הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

הסרת תבנית תחרות
(הסרת תבנית תחרות)
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה|}}
 


"לפני עיוור לא תתן מכשול" הוא איסור הנאמר בתורה, וממנו למדנו שאסור לתת עצה רעה לפני סומא בדבר, שאסור להכשיל אדם אחר בעבירה, ובפשטות יש בפסוק זה גם איסור שלא להכשיל סומא ממש. {{ש}}מלבד האיסור דאורייתא של "לפני עיוור לא תתן מכשול" כשמכשיל אחר בעבירה, יש איסור נוסף מדרבנן מצד "מסייע ידי עוברי עבירה", ופרטים רבים נאמרו בגדרי איסורים אלו.
"לפני עיוור לא תתן מכשול" הוא איסור הנאמר בתורה, וממנו למדנו שאסור לתת עצה רעה לפני סומא בדבר, שאסור להכשיל אדם אחר בעבירה, ובפשטות יש בפסוק זה גם איסור שלא להכשיל סומא ממש. {{ש}}מלבד האיסור דאורייתא של "לפני עיוור לא תתן מכשול" כשמכשיל אחר בעבירה, יש איסור נוסף מדרבנן מצד "מסייע ידי עוברי עבירה", ופרטים רבים נאמרו בגדרי איסורים אלו.
שורה 246: שורה 246:
<big>ולגבי איסור מסייע ידי עוברי עבירה</big>
<big>ולגבי איסור מסייע ידי עוברי עבירה</big>


דעת ה'''רא"ש''' (ברכות ג יג) שאשה אינה בדין ערבות, וכ"כ '''רבינו יונה''' שם בשם ר"י, וב'''דגול מרבבה''' (או"ח רע"א) מסופק אם אנשים בכלל ערבות לנשים.  וכתב ב'''שו"ת יד רמה''' (פוקס) יו"ד ק"א, שלפי הצד שמקור איסור מסייע הוא מדין ערבות, א"כ להנ"ל אין לאשה ובאשה את איסור זה.  וכדעת הרא"ש ור"י, כך גם ס"ל ל'''צל"ח''' (ברכות כ'), וראו בענין זה ב'''שו"ת ציץ אליעזר''' חט"ו ריש סי' ל"ב, וכתב שם שאף שאין דין ערבות יש דין תוכחה, ('''שו"ת הלכות קטנות''' ח"א סי' קל"ב), וא"כ יל"ד לכאו' לגבי מסייע, אך בשדי חמד ושער הציון כתבו דמיירי באין יכול להוכיח, אך א"כ יל"ד גם על דין ערבות אם שייך. וע"ע בציץ אליעזר שם שיש אומרים שאשתו של אדם כן ערבה עליו כי בידה להוכיחו. יש להעיר על עצם הדיון מדברי הרשב"ם בב"ב (נא:) שהסביר שסיבת האיסור לקבל פקדונות מהאשה הוא מחשש שמא היא גנבה מבעלה "ואסור לסייע בידי עוברי עבירה".
דעת ה'''רא"ש''' (ברכות ג יג) שאשה אינה בדין ערבות, וכ"כ '''רבינו יונה''' שם בשם ר"י, וב'''דגול מרבבה''' (או"ח רע"א) מסופק אם אנשים בכלל ערבות לנשים.  וכתב ב'''שו"ת יד רמה''' (פוקס) יו"ד ק"א, שלפי הצד שמקור איסור מסייע הוא מדין ערבות, א"כ להנ"ל אין לאשה ובאשה את איסור זה.  וכדעת הרא"ש ור"י, כך גם ס"ל ל'''צל"ח''' (ברכות כ'), וראו בענין זה ב'''שו"ת ציץ אליעזר''' חט"ו ריש סי' ל"ב, וכתב שם שאף שאין דין ערבות יש דין תוכחה, ('''שו"ת הלכות קטנות''' ח"א סי' קל"ב), וא"כ יל"ד לכאו' לגבי מסייע, אך בשדי חמד ושער הציון כתבו דמיירי באין יכול להוכיח, אך א"כ יל"ד גם על דין ערבות אם שייך. וע"ע בציץ אליעזר שם שיש אומרים שאשתו של אדם כן ערבה עליו כי בידה להוכיחו.  


ומ"מ, ב'''שדי חמד''' (כללים מ' מ"ב) ס"ל שיש איסור מסייע לאשה, וכ"כ גם בספר '''נשמת כל חי''' לגר"ח פלאג'י (א יו"ד לה).
ומ"מ, ב'''שדי חמד''' (כללים מ' מ"ב) ס"ל שיש איסור מסייע לאשה, וכ"כ גם בספר '''נשמת כל חי''' לגר"ח פלאג'י (א יו"ד לה), ובלשון ה'''רשב"ם''' בב"ב (נא:) כתב שסיבת האיסור לקבל פקדונות מהאשה הוא מחשש שמא היא גנבה מבעלה "ואסור לסייע בידי עוברי עבירה".


==="לפני דלפני"===
==="לפני דלפני"===
391

עריכות