הבדלים בין גרסאות בדף "מעונן ומכשף"

הוסרו 24 בתים ,  20:18, 22 בדצמבר 2021
אין תקציר עריכה
(סידור כותרות)
שורה 15: שורה 15:
==קוסם בזמן הזה==
==קוסם בזמן הזה==


=== '''סתירה בדעת הרמב"ם''' ===
===סתירה בדעת הרמב"ם===
בדעת הרמב"ם בהלכות עבודת כוכבים (פרק יא, הלכות ט, טו), מצינו הלכות סותרות:
בדעת הרמב"ם בהלכות עבודת כוכבים (פרק יא, הלכות ט, טו), מצינו הלכות סותרות:


שורה 22: שורה 22:
בעוד שבהלכה ט' כותב הרמב"ם, שמי שאוחז את העניים והראה כאילו שהוא עשה מעשה, לוקה מהתורה. בהלכה ט"ו כותב הרמב"ם שהאוחז את העניים, לוקה רק מכות מרדות – מכות מדברי חכמים.
בעוד שבהלכה ט' כותב הרמב"ם, שמי שאוחז את העניים והראה כאילו שהוא עשה מעשה, לוקה מהתורה. בהלכה ט"ו כותב הרמב"ם שהאוחז את העניים, לוקה רק מכות מרדות – מכות מדברי חכמים.


=== '''דעת האוסרים''' ===
===דעת האוסרים===
'''הב"ח''' (יו"ד סי' קעט) כתב ליישב את הרמב"ם, ולחלק בין שני סוגי קסמים. בהלכה ט' הרמב"ם מדבר על קוסם שמשתמש בזריזות ידיים, קוסם כזה עובר על לאו של 'לא תעוננו', ולוקה מן התורה. כך הוא למד מלשון '''הרמב"ם''' בספר המצוות (לב):  
'''הב"ח''' (יו"ד סי' קעט) כתב ליישב את הרמב"ם, ולחלק בין שני סוגי קסמים. בהלכה ט' הרמב"ם מדבר על קוסם שמשתמש בזריזות ידיים, קוסם כזה עובר על לאו של 'לא תעוננו', ולוקה מן התורה. כך הוא למד מלשון '''הרמב"ם''' בספר המצוות (לב):  


שורה 39: שורה 39:
לכן גם אם ברור שמדובר בזריזות ידיים, אפשר שמכיוון שאחרי הכל עושה הקסם מדמה לעובדי העבודה זרה, דבר זה נאסר.
לכן גם אם ברור שמדובר בזריזות ידיים, אפשר שמכיוון שאחרי הכל עושה הקסם מדמה לעובדי העבודה זרה, דבר זה נאסר.


=== '''דעת המתירים''' ===
===דעת המתירים===
אומנם יש פוסקים שמתירים להיות בהצגה של קוסם, ומצינו שני כיוונים להקל:
אומנם יש פוסקים שמתירים להיות בהצגה של קוסם, ומצינו שני כיוונים להקל: