הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:מלאכת דש"

נוספו 67 בתים ,  23:57, 3 באוקטובר 2021
מ
עיצוב
(תיקון)
מ (עיצוב)
 
שורה 1: שורה 1:


פתיחה-
== פתיחה ==
נבאר מהי מלאכת דש. במסכת שבת דף עג, א אומרת המשנה:  
נבאר מהי מלאכת דש. במסכת שבת (דף עג, א) אומרת המשנה:  
אבות מלאכות ארבעים חסר אחת: הזורע והחורש והקוצר והמעמר והדש והזורה הבורר הטוחן...  
אבות מלאכות ארבעים חסר אחת: הזורע והחורש והקוצר והמעמר והדש והזורה הבורר הטוחן...  


הגדרת מלאכת דש היא פירוק התבואה מהשיבולים. מקור המלאכה במשכן, שם חבטו על שיבולים כדי לפרק מהם את גרעיני החיטים, לצורך הסממנים , הדרך לעשיית המלאכה הייתה הטחת אלומות התבואה בקרקע, או על ידי העברת בעלי חיים שדרכו על התבואה.  
הגדרת מלאכת דש היא פירוק התבואה מהשיבולים. מקור המלאכה במשכן, שם חבטו על שיבולים כדי לפרק מהם את גרעיני החיטים, לצורך הסממנים , הדרך לעשיית המלאכה הייתה הטחת אלומות התבואה בקרקע, או על ידי העברת בעלי חיים שדרכו על התבואה.  
במבט שטחי, מלאכת הברירה ומלאכת הדישה זהות, שכן בשתיהן תכלית הפעולה היא הוצאת הדבר הרצוי מתוך הדבר הלא רצוי. לכן, יש לבאר מהו ההבדל בין שתי מלאכות אלו. ניתן למנות שלושה הבדלים משמעותיים בין שתי המלאכות:  
 
במבט שטחי, מלאכת הברירה ומלאכת הדישה זהות, שכן בשתיהן תכלית הפעולה היא הוצאת הדבר הרצוי מתוך הדבר הלא רצוי. לכן, יש לבאר מהו ההבדל בין שתי מלאכות אלו. ניתן למנות שלושה הבדלים משמעותיים בין שתי המלאכות:
א. דש היא מלאכה הנעשית בחוץ, בשדה, ואילו בורר היא מלאכה הנעשית בבית ("אגלי טל" דש א, סק"ג)
א. דש היא מלאכה הנעשית בחוץ, בשדה, ואילו בורר היא מלאכה הנעשית בבית ("אגלי טל" דש א, סק"ג)
ב. במלאכת דש האוכל כנוס בתוך הפסולת, ובמלאכת הברירה האוכל והפסולת מעורבבים יחד ("אגלי טל", שם.)
ב. במלאכת דש האוכל כנוס בתוך הפסולת, ובמלאכת הברירה האוכל והפסולת מעורבבים יחד ("אגלי טל", שם.)
ג. דישה נ עשית במין פירות
ג. דישה נ עשית במין פירות
גדר המלאכה-
 
== גדר המלאכה ==
 
גם במלאכה זו אנו נפגשים עם הפרדת פסולת ואוכל ונשאלת השאלה מאי שנא מלאכה זו ממלאכת בורר.
גם במלאכה זו אנו נפגשים עם הפרדת פסולת ואוכל ונשאלת השאלה מאי שנא מלאכה זו ממלאכת בורר.
סתירה בשיטת רש"י-
 
ברשי מצאנו התבטאויות שונות שנראות סותרות-
=== סתירה בשיטת רש"י ===
עג: ד"ה מפרק- תולדה דדש שמפרק התבואה משבליה לשון פורק מן החמור ד"ה המנפט- צמר גפן.. דדש שמפרק גרעינין ממנו.  
ברש"י מצאנו התבטאויות שונות שנראות סותרות:
 
'''א.''' עג: ד"ה מפרק- תולדה דדש שמפרק התבואה משבליה לשון פורק מן החמור ד"ה המנפט- צמר גפן.. דדש שמפרק גרעינין ממנו.  


משני לשונות אלו לומדים אנו שהמאפיין של מלאכת דש היא הפרדה של דבר שמחובר למשהו ולא כמו במלאכת בורר שצריך שהפריטים יהיו אחד ליד השני אך לא מחוברים.
משני לשונות אלו לומדים אנו שהמאפיין של מלאכת דש היא הפרדה של דבר שמחובר למשהו ולא כמו במלאכת בורר שצריך שהפריטים יהיו אחד ליד השני אך לא מחוברים.


אך ישנם עוד שני מקומות שאנו נפגשים בגדר נוסף ברש"י-
אך ישנם עוד שני מקומות שאנו נפגשים בגדר נוסף ברש"י-
עד. ד"ה כותש" אלא לאו משום דדמיא לדש לא חשיב לה דה אנמי מיפרקה מלבוש היא. וכן בדף צה. ד"ה מפרק מצינו כלשון הזה-" כמו מפרק משאוי שפורק אוכל ממקום שנתכסה בו והוי תולדת דש.
'''ב.''' עד. ד"ה כותש" אלא לאו משום דדמיא לדש לא חשיב לה דה אנמי מיפרקה מלבוש היא. וכן בדף צה. ד"ה מפרק מצינו כלשון הזה-" כמו מפרק משאוי שפורק אוכל ממקום שנתכסה בו והוי תולדת דש.


רואים אנו שרשי מצריך תנאי נוסף בגדר מלאכת דש, צריך שהדבר שאני דש יהיה מכוסה בפסולת, א"כ לא די בניתוק מחיבור אלא צריך שזה יהיה גם טמון, להוציא אוכל שטמון בתוך פסולת, ואיך הדברים מתיישבים?
רואים אנו שרשי מצריך תנאי נוסף בגדר מלאכת דש, צריך שהדבר שאני דש יהיה מכוסה בפסולת, א"כ לא די בניתוק מחיבור אלא צריך שזה יהיה גם טמון, להוציא אוכל שטמון בתוך פסולת, ואיך הדברים מתיישבים?
יישוב שיטת רש"י-
 
=== יישוב שיטת רש"י ===
 
נ"ל להסביר כך- מתוך עיון במחשבה להבין מה ההבדל בין האב למלאכה עלה לי שלרש"י בשביל להגדיר אב דש צריך שני תנאים גם לנתק מחובר וגם שהדבר יהיה מכונס, והתולדה היא קיום של תנאי אחד, כלומר אם יש לי תנאי אחד או ניתוק ממחובר(כהסרת תמר ממכבדה), או הסרה מטמון שאינו מחובר(כהסרת מוץ מחיטה- כותש).   
נ"ל להסביר כך- מתוך עיון במחשבה להבין מה ההבדל בין האב למלאכה עלה לי שלרש"י בשביל להגדיר אב דש צריך שני תנאים גם לנתק מחובר וגם שהדבר יהיה מכונס, והתולדה היא קיום של תנאי אחד, כלומר אם יש לי תנאי אחד או ניתוק ממחובר(כהסרת תמר ממכבדה), או הסרה מטמון שאינו מחובר(כהסרת מוץ מחיטה- כותש).   
ועתה יקשה לנו מהגמ' בביצה למה שם מצינו שדביתהו של רב קילפה לו כוסות כוסות של חיטים והרי לפי הבנתינו בשיטת רש"י קילוף חיטה משבולת היא בגדר תולדה וחייב חטאת על קילופה.  
ועתה יקשה לנו מהגמ' בביצה למה שם מצינו שדביתהו של רב קילפה לו כוסות כוסות של חיטים והרי לפי הבנתינו בשיטת רש"י קילוף חיטה משבולת היא בגדר תולדה וחייב חטאת על קילופה.  
הקושיה לא תתקיים בשיטת תוס' כפי שנראה לקמן גדר דש דורש שני תנאים מחובר וטמון אם חסר אחד התנאים אין זה דישה כלל, ופה חסר גדר המחובר, הקושיה תהיה מה ההבדל בין הקילוף המותר של אשת רב לבין כותש שאסור, אבל זו שאלה שצריכה להשאל לכל.  
הקושיה לא תתקיים בשיטת תוס' כפי שנראה לקמן גדר דש דורש שני תנאים מחובר וטמון אם חסר אחד התנאים אין זה דישה כלל, ופה חסר גדר המחובר, הקושיה תהיה מה ההבדל בין הקילוף המותר של אשת רב לבין כותש שאסור, אבל זו שאלה שצריכה להשאל לכל.  
שיטת תוס'-
=== שיטת תוס' ===


גדר האב של מלאכת דש היא הוצאת דבר מדבר הטמון בו והמחובר בו , ובביצה(ד"ה ואם קילף) הם הסבירו את מעשה אשתו של רב שקילפה את החיטה בעודה תלושה שאז אין איסור כלל תוס' מסבירים שבמלאכת דש צריך שני תנאים גם מחובר וגם טמון(להוציא חיטה משיבולת גם מחוברת וגם טמונה), ואם יש תנאי אחד: טמון בלי מחובר(כקליפה של חיטה תלושה) או מחובר ולא טמון(תמר ממכבדה)- אין זה שם מלאכה כלל.  
גדר האב של מלאכת דש היא הוצאת דבר מדבר הטמון בו והמחובר בו , ובביצה(ד"ה ואם קילף) הם הסבירו את מעשה אשתו של רב שקילפה את החיטה בעודה תלושה שאז אין איסור כלל תוס' מסבירים שבמלאכת דש צריך שני תנאים גם מחובר וגם טמון(להוציא חיטה משיבולת גם מחוברת וגם טמונה), ואם יש תנאי אחד: טמון בלי מחובר(כקליפה של חיטה תלושה) או מחובר ולא טמון(תמר ממכבדה)- אין זה שם מלאכה כלל.  
שורה 31: שורה 41:
וצ"ע בתוס' איך הם מבינים כותש אומנם זה טמון אבל זה תלוש? ונתייחס לזה בהמשך.
וצ"ע בתוס' איך הם מבינים כותש אומנם זה טמון אבל זה תלוש? ונתייחס לזה בהמשך.


שיטת ר"ח (דף עד.)-
=== שיטת ר"ח (דף עד.) ===
"הדש הוא המפרק הפסולת המחוברת באוכל ומכינתן לברירה או בזריה ".
"הדש הוא המפרק הפסולת המחוברת באוכל ומכינתן לברירה או בזריה".
 
בשיטתו נראה לי לדייק ששני גדרים יש למלאכת דש א- שיהיה מחובר לאפוקי מעורב. ב- שזה יהיה מלאכה תהליכית היינו שלמלאכת דש יש עניין שזה בתהליך האפיה כלומר אם אני דש לאכול אין בעיה.
בשיטתו נראה לי לדייק ששני גדרים יש למלאכת דש א- שיהיה מחובר לאפוקי מעורב. ב- שזה יהיה מלאכה תהליכית היינו שלמלאכת דש יש עניין שזה בתהליך האפיה כלומר אם אני דש לאכול אין בעיה.
סיכום השיטות:  
סיכום השיטות:  
רשי- מצריך מחובר וטמון לאב ותנאי אחד לתולדה. תוס'- מצריך שני גדרים למלאכה טמון ומחובר. ור"ח מצריך שהפסולת תהיה מחוברת באוכל, וכן שזה יהיה בתהליך.


רשי"- מצריך מחובר וטמון לאב ותנאי אחד לתולדה. תוס'- מצריך שני גדרים למלאכה טמון ומחובר. ור"ח מצריך שהפסולת תהיה מחוברת באוכל, וכן שזה יהיה בתהליך.


איך מובן הירושלמי שאסור לפרק שומים ?
איך מובן הירושלמי שאסור לפרק שומים?
מפרק-
מפרק-


169

עריכות