הבדלים בין גרסאות בדף "לימוד תורה ונישואין"

נוספו 799 בתים ,  00:49, 10 ביוני 2016
אין תקציר עריכה
שורה 101: שורה 101:
אמנם, תשובות אלו אינן תשובות הלכתיות המצדיקות את מעשיו. <br/>
אמנם, תשובות אלו אינן תשובות הלכתיות המצדיקות את מעשיו. <br/>


מובאת תשובה '''בשו"ת מהר"ם שיק'''(אה"ע א) שממנו משמע שמצוות פרייה ורביה אינה מצווה בגברא על כל אחד, אלא מצווה כללית למלא וליישב את העולם, ולכן בן עזאי לא היה מחוייב משום אפשר לעשות את המצווה הזו ע"י אחרים (עיין יבמות סג ב בדברי בן עזאי).<br/>
אמנם תשובה זו קשה מכיוון שלשיטת רוב הפוסקים מצוות פרייה ורביה היא בגברא, וצ"ע. <br/>
בכיוון אחר הולך '''ערוך השולחן''' (אה"ע א). ערוך השולחן מסביר שהיה כאן מצב של סכנת נפשות אם בן עזאי לא היה לומד תורה. לכן הוא היה פטור מצד פיקוח נפש. <br/>
בכיוון אחר הולך '''ערוך השולחן''' (אה"ע א). ערוך השולחן מסביר שהיה כאן מצב של סכנת נפשות אם בן עזאי לא היה לומד תורה. לכן הוא היה פטור מצד פיקוח נפש. <br/>


שורה 160: שורה 164:


מביא ה'''פתחי תשובה''' (אה"ע א ה) בשם ה'''מהריק"ש''', שניתן לאחר את גיל הנישואין עד גיל עשרים וארבע בלבד. כנראה מקורו מהגמרא בקידושין שראינו לעיל עפ"י הלישנא הראשונה ברש"י.
מביא ה'''פתחי תשובה''' (אה"ע א ה) בשם ה'''מהריק"ש''', שניתן לאחר את גיל הנישואין עד גיל עשרים וארבע בלבד. כנראה מקורו מהגמרא בקידושין שראינו לעיל עפ"י הלישנא הראשונה ברש"י.
אמנם, מובא ספר המצוות הקצר של '''החפץ חיים''' (מג) ובאופן דומה כתב '''הרב משאש''' בשו"ת שמש ומגן (ב כג) שניתן להתחתן עד גיל עשרים וחמש.


== הלכה למעשה ==
== הלכה למעשה ==
62

עריכות