הבדלים בין גרסאות בדף "מזיק באמצעות הרוח"

הוסרו 159 בתים ,  00:01, 25 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
= '''מזיק בסיוע הרוח''' =
= '''מזיק בסיוע הרוח''' =
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
=== <u>הקדמה</u> ===
== '''דברי הגמרא''' ==
בסוגיה זו נדון באדם העושה פעולה של היתר בשטח הפרטי שלו, ובצירוף כוח הרוח נעשה פעולת היזק, האם המצב הזה מוגדר בתור מזיק ונחייב את האדם בתשלומים, או שמא נאמר שמצב זה מוגדר בתור גרמא ונפטור אותו מתשלומים, אבל נדון האם נחייב אותו להרחיק את עצמו כדי שלא יגיע הנזק לשטח חברו.
הגמרא (בבא בתרא כו א) מספרת על אנשי בר מריון שהיו מנפצים כותנה, פעולת הניפוץ הייתה ע"י הפרדת הפסולת (רתקא) מן הפשתן, לאחר שהרקתא הופרדה מן הפשתן הגיע רוח מצויה  והעיפה את הרקתא על האנשים הנמצאים ברה"ר והזיקה להם.


=== '''הגמרא'''[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=26&format=pdf '''(בבא בתרא כו א)'''] ===
הגמרא דנה האם אנשי בר מריון צריכים להרחיק את מלאכת הניפוץ למקום שההיזק לא יזיק לאנשים ברה"ר.<blockquote>''<u>דעת רבינא-</u>'' מדובר כאן במציאות שהיא לא גיריה דליה (חצים שלו)<ref>נזק הנגרם ישירות מגופו או כוחו של האדם.</ref>,לכן, לפי שיטת ר' יוסי במציאות הזאת אין צורך בהרחקה, לעומת זאת חכמים סוברים שיש חובת הרחקה אפילו במקום שאין גירי דיליה.<ref>הגמרא לומדת זאת עפ"י מחלוקת בין ר' יוסי לחכמים בדף [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=23&daf=25b&format=pdf כ"ה ע"ב].</ref> והסיבה שאין כאן גיריה דיליה היא שההיזק לא מזיק מכוח האדם אלא מכוח הרוח.</blockquote><blockquote>''<u>דעת מר בר רב אשי ואמימר-</u>'' מקרה זה דומה למלאכה בשבת, זורה ורוח מסייעתו, שרואים שם את פעולת האדם והרוח כפעולה אחת, שחייב עליה בשבת, ולכן, גם במקרה בסוגיה שלנו צריך לראות את פעולת האדם ופעולת הרוח כפעולה אחת.</blockquote>
'''המציאות המדוברת:'''
 
 
אנשי בר מריון היו מנפצים כותנה, כלומר הפרידו את הפסולת (רתקא) מן הפשתן, לאחר ההפרדה הגיע רוח מצויה והעיפה את הרקתא על האנשים והזיקה אותם.
 
'''הדיון:'''
 
באופן פשוט דנים האם אנשי בר מריון צריכים להרחיק את מלאכת הניפוץ למקום שההיזק לא יזיק לאנשים ברה"ר.
 
<blockquote>''<u>רבינא-</u>'' מדובר כאן במציאות שהיא לא גיריה דליה, ולפי ר' יוסי לא צריך להרחיק, לעומת זאת חכמים סוברים שכן צריך להרחיק.  והסיבה שאין כאן גיריה דיליה היא שההיזק לא מזיק מכוח האדם אלא מכוח הרוח.</blockquote><blockquote>''<u>מר בר רב אשי ואמימר-</u>'' מקרה זה דומה למלאכה בשבת, זורה ורוח מסייעתו, שרואים שם את פעולת האדם והרוח כפעולה אחת, שחייב עליה בשבת, ולכן, גם במקרה בסוגיה שלנו צריך לראות את פעולת האדם ופעולת הרוח כפעולה אחת.</blockquote>


ע"פ זה יש לדון האם נחייב בתשלומים או שלכל הפחות צריך להרחיק. ראינו דיון זה בראשונים,
ע"פ זה יש לדון האם נחייב בתשלומים או שלכל הפחות צריך להרחיק. ראינו דיון זה בראשונים,
22

עריכות