הבדלים בין גרסאות בדף "לפני עיוור לא תתן מכשול"

שורה 178: שורה 178:
וב'''ריטב"א''' (קידושין מב: ובשיטמ"ק ב"מ י:) (הובא לעיל [[לפני עיוור לא תתן מכשול#יסודות איסור לפני עיוור לא תיתן מכשול|"נתן מכשול ולא נכשלו"]]) , רואים לכאורה שאף לפנ"ע דאורייתא אין במכשיל לפני שעת עבירה.
וב'''ריטב"א''' (קידושין מב: ובשיטמ"ק ב"מ י:) (הובא לעיל [[לפני עיוור לא תתן מכשול#יסודות איסור לפני עיוור לא תיתן מכשול|"נתן מכשול ולא נכשלו"]]) , רואים לכאורה שאף לפנ"ע דאורייתא אין במכשיל לפני שעת עבירה.


ב'''שו"ת כתב סופר''' (יו"ד פ"ג), מחלק כנ"ל בין אם המכשיל מסייע בשעת 'אתחלתא דעבירה או גמרה', כגון שמגביה חפץ ונותן למישהו שיוציאו בשבת מרשות לרשות, לבין אם מסייע לפני זה, כגון מושיט כוס יין לנזיר ואח"כ הנזיר שותה. ומדמה זאת ל'''רש"י''' סו"פ הניזקין (ולא כנצי"ב שאמר שרש"י ותוס' שם נחלקו), ואומר שלפני שעת עבירה מותר אף בלי בעיה של דרכי שלום, ודווקא שם הצריכו זאת משום דמיירי בכלי אכילה שאי אפשר בלעדיהם, ואף שזה חד עברא, מ"מ זה סיוע 'שיש בו ממש', משא"כ במושיט לו את שלו.  
ב'''שו"ת כתב סופר''' (יו"ד פ"ג), מחלק כנ"ל בין אם המכשיל מסייע בשעת 'אתחלתא דעבירה או גמרה', כגון שמגביה חפץ ונותן למישהו שיוציאו בשבת מרשות לרשות, לבין אם מסייע לפני זה, כגון מושיט כוס יין לנזיר ואח"כ הנזיר שותה. ומדמה זאת ל'''רש"י''' סו"פ הניזקין (ולא כנצי"ב שאמר שרש"י ותוס' שם נחלקו), ואומר שלפני שעת עבירה מותר אף בלי בעיה של דרכי שלום, ודווקא שם הצריכו זאת משום דמיירי בכלי אכילה שאי אפשר בלעדיהם, ואף שזה חד עברא, מ"מ זה סיוע 'שיש בו ממש', משא"כ במושיט לו את שלו.
 
 
 
כשהנכשל שוגג, באיסור דרבנן, הכשלת גוי מומר ומזיד,
האם כשיכל לעבור ע"י ישראל אחר מקרי ח"ע, וכן האם יש הבדל בין יש לו לבין צריך לקנות, ובין קונה מישראל למגוי


==נידונים בגדרי איסור "לפני עור"==
==נידונים בגדרי איסור "לפני עור"==
391

עריכות