הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

שורה 329: שורה 329:
וב'''שד"ח''' (שם) מביא שיש שהוכיח מ'''הגמ'''' מו"ק ה' שיש איסור בשוא"ת ואמר שאולי זה מח' אמוראים שם, והשד"ח חולק משום דהוי ח"ע, ועוד תמה עמש"כ שזה מחלוקת, שתוס' שם אומר שלא אומרים בסתמא שאמוראים נחלקו אם לא מצינו כן בפירוש. וע"ע במה שכתב ע"ז בספר '''נפש חיה''' (מרגליות, קס"ט ב'). ובשד"ח מוכיח עוד מדברי ה'''שיטה לנ"ל''' (קידושין י"ח) שאין איסור בשוא"ת.  וע"ע בספר '''דברות משה''' (שבת סי' ב' ענף ו') שאומר שאין, ובספר ה'''מקנה''' (לא: ד"ה עוד) שאומר שיש.{{הערה|ה'''מהרי"ל דיסקין''' (בקו"א סי' קמ"ד), מקשה על שיטת ה'''רא"ש''' שבכל עבירה יש רשות לאדם ליהרג ולא לעבור, שהרי מכשיל הוא בכך את הגוי ברציחה וא"כ יהא אסור מצד לפנ"ע. ב'''מנחת אשר''' (ויקרא ל"ח ו') כתב שאם נאמר שאין לפנ"ע בשוא"ת, א"ש, ועוד כתב שם, שפשוט שאין הישראל צריך לוותר על זכותו כדי לא להכשיל את הגוי. ולכאו' עוד יל"ד דהרי זה כחד עברא כי יכול תמיד להורגו, וא"כ הנידון רק כלפי איסור דרבנן של מסייע"ע, ועי' [[לפני עיוור לא תתן מכשול#"לפני עיוור" ו"מסייע ידי עוברי עבירה" בגוי|לעיל]] אם שייך בגוי.}}
וב'''שד"ח''' (שם) מביא שיש שהוכיח מ'''הגמ'''' מו"ק ה' שיש איסור בשוא"ת ואמר שאולי זה מח' אמוראים שם, והשד"ח חולק משום דהוי ח"ע, ועוד תמה עמש"כ שזה מחלוקת, שתוס' שם אומר שלא אומרים בסתמא שאמוראים נחלקו אם לא מצינו כן בפירוש. וע"ע במה שכתב ע"ז בספר '''נפש חיה''' (מרגליות, קס"ט ב'). ובשד"ח מוכיח עוד מדברי ה'''שיטה לנ"ל''' (קידושין י"ח) שאין איסור בשוא"ת.  וע"ע בספר '''דברות משה''' (שבת סי' ב' ענף ו') שאומר שאין, ובספר ה'''מקנה''' (לא: ד"ה עוד) שאומר שיש.{{הערה|ה'''מהרי"ל דיסקין''' (בקו"א סי' קמ"ד), מקשה על שיטת ה'''רא"ש''' שבכל עבירה יש רשות לאדם ליהרג ולא לעבור, שהרי מכשיל הוא בכך את הגוי ברציחה וא"כ יהא אסור מצד לפנ"ע. ב'''מנחת אשר''' (ויקרא ל"ח ו') כתב שאם נאמר שאין לפנ"ע בשוא"ת, א"ש, ועוד כתב שם, שפשוט שאין הישראל צריך לוותר על זכותו כדי לא להכשיל את הגוי. ולכאו' עוד יל"ד דהרי זה כחד עברא כי יכול תמיד להורגו, וא"כ הנידון רק כלפי איסור דרבנן של מסייע"ע, ועי' [[לפני עיוור לא תתן מכשול#"לפני עיוור" ו"מסייע ידי עוברי עבירה" בגוי|לעיל]] אם שייך בגוי.}}


==דיונים נוספים בגדרי איסור "לפני עור"==
==נידונים נוספים בגדרי איסור "לפני עור"==
*לפני עור כשמכשיל את עצמו (כגון נזיר האוחז בכוס יין)  
*'''לפני עור כשמכשיל את עצמו (כגון נזיר האוחז בכוס יין)'''
*האם הנכשל הכשיל המכשיל בלפנ"ע
:בחזו"א (יו"ד ס"ב כ"ה) מסתפק בזה, ובמנחת אשר (ויקרא ל"ח ז') אומר שלא עובר, כי א"כ כל העובר על איסור דרבנן יעבור על איסור מדאורייתא משום שיש לפנ"ע כלפי עצמו כיוון שמצוות אלו (חלקם) הם סייג לתורה.
*איסור משום דדומה לאיסור לפנ"ע
:ובשו"ת בית אפרים (יו"ד נ"ד) כתב, שהנשבע לבטל את המצוה עובר משום לפנ"ע, שהכשיל את עצמו. ומקשה מאו"ח סי' רמ"ח גבי נסיעה בספינה קודם שבת, שלכאורה כל מכניס עצמו לאונס יהא אסור מצד לפנ"ע ולמה שם מקילים בנכנס קודם ג' ימים משבת, ומתרץ שאולי פיקו"נ דשבת שאני דהוי כהותרה. (ועי' אג"מ או"ח ח"ד סי' ע"ט, ולעיל אות ו'. עוד יל"ע דהרי מכניס עצמו לאונס הוי מחלוקת ראשונים לגבי מילה בשבת וכו' כידוע).
*לפני עור כשמכשיל את חברו במדות רעות
:וב'קונטרסי שיעורים' להגרי"ז גוסטמאן זצ"ל (מס' ב"ב סוגיא ט' שיעור א' אות ד'), כתב להסביר את הרמ"ה (הובא לעיל) שאומר שיש לפנ"ע כששם מכשול ברה"ר, דהיינו לפנ"ע כלפי עצמו שאם מישהו יכשל בזה אז יעבור על איסור מזיק.
*במבטל חברו ממצות עשה
:ובשו"ת הר צבי (או"ח קס"א) כתב לגבי נזיר המקדש בליל שבת שאין בזה משום לפנ"ע כיוון שיודע בעצמו שיזהר.
*האם דבר שהושג עם איסור לפנ"ע נאסר לשימוש
:ולכו"ע יש את העניין של 'לך לך אמרינן נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב' (פסחים מ:), וכן 'הרחק מן הכיעור' בחולין (מד:), וכן מש"כ בב"ב (נז:) 'אי דאיכא דרכא אחריתי רשע הוא', ועי' באבות דר' נתן (פרק ב') ובספר מסילת ישרים (שער הפרישות), וע"ע חפץ חיים הל' לשה"ר כלל ט' (סוף אות א').
 
*'''האם הנכשל הכשיל המכשיל בלפנ"ע'''
 
 
*'''איסור משום דדומה לאיסור לפנ"ע'''
 
 
*'''לפני עור כשמכשיל את חברו במדות רעות'''
 
 
*'''במבטל חברו ממצות עשה'''
 
 
*'''האם דבר שהושג עם איסור לפנ"ע נאסר לשימוש'''


==נתינת או מכירת מאכל לאדם שלא יברך או שלא יטול ידיו==
==נתינת או מכירת מאכל לאדם שלא יברך או שלא יטול ידיו==
391

עריכות