הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

מ
שורה 6: שורה 6:
כתוב בתורה "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט י"ד), ומפסוק זה נלמדו כמה איסורים בהכשלת האחר:   
כתוב בתורה "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט י"ד), ומפסוק זה נלמדו כמה איסורים בהכשלת האחר:   


'''עצה רעה''': איתא ב'''ספרא''' (פר' ב' פיס' י"ד) "ולפני עור לא תתן מכשול - לפני סומא בדבר. היה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו, אל יאמר אדם לחברו מכור שדך וקח חמור והוא עוקף עליו ונוטלה ממנו"{{הערה|ב'''סה"מ לרס"ג''' לא כתב זאת, וב'''הגהות הגרי"פ פערלא''' לרס"ג (ח"ב, בסוף ל"ת נ"ה) מסביר דס"ל דעצה רעה נכלל באיסור אונאת דברים, וכמ"ש בספרא פרשת בהר (פר' ד', וצע"ק שסותר ללעיל) ורש"י עה"ת שם (עה"פ לא תונו איש את עמיתו).  אמנם ב'''תוספתא''' (ב"מ ג יג) ו'''בגמרא''' (שם נ"ח) ל"ג בברייתא של אונאת דברים את איסור עצה רעה.}}.  
*'''עצה רעה''': איתא ב'''ספרא''' (פר' ב' פיס' י"ד) "ולפני עור לא תתן מכשול - לפני סומא בדבר. היה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו, אל יאמר אדם לחברו מכור שדך וקח חמור והוא עוקף עליו ונוטלה ממנו"{{הערה|ב'''סה"מ לרס"ג''' לא כתב זאת, וב'''הגהות הגרי"פ פערלא''' לרס"ג (ח"ב, בסוף ל"ת נ"ה) מסביר דס"ל דעצה רעה נכלל באיסור אונאת דברים, וכמ"ש בספרא פרשת בהר (פר' ד', וצע"ק שסותר ללעיל) ורש"י עה"ת שם (עה"פ לא תונו איש את עמיתו).  אמנם ב'''תוספתא''' (ב"מ ג יג) ו'''בגמרא''' (שם נ"ח) ל"ג בברייתא של אונאת דברים את איסור עצה רעה.}}.  


'''פיתוי לעבירה''': ב'''ברייתא''' (ע"ז ו:) נאמר: "מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר, ואבר מן החי לבן נח, שנאמר ולפני עיוור לא תיתן מכשול". ובטעם הדבר כתב '''החינוך''' (מצוה רל"ב) "שהוא מביא אותו שיתפתה בזולת זה לעבור פעמים אחרים עוד".  
*'''פיתוי לעבירה''': ב'''ברייתא''' (ע"ז ו:) נאמר: "מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר, ואבר מן החי לבן נח, שנאמר ולפני עיוור לא תיתן מכשול". ובטעם הדבר כתב '''החינוך''' (מצוה רל"ב) "שהוא מביא אותו שיתפתה בזולת זה לעבור פעמים אחרים עוד".  


וב'''שערי תשובה''' לרבינו יונה (ג נב) מוסיף, שנכלל בלאו זה '''שלא יורה שלא כדת'''{{הערה|ולשון ה'''רמב"ם''' (ת"ת ה' ד') "וכל תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה הרי זה רשע שוטה וגס הרוח ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וגו', וכן חכם שהגיע להוראה ואינו מורה הרי זה מונע תורה ונותן מכשולות לפני העורים". וראה להלן הדיון אם יש איסור לפנ"ע בשב ואל תעשה}}.
:וב'''שערי תשובה''' לרבינו יונה (ג נב) מוסיף, שנכלל בלאו זה '''שלא יורה שלא כדת'''{{הערה|ולשון ה'''רמב"ם''' (ת"ת ה' ד') "וכל תלמיד שלא הגיע להוראה ומורה הרי זה רשע שוטה וגס הרוח ועליו נאמר כי רבים חללים הפילה וגו', וכן חכם שהגיע להוראה ואינו מורה הרי זה מונע תורה ונותן מכשולות לפני העורים". וראה להלן הדיון אם יש איסור לפנ"ע בשב ואל תעשה}}.


'''הכשלת עיוור''': על אף שבפשטות התורה בפסוק זה גם אסרה את הפעולה של נתינת מכשול פיזי בדרכו של העיוור, יש אומרים שפסוק זה בא ללמד רק את המשמעות של הכשלה בעבירה או בעצה רעה, ונפרט:  
*'''הכשלת עיוור''': על אף שבפשטות התורה בפסוק זה גם אסרה את הפעולה של נתינת מכשול פיזי בדרכו של העיוור, יש אומרים שפסוק זה בא ללמד רק את המשמעות של הכשלה בעבירה או בעצה רעה, ונפרט:  


<big>'''האם יש איסור מיוחד בתורה, על נתינת מכשול פיזי לפני עיוור ממש:'''</big>  
<big>'''האם יש איסור מיוחד בתורה, על נתינת מכשול פיזי לפני עיוור ממש:'''</big>  
שורה 39: שורה 39:
עוד יש לציין בענין זה, לאיסור מזיק, שנאמר בתורה רק חיובי התשלומים של המזיק, אולם לא נתבאר במפורש מהו האיסור בעצם פעולת ההזקה. ועמדו בזה רבותינו{{הערה|ראו בענין זה ב'''קהילות יעקב''' ריש מס' ב"ק מה שכתב ד' אופנים.}}, וב'''חידושי הרמ"ה''' (על בבא בתרא, ב קז) כתב שמקור האיסור להזיק הוא מלאו דלפני עיוור, וא"כ ודאי פירש שפס' זה כולל גם את מכשול כפשוטו{{הערה|כך דייק ב'''קובץ שיעורים''' (ב"ב אות ע"ז), אולם '''הגרי"ז גוסטמאן''' (קונטרסי שיעורים, ב"ב, נושא ט' שיעור א' אות ד') ביאר את הרמ"ה באופ"א, דכוונתו שהכשיל את עצמו באיסור.}}.
עוד יש לציין בענין זה, לאיסור מזיק, שנאמר בתורה רק חיובי התשלומים של המזיק, אולם לא נתבאר במפורש מהו האיסור בעצם פעולת ההזקה. ועמדו בזה רבותינו{{הערה|ראו בענין זה ב'''קהילות יעקב''' ריש מס' ב"ק מה שכתב ד' אופנים.}}, וב'''חידושי הרמ"ה''' (על בבא בתרא, ב קז) כתב שמקור האיסור להזיק הוא מלאו דלפני עיוור, וא"כ ודאי פירש שפס' זה כולל גם את מכשול כפשוטו{{הערה|כך דייק ב'''קובץ שיעורים''' (ב"ב אות ע"ז), אולם '''הגרי"ז גוסטמאן''' (קונטרסי שיעורים, ב"ב, נושא ט' שיעור א' אות ד') ביאר את הרמ"ה באופ"א, דכוונתו שהכשיל את עצמו באיסור.}}.


*נתן מכשול ולא נכשלו
<big>'''נתן מכשול ולא נכשלו'''</big>
 
 
*חיוב מלקות
*חיוב מלקות
*ערבות, תוכחה, מעקה, ולא תשים דמים - מול "לפני עור"
*ערבות, תוכחה, מעקה, ולא תשים דמים - מול "לפני עור"
391

עריכות