הבדלים בין גרסאות בדף "טעם כעיקר - דאורייתא או דרבנן"

אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
{{מקורות|חולין ח ג|עבודה זרה סז, חולין קח, פסחים מד, זבחים עט|נזיר ו א|מאכלות אסורות|יורה דעה צח ב}}
{{מקורות|חולין ח ג|עבודה זרה סז, חולין קח, פסחים מד, זבחים עט|נזיר ו א|מאכלות אסורות|יורה דעה צח ב}}


כאשר מעורבים איסור תורה והיתר, ומבחינה הלכתית נשאר רק הטעם של האיסור, האם הטעם אסור מתורה כמו עיקר האיסור או מדברי חכמים.
כאשר מעורבים איסור תורה והיתר, ומבחינה הלכתית נשאר רק הטעם של האיסור, האם הטעם אסור מהתורה כמו עיקר האיסור או מדברי חכמים.


==מהיכן נלמד האיסור==
==מהיכן נלמד האיסור==
שורה 10: שורה 10:
מהפסוק "וְכָל מִשְׁרַת עֲנָבִים לֹא יִשְׁתֶּה" (במדבר ו ג) נלמד שמים שהושרו בהם ענבים עד שהמים קיבלו טעם אסורים לנזיר.
מהפסוק "וְכָל מִשְׁרַת עֲנָבִים לֹא יִשְׁתֶּה" (במדבר ו ג) נלמד שמים שהושרו בהם ענבים עד שהמים קיבלו טעם אסורים לנזיר.
<BR/>מכיוון שאיסור זה זמני, אין בו איסור הנאה ואין אפשרות להתיר אותו, אפשר ללמוד קל וחומר לשאר איסורים.
<BR/>מכיוון שאיסור זה זמני, אין בו איסור הנאה ואין אפשרות להתיר אותו, אפשר ללמוד קל וחומר לשאר איסורים.
מהפסוק "לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (דברים יד כא) נלמד שאסור לבשל בשר בחלב


===שיטת רבי עקיבא===
===שיטת רבי עקיבא===
====בשר בחלב====
====בשר בחלב====
====גיעולי גויים====
====גיעולי גויים====
==טעם בלי ממשות האיסור==
 
ישנן מספר אפשרויות למקרים בהם מבחינה הלכתית נשאר רק הטעם של האיסור.
==טעם וממשות==
===האיסור הוצא מהתערובת===
===גוש בנוזל===
===האיסור אינו ניכר ואין כזית בכדי אכילת פרס===
====האיסור הוצא מהתערובת====
====האיסור אינו ניכר ואין כזית בכדי אכילת פרס====
===נוזלים ובלילה===
==טעם כעיקר בבבשר בחלב==
==טעם כעיקר בבבשר בחלב==
===בשר בחלב===
===בשר בחלב===
284

עריכות