הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת צידה"

נוספו 2,090 בתים ,  13:55, 17 בנובמבר 2020
הוספת גמרות ולינקים
(הסרת הדגשות מיותרות)
(הוספת גמרות ולינקים)
שורה 22: שורה 22:


===מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק===
===מסכת שבת ק"ו, ב, "משנה צבי שנכנס" - קז, א, סוף הפרק===
המשנה מבארת שבשביל להתחייב המלאכה צריכה להתבצע כדרכה, ולכן שניים שצדים שלא כדרכם, כמו לדוגמה שעמדו שניהם במלאכה שיכל לעשות אחד מהם - פטורים.


===ביצה כג, ב "משנה אין צדין" - כד, א, "משנה מצודות" לא כולל.===
הגמרא מבארת שיש חיות (הגמרא מביאה לדוגמה אריה) שבשביל להתחייב צריך להכניס למקום שתהיה צידה מושלמת (במקרה של אריה - לגּוּרְזָקִי שלו) - אחרת הוא לא מתחייב מהתורה.
 
המשנה מתארת מקרה שאחד עמד לשמור - הצטרף אליו אדם שני, ואז הלך האדם הראשון - האדם השני פטור - והמשנה מסבירה שזה דומה לאדם שסגר דלת כדי לשמור על הבית, ונמצא צבי שמור בתוכו (נדון בזה בראשונים) הגמרא גם מוסיפה שאדם שנעל את הדלת ונמצא צבי בתוכו זה אחד משלושת הדברים שכתוב בו פטור - והוא פטור ומותר.
 
===ביצה כ"ג, ב "משנה אין צדין" - כד, א, "משנה מצודות" לא כולל.===
נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות,
נתמקד בדיון על אווזין תרנגולין ויוני הרדיסאות,


שורה 30: שורה 35:
עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור.
עונה רבה בר רב הונא שההבדל הוא שאלו מגיעים לכלובן בערב (כלומר, מבוייתין) ולכן גם עליהם פטור.


הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ '''רבה בר רב הונא''' שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב '''וגם''' שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב.
הגמרא מקשה והרי הצד יוני שובך ויוני עלייה וצפרים שקננו בטפיחין בבירות חייב - וגם הם חוזרים לכלובן בערב? מתרץ '''[https://he.wikipedia.org/wiki/רבה בר רב הונא רבה בר רב הונא]''' שבשביל שיחשבו "מבוייתין" צריך גם שיחזרו לכלובן בערב '''וגם''' שיהיו מזונתן עליך (שאתה אחראי להביא להם אוכל) - ורק במקרה כזה אם יצוד אותם יהיה חייב.
 
'''[https://he.wikipedia.org/wiki/רב מרי רב מרי]''' מתרץ תירוץ אחר - שהם יכולים לברוח - ולכן חייב (כי הוא צד) והם לא יכולים לברוח - ולכן פטור. (כי זה לא נחשב צד)
 
=== שבת ע"ה, א, "הצד צבי" - "כי היכי דליציל ציבעיה" ===
בגמרא יש מחלוקת האם איסור פציעה היא חלק מצידה:
 
[https://he.wikipedia.org/wiki/רבי יהודה רבי יהודה] סובר שזה חלק מ[[מלאכת דש|דישה]] ולא מצידה.
 
ורבנן סוברים שחלק מצידה.
 
=== שבת מ"ג, א, "ת"ש פורשין" - מג, ב, "ואיכא דבש" ===
תחילת המשנה דנה בדין [[מתעסק]] בשבת, והעניין לסוגייה שלנו הוא שאם לא התכוון לצוד אלא רק להגן על משהו (כגון כוורת דבורים) - לא יהיה נחשב כצד.


'''רב מרי''' מתרץ תירוץ אחר - שהם יכולים לברוח והם לא יכולים לברוח.
=== שבת י"ז, ב, משנה "ב"ש אומרים אין פורסין מצודות" - "וב"ה מתירין" ===
<br />