שמתה מחמת מלאכה ולהיפטר, כמו שבשאר השומרים השומר נשבע שלא פשע ונפטר. בשיטה זו הולכים '''רש"י''' (ה א ד"ה צריכין צח א ד"ה ולרמי) ה'''רי"ף''' (נה ב מדפיו), ה'''רמב"ם''' (שאלה א ב), ה'''רא"ש''' (ח ד) ה'''ריטב"א''' (צו:) ה'''נימוקי יוסף''' בשם ה'''ראב"ד''' (נה ב מדפי הרי"ף) ה'''ריב"ש''' (תכג) וראשונים נוספים, וכך נפסק להלכה ב'''שולחן ערוך''' (שמ א).
שיטה ייחודית היא שיטת '''תוספות הרי"ד''' (צו ב ד"ה ---) שדין "מתה מחמת מלאכה" שונה משאר דיני השומרים ולא קיימת בו האפשרות להיפטר בשבועה, אלא צריך להביא עדים שהנזק אירע מחמת המלאכה.  
שיטה ייחודית היא שיטת '''תוספות הרי"ד''' (צז א) שנוטה לומר שדין "מתה מחמת מלאכה" שונה משאר דיני השומרים ולא קיימת בו האפשרות להיפטר בשבועה, אלא צריך להביא עדים שהנזק אירע מחמת המלאכה. הרי"ד מוסיף שיתכן שהשאלה אם שייכת שבועה ב"מתה מחמת מלאכה" שנויה במחלוקת בין הסוגיות.  
 
רבי ירוחם פרעלא בפירושו לספר המצוות לרס"ג (פרשיה כג-כה) מוכיח שגם שיטת רס"ג שאין בשואל שבועת השומרים ש"מתה מחמת מלאכה".
[http://www.betmidrash.org.il/index.php/%D7%9E%D7%AA%D7%94_%D7%9E%D7%97%D7%9E%D7%AA_%D7%9E%D7%9C%D7%90%D7%9B%D7%94#.D7.A9.D7.99.D7.98.D7.AA_.D7.94.D7.9E.D7.97.D7.A0.D7.94_.D7.90.D7.A4.D7.A8.D7.99.D7.9D]
 
אפשרות תליית המחלוקת בהנ"ל.


=== שואל שלא מדעת===
=== שואל שלא מדעת===
485

עריכות