553
עריכות
(יצירת טיוטה) |
(עריכה) |
||
שורה 5: | שורה 5: | ||
==סוגיית הגמרא== | ==סוגיית הגמרא== | ||
במשנה שנינו (קידושין מא א) שהאיש מקדש בו ובשלוחו, האישה מתקדשת בה | במשנה שנינו (קידושין מא א) שהאיש מקדש בו ובשלוחו, האישה מתקדשת בה ובשלוחה, האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בה ובשלוחה. | ||
הכלל נאמר על ידי רב יוסף כתירוץ לשאלת הגמרא שהרי המילה "בו" מיותרת, אלא לומדים מכאן את הכלל ש"מצווה בו יותר מבשלוחו". | הכלל נאמר על ידי רב יוסף כתירוץ לשאלת הגמרא שהרי המילה "בו" מיותרת, אלא לומדים מכאן את הכלל ש"מצווה בו יותר מבשלוחו". | ||
למסקנת הסוגיה דבר זה אפשר ללמוד רק ממה שכתוב במשנה "בה" בקשר לאישה, ואילו אצל הגבר חל איסור לקדש על ידי שליח. | למסקנת הסוגיה דבר זה אפשר ללמוד רק ממה שכתוב במשנה "בה" בקשר לאישה, ואילו אצל הגבר חל איסור לקדש על ידי שליח. | ||
למסקנה הגמרא דיברה על | למסקנה הגמרא דיברה על שני מקרים: | ||
*המקרה עליו דנה הגמרא: מצווה גדולה יותר לאישה להתקדש בעצמה ולא לשלוח שליח קבלה (לקבל את הטבעת או את הגט). | *המקרה עליו דנה הגמרא: מצווה גדולה יותר לאישה להתקדש בעצמה ולא לשלוח שליח קבלה (לקבל את הטבעת או את הגט). | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
==מחלוקת הראשונים== | ==מחלוקת הראשונים== | ||
יש לדון האם הכלל נאמר רק על מצווה או גם על הכשר מצווה, והאם קידושין הם מצווה או הכשר מצווה. | |||
===קידושין הרי הם כהכשר מצווה=== | ===קידושין הרי הם כהכשר מצווה=== |
עריכות