הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:איתן ברוך/קריאת שמע מול ערווה/טור-בית יוסף"

שורה 1: שורה 1:
== סימן עג ==
=== טור אורח חיים הלכות קריאת שמע סימן עג {{טור|או"ח|עג|עג}} ===
שנים שהיו ישנים במטה אחת לא יחזיר זה פניו לכאן ויקרא וזה פניו לכאן ויקרא אלא א"כ היה טלית מפסיק ביניהן, ואם היה ישן עם אשתו - פסק רב אלפס קורא בחזרת פנים אפילו בלא הפסקת טלית משום דחשיבא כגופו, ורש"י פסק דאף באשתו אסור בלא הפסקת טלית, ואם היה ישן עם בניו ובני ביתו בעודם קטנים מותר בחזרת פנים בלא הפסקת טלית, <u>ואם הם גדולים</u> צריך להפסיק בטלית. <u>ועד כמה חשובים קטנים</u> - בתינוק עד שיהיו לו י"ב שנים ובתינוקת עד שתהיה לה י"א מותר אפי' הביאו ב' שערות ובשנת י"ג לתינוק ובשנת י"ב לתינוקת אם הביאו ב' שערות אסור בלא הפסקה ואם לא הביאו ב' שערות מותר ומשנת י"ג ואילך לתינוק וי"ב לתינוקת אפילו לא הביאו ב' שערות אסור בלא הפסקה:
=== בית יוסף אורח חיים סימן עג ===
[א-ב] שנים שהיו ישנים בטלית אחד לא יחזיר זה פניו וכו'. בפרק מי שמתו (כד.) בעא מיניה רב יוסף בריה דרב נחוניא מרב יהודה שנים שהיו ישנים בטלית אחד מהו שיחזיר זה פניו לכאן ויקרא ק"ש ויחזיר זה פניו לכאן ויקרא ק"ש אמר ליה הכי אמר שמואל ואפילו אשתו עמו מתקיף לה רב יוסף אשתו ולא מיבעיא אחר אדרבה אשתו כגופו אחר לאו כגופו מיתיבי שנים שהיו ישנים בטלית אחד זה מחזיר פניו וקורא ק"ש וזה מחזיר פניו וקורא ק"ש ותניא אידך היה ישן במטה ובניו ובני ביתו בצדו לא יקרא ק"ש אלא אם כן היתה טלית מפסקת ביניהם ואם היו בניו ובני ביתו קטנים מותר בשלמא לרב יוסף לא קשיא הא באשתו הא באחר אלא לשמואל קשיא אמר לך שמואל ולרב יוסף מי ניחא והא תניא היה ישן במטה ואשתו ישינה בצידו לא יחזיר פניו ויקרא אלא אם כן היתה טלית מפסקת ביניהם אלא מאי אית לך למימר אשתו לרב יוסף תנאי היא לדידי נמי אחר תנאי היא
'''ופסק הרי"ף''' (טו.) כרב יוסף דאשתו כגופו ומותר להחזיר פניו ולקרות, אבל אחר לאו כגופו הוא ואסור '''וכן פסק הרמב"ם''' (פ"ג הי"ח).
'''והרא"ש''' (סי' לה) הביא פסק הרי"ף ואחר כך כתב שרבינו יצחק סובר דכיון דלא איפסיק הלכתא לא כשמואל ולא כרב יוסף עבדינן לחומרא כברייתא דפליגא אדרב יוסף ולא יקרא אפילו באשתו עמו אם אין טלית מפסקת בינו לבינה כיון דאשכחן ברייתא דלא כוותיה סמכינן אברייתא דאילו היה האמורא יודע אותה ברייתא לא הוה פליג עלה:
ומ"ש רבינו '''ורש"י''' פסק דאף באשתו אסור וכו'. טעות סופר הוא וצריך להגיה במקומו '''ר"י''' (תוס' כד. ד"ה והתניא) וכן מצאתי בספר מוגה ומתוך דברי הברייתות שכתבתי יתבאר לך שמה שכתב רבינו לא יחזיר זה פניו לכאן ויקרא אלא אם כן היה טלית מפסיק ביניהם לאו למימרא דתרתי בעינן חזרת פנים והפסקת טלית אלא בהפסקת טלית סגי ואפילו אם לא יחזיר פניו וכתב ה'''רמב"ם''' (שם) שאין צריך הפסק טלית אלא ממתניו ולמטה וכן בדין דממתניו ולמעלה אע"פ שנוגע בשר זה בבשר זה לא אתו לידי הרהור <u>'''ולענין הלכה כיון שהרי"ף והרמב"ם ז"ל מסכימים לפסוק הלכה כרב יוסף הכי נקטינן'''</u>:
[*] ד  ועד כמה חשובים קטנים בתינוק עד שיהיו לו י"ב שנים וכו'. שם אמר מר אם היו בניו ובני ביתו קטנים מותר ועד כמה א"ר חסדא תינוקת בת ג' שנים ויום אחד ותינוק בן תשע שנים ויום אחד איכא דאמרי תינוקת בת י"א שנה ויום אחד תינוק בן י"ב שנה ויום אחד אידי ואידי דאיכא שדים נכונו ושערך צמח והרי"ף והרא"ש (שם) כתבו סתם כלישנא בתרא וכן פסק הרמב"ם בפ"ג מהלכות ק"ש (הי"ט) וכתב עוד הרמב"ם דדוקא לי"ב ולי"א בעינן שדים נכונו ושערך צמח אבל כשהגיע תינוק לי"ג ותינוקת לי"ב אע"פ שלא הביאו אלו הסימנים כבר יצאו מתורת קטנים ואין קורא עמהם בלא הפסקה והסכימו לדבריו ה"ר יונה (טו. ד"ה ואידי) והרא"ש וכתבו עוד מיהו אם הביאו סימנים אלו קודם י"א לתינוקת וי"ב לתינוק לא חיישינן להו ומותר וכתוב בהגהת אשיר"י (סי' לה) בשם אור זרוע (ח"א סי' קלג) דהא דשרינן בבניו הקטנים אפילו כשנוגעין ערותן זה בזה שרי ודבר תימה הוא להתיר כולי האי וקצת יש לדקדק לאסור ממה שכתב ה"ר יונה בפרק מי שמתו גבי גוי ערום אסור לקרות ק"ש כנגדוא:
==סימן עד==
==סימן עד==


שורה 7: שורה 24:
!סברא
!סברא
!סוברים
!סוברים
!
|-
|-
|חוצץ על <u>צוארו</u> ← ליבו רואה <u>מותר</u>
|חוצץ על <u>צוארו</u> ← ליבו רואה <u>מותר</u>
|רש"י
|רש"י
|
|-
|-
|חוצץ על <u>ליבו</u> ← ליבו רואה <u>אסור</u>
|חוצץ על <u>ליבו</u> ← ליבו רואה <u>אסור</u>
|ר"י, רב אלפס, רבינו חננאל
|ר"י, רב אלפס, רבינו חננאל, ראב"ד
|1. שאלנו "והלא ליבו רואה את הערווה?" וענינו "עוכרן ברגליו"<br />
 
#
|}
|}
הילכך היה רוחץ במים צלולים - אל יתכסה בהן ויקרא, שלבו רואה את הערוה. ואם הם עכורים ואין ריחן רע מותר.
הילכך היה רוחץ במים צלולים - אל יתכסה בהן ויקרא, שלבו רואה את הערוה. ואם הם עכורים ואין ריחן רע מותר.
שורה 28: שורה 50:




'''א - ב'''  <u>'''היה ישן בטליתו ואינו יכול להוציא ראשו וכו''''</u>. פלוגתא דתנא קמא ויש אומרים בסוף פרק מי שמתו (כד:) וכתבו '''התוספות''' (כה: ד"ה והרי) '''והרא"ש''' (סי' לו) '''שה"ר שמעיה כתב בשם רש"י''' <u>דהלכה כתנא קמא</u> {{ש}}<u>ומיהו בסמוך משמע דאסור</u> וכן פסקו ה'''רי"ף''' (טו.) וה'''רמב"ם''' (ק"ש פ"ג הי"ז) <u>דאסור</u> וכן כתב ה'''רשב"א''' (כה: ד"ה היה ישן) בשם ה'''ראב"ד''' {{ציטוטון|ואע"פ שתמה עליו בסוף דבריו כתב כבר הורה זקן וראוי לחוש לדבריו}} עכ"ל '''וכיון שהרי"ף והרמב"ם ור"ח והתוספות והראב"ד והרא"ש <u>מסכימים לאסור כיש אומרים</u> פשיטא דהכי נקטינן''' וכתב הר'''א"ש''' (שם סוף הסי') {{ציטוטון|וכן היה נוהג ר"ת כשהיה רוחץ בחמין צלולין והיה רוצה לשתות מכסה בבגד ממטה ללבו כדי שלא יהא לבו רואה את הערוה}} וכתב ב'''תרומת הדשן''' סימן י' בשם אור זרוע (ח"א סי' קכח) {{ציטוטון|דדוקא בבגד אבל בידים לא הוי כיסויא}}*:
'''א - ב'''  <u>'''היה ישן בטליתו ואינו יכול להוציא ראשו וכו''''</u>. פלוגתא דתנא קמא ויש אומרים בסוף פרק מי שמתו (כד:) וכתבו '''התוספות''' (כה: ד"ה והרי) '''והרא"ש''' (סי' לו) '''שה"ר שמעיה כתב בשם רש"י''' <u>דהלכה כתנא קמא</u> {{ש}}<u>ומיהו בסמוך משמע דאסור</u> וכן פסקו ה'''רי"ף''' (טו.) וה'''רמב"ם''' (ק"ש פ"ג הי"ז) <u>דאסור</u> וכן כתב ה'''רשב"א''' (כה: ד"ה היה ישן) בשם ה'''ראב"ד''' {{ציטוטון|ואע"פ שתמה עליו בסוף דבריו כתב כבר הורה זקן וראוי לחוש לדבריו}} עכ"ל '''וכיון שהרי"ף והרמב"ם ור"ח והתוספות והראב"ד והרא"ש <u>מסכימים לאסור כיש אומרים</u> פשיטא דהכי נקטינן''' וכתב ה'''רא"ש''' (שם סוף הסי') {{ציטוטון|וכן היה נוהג ר"ת כשהיה רוחץ בחמין צלולין והיה רוצה לשתות מכסה בבגד ממטה ללבו כדי שלא יהא לבו רואה את הערוה}} וכתב ב'''תרומת הדשן''' סימן י' בשם אור זרוע (ח"א סי' קכח) {{ציטוטון|דדוקא בבגד אבל בידים לא הוי כיסויא}}*:


'''ומ"ש הילכך היה רוחץ במים צלולים אל יתכסה בהם וכו'.''' שם אהא דתנן (כב:) "ירד לטבול אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא" פריך בגמרא (כה:) "והרי לבו רואה את הערוה?" ומשני "במים עכורים שנו דדמו כארעא סמיכתא":
'''ומ"ש הילכך היה רוחץ במים צלולים אל יתכסה בהם וכו'.''' שם אהא דתנן (כב:) "ירד לטבול אם יכול לעלות ולהתכסות ולקרות עד שלא תנץ החמה יעלה ויתכסה ויקרא ואם לאו יתכסה במים ויקרא" פריך בגמרא (כה:) "והרי לבו רואה את הערוה?" ומשני "במים עכורים שנו דדמו כארעא סמיכתא":


ומ"ש רבינו "ואין ריחן רע". פשוט הוא ולא היה צריך לכתבו אלא מפני ששנינו באותה משנה ולא יתכסה במים הרעים ולא במי משרה כתבו: וכתב ה'''רשב"א''' (שם ד"ה והלא) והלא לבו רואה את הערוה? כלומר שהוא עם הערוה בתוך המים, אבל לעיניו רואות את הערוה ליכא למיחש דכיון שעיניו חוץ למים ומסתכל בחוץ - אינו רואה הערוה ואוקימנא בעכורין הראב"ד ז"ל עכ"ל, וכן כתב '''ה"ר יונה ז"ל''' (טז: ד"ה אבל צלולין) ומ"ש דלעיניו רואות את הערוה ליכא למיחש וכו' מבואר דהיינו לומר דכיון דאינו מסתכל בה אע"פ שהוא יכול לראותה מותר:
ומ"ש רבינו "ואין ריחן רע". פשוט הוא ולא היה צריך לכתבו אלא מפני ששנינו באותה משנה ולא יתכסה במים הרעים ולא במי משרה כתבו: וכתב ה'''רשב"א''' (שם ד"ה והלא) {{ציטוטון|והלא לבו רואה את הערוה? כלומר שהוא עם הערוה בתוך המים, אבל לעיניו רואות את הערוה ליכא למיחש דכיון שעיניו חוץ למים ומסתכל בחוץ - אינו רואה הערוה. ואוקימנא בעכורין הראב"ד ז"ל}} עכ"ל, וכן כתב '''ה"ר יונה ז"ל''' (טז: ד"ה אבל צלולין) ומ"ש דלעיניו רואות את הערוה ליכא למיחש וכו' מבואר דהיינו לומר דכיון דאינו מסתכל בה אע"פ שהוא יכול לראותה מותר:
 
 
'''ג'''  וכתב '''ה"ר יונה''' (שם) בשם '''רבני צרפת''' <u>שאם האדם מחבק גופו בזרועותיו דיינינן ליה כהפסקה מבגד ומותר</u> ואפילו לפי מה שכתבתי בסמוך בשם אור זרוע ותרומת הדשן שאם מכסה לבו בידיו כדי שלא יהא רואה את הערוה לא חשיב כיסוי אפשר דמודו בהא דשאני כיסוי ביד דכיון דלב ויד חד גופא אינון אין הגוף יכול לכסות את עצמו, אבל לענין הפסק אפשר דמפסיק אע"ג דחד גופא אינון:


'''ג'''  וכתב '''ה"ר יונה''' (שם) בשם '''רבני צרפת''' <u>שאם האדם מחבק גופו בזרועותיו דיינינן ליה כהפסקה מבגד ומותר</u> ואפילו לפי מה שכתבתי בסמוך בשם אור זרוע ותרומת הדשן שאם מכסה לבו בידיו כדי שלא יהא רואה את הערוה לא חשיב כיסוי, אפשר דמודו בהא דשאני כיסוי ביד דכיון דלב ויד חד גופא אינון אין הגוף יכול לכסות את עצמו, אבל לענין הפסק אפשר דמפסיק אע"ג דחד גופא אינון:


'''ד'''  כתב ב'''ארחות חיים''' נראה שהנשים יכולות לברך ולהתפלל כשהן לבושות החלוק אף ע"פ שאינן מפסיקות למטה מן החזה לפי שערותן למטה מאד ואין לבן רואה את הערוה ולא בעינן טוחות בקרקע אלא כשהן ערומות כדי שתתכסה ערותן עכ"ל:
'''ד'''  כתב ב'''ארחות חיים''' {{ציטוטון|נראה שהנשים יכולות לברך ולהתפלל כשהן לבושות החלוק אף ע"פ שאינן מפסיקות למטה מן החזה לפי שערותן למטה מאד ואין לבן רואה את הערוה ולא בעינן טוחות בקרקע אלא כשהן ערומות כדי שתתכסה ערותן}} עכ"ל:


וכן אם לבו רואה את ערות חבירו אסור:
וכן אם לבו רואה את ערות חבירו אסור:
שורה 48: שורה 68:




ו  היתה טליתו חגורה לו על מתניו וכו'. מימרא דרב הונא בסוף פרק מי שמתו (כד: כה.) ותניא כוותיה היתה טליתו חגורה על מתניו מותר לקרוא ק"ש אבל לתפילה עד שיכסה את לבו ופירש רש"י חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה אע"פ שממתניו ולמעלה הוא ערום קורא ק"ש אבל לתפילה צריך הוא לראות את עצמו כעומד לפני המלך ולעמוד באימה אבל ק"ש אינו מדבר לפני המלך:
'''ו  היתה טליתו חגורה לו על מתניו וכו'.''' מימרא דרב הונא בסוף פרק מי שמתו (כד: כה.) ותניא כוותיה היתה טליתו חגורה על מתניו מותר לקרוא ק"ש אבל לתפילה עד שיכסה את לבו ופירש רש"י חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה אע"פ שממתניו ולמעלה הוא ערום קורא ק"ש אבל לתפילה צריך הוא לראות את עצמו כעומד לפני המלך ולעמוד באימה אבל ק"ש אינו מדבר לפני המלך:


==סימן עה==
==סימן עה==