כל האומנין שומרי שכר הן

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.

כל האומנין שומרי שכר הן הוא כלל תלמודי (בבא מציעא פ ב) הקובע שכל האומנים נחשבים שומרי שכר.

רש"י ביאר שהאומנים הנזכרים בגמרא הם קבלנים[1] (ולא שכירי יום) שעושים את העבודה בבתיהם, והם נחשבים שומר שכר על חפץ אותו הם מתקנים. הב"ח (סימן ש"ו) הוסיף שבמקרה שהאומן עשה את המלאכה בבית הבעלים אזי הוא לא מתחייב (אלא אם כן עשיה קנין על ידי משיכה) בגניבה ואבידה מכיוון שחל אצלו הדין ש"בעליו עמו".

המחנה אפרים (הלכות שומרים, סימן מ"א) הקשה על דברי רש"י וכתב שלכאורה מהפשט של המשנה נראה שמדובר בין אם מדובר בקבלנים ובין אם מדובר בשכירי יום.

המשנה מלך (הלכות שכירות, פ"י, ג) חילק בדברי רש"י וכתב, שדברי רש"י הם שהאומן זה קבלן, זה לפני הווה אמינא הראשונה של הסוגיה, אולם למעשה הדין תקף גם אצל פועל.

הערות שוליים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  1. ^ הסמ"ע הסביר שהסיבה שקבלן הוא שומר שכר היא בגלל שיש לו הנאה בגלל שהחפץ אצלו והוא תופס אותו כמשכון.