הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:איתן ברוך/איסור הלבנת פנים"

אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
==מקור האיסור וחומרתו==
==מקור האיסור וחומרתו==


=== משנה וגמרא ===
===משנה וגמרא===
חכמים בגמרא {{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:}} מביאים שאיסור הלבנת פנים הוא איסור חמור מאוד:
חכמים בגמרא {{גמרא|ברכות|מג|ב|ברכות מג:}} מביאים ש<u>נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים</u>:


{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}
{{ציטוט|תוכן=אָמַר רַב זוּטְרָא בַּר טוֹבִיָּה אָמַר רַב, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַב חָנָא בַּר בִּיזְנָא אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן חֲסִידָא, וְאָמְרִי לַהּ אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מִשּׁוּם רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַי: '''נוֹחַ לוֹ לְאָדָם שֶׁיַּפִּיל עַצְמוֹ לְתוֹךְ כִּבְשַׁן הָאֵשׁ וְאַל יַלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים.''' מְנָלַן? — מִתָּמָר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הִיא מוּצֵאת וְגוֹ׳״}}
שורה 16: שורה 16:
{{ציטוט|תוכן=רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר, הַמְחַלֵּל אֶת הַקָּדָשִׁים, וְהַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת, '''וְהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָרַבִּים''', וְהַמֵּפֵר בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהַמְגַלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה, '''אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא:'''}}
{{ציטוט|תוכן=רַבִּי אֶלְעָזָר הַמּוֹדָעִי אוֹמֵר, הַמְחַלֵּל אֶת הַקָּדָשִׁים, וְהַמְבַזֶּה אֶת הַמּוֹעֲדוֹת, '''וְהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָרַבִּים''', וְהַמֵּפֵר בְּרִיתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְהַמְגַלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה, '''אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ תוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא:'''}}


בדומה למדה ה'''גמרא בבבא מציעא''' {{גמרא|בבא מציעא|נח|ב|נח:}} שמי שמלבין פנים הוא כשופך דמים ויורד לגיהנם ולא עולה:   
בדומה למדה ה'''גמרא בבבא מציעא''' {{גמרא|בבא מציעא|נח|ב|נח:}} שמי שמלבין פנים הוא <u>כשופך דמים ויורד לגיהנם ולא עולה</u>:   


{{ציטוט|תוכן=תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: '''כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים''' {{ש}} א"ל - שפיר קא אמרת {{מ|יפה אמרת}} דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא {{מ|שאנו רואים שלאחר המתבייש, שאחר הבושה בא החיוורון, והרי הוא כשופך את דמו}} אמר ליה אביי לרב דימי: במערבא במאי זהירי? {{מ|בארץ ישראל, במה זהירים?}} א"ל באחוורי אפי {{מ|בהלבנת פנים}} (..) '''כל היורדין לגיהנם עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין''', ואלו הן: הבא על אשת איש '''והמלבין פני חבירו ברבים והמכנה שם רע לחבירו'''}}
{{ציטוט|תוכן=תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: '''כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים''' {{ש}} א"ל - שפיר קא אמרת {{מ|יפה אמרת}} דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא {{מ|שאנו רואים שלאחר המתבייש, שאחר הבושה בא החיוורון, והרי הוא כשופך את דמו}} אמר ליה אביי לרב דימי: במערבא במאי זהירי? {{מ|בארץ ישראל, במה זהירים?}} א"ל באחוורי אפי {{מ|בהלבנת פנים}} (..) '''כל היורדין לגיהנם עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין''', ואלו הן: הבא על אשת איש '''והמלבין פני חבירו ברבים והמכנה שם רע לחבירו'''}}
שורה 24: שורה 24:
{{ציטוט|תוכן=הבא על אשת איש מיתתו במה? אמרתי להם הבא על אשת איש מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. '''אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא'''.}}
{{ציטוט|תוכן=הבא על אשת איש מיתתו במה? אמרתי להם הבא על אשת איש מיתתו בחנק, ויש לו חלק לעולם הבא. '''אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא'''.}}


=== ראשונים ===
===ראשונים===


== איסור הלבנת פנים בתוכחה ==
==איסור הלבנת פנים בתוכחה==
למדו חכמים מהפסוק {{ציטוטון|הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא יט יז|ויקרא יט יז}} שחובה להוכיח את חברו שעבר עבירה. '''אבל אסור להוכיח עד שפניו משתנות'''. כך נאמר בגמרא {{גמרא|ערכין|טז|ב|ערכין טז:}}
למדו חכמים מהפסוק {{ציטוטון|הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא.}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא יט יז|ויקרא יט יז}} שחובה להוכיח את חברו שעבר עבירה. '''אבל אסור להוכיח עד שפניו משתנות'''. כך נאמר בגמרא {{גמרא|ערכין|טז|ב|ערכין טז:}}
{{ציטוט|תוכן=מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו? שנאמר "הוכח תוכיח" הוכיחו ולא קבל - מנין שיחזור ויוכיחנו? תלמוד לומר: "תוכיח" מכל מקום, {{ש}} '''יכול אפי' משתנים פניו? ת"ל לא תשא עליו חטא'''}}
{{ציטוט|תוכן=מנין לרואה בחבירו דבר מגונה שחייב להוכיחו? שנאמר "הוכח תוכיח" הוכיחו ולא קבל - מנין שיחזור ויוכיחנו? תלמוד לומר: "תוכיח" מכל מקום, {{ש}} '''יכול אפי' משתנים פניו? ת"ל לא תשא עליו חטא'''}}