553
עריכות
(←הרא"ש: עריכה) |
(←הר"ן) |
||
שורה 28: | שורה 28: | ||
====הר"ן==== | ====הר"ן==== | ||
ה'''ר"ן''' סובר (מדפי הריף טז ב) אף הוא כמו הרא"ש כפי שמוכח מסוגיתינו, בה כותב הר"ן שאף שהאישה אינה מצווה במצוות פרייה ורבייה מכל מקום בקידושין אלה האישה לא עושה מצווה אלא רק מסייעת לבעל לעשות את מצוות פרייה ורבייה, ויוצא שאף הר"ן סובר שאין בקידושין מצווה ממש אלא הרי הם כהכשר מצווה. | |||
והרי קשה שה'''ר"ן''' כותב (כתובות א יב) שברכת האירוסין היא ברכת מצווה ולא ברכת שבת כפי שתב ה'''רא"ש'''. ויש ליישב שבכתובות אומר שבהברכה היא ברכת מצווה מצד האיש שהוא מצווה בפרו ורבו, וכן גם בקידושין, ואילו כאן ה'''ר"ן''' מדבר על האישה שהיא אינה מחויבת בקידושין אלא רק מסייעת לבעל. ונראה שה'''ר"ן''' מחדש שאף על סיוע למצווה חל הכלל של מצווה בו יותר מבשלוחו. | |||
'''סיכום''' | '''סיכום''' | ||
הרי שיוצא שלדעת הרא"ש | הרי שיוצא שלדעת הרא"ש בקידושין אין מצווה ממש אלא הם רק כהכשר מצווה, ולפי הר"ן האישה לא מצוות בקידושין אלא ההיא רק מסייעת לבעל, ומצידה אין מצווה בקידושין, ומכיוון שהגמרא אמרה את הכלל הזה על קידושין הרי שהוא חל על קידושין אף שהם הכשר מצווה. | ||
===קידושין הם מצווה=== | ===קידושין הם מצווה=== |
עריכות