391
עריכות
מ (←שיטת רש"י: תקלדה) |
מ (←שיטת רש"י: ניסוח, עיצוב) |
||
שורה 19: | שורה 19: | ||
===שיטת רש"י=== | ===שיטת רש"י=== | ||
לשיטת '''רש"י''', כל הדעות בסוגיה הנ"ל שהתירו בלי קריעה שתי וערב וטיחה, לכתחילה או בדיעבד, מדברים רק בצלייה אך לא בבישול. | |||
לשיטתו, '''כחל שהתבשל תמיד אסור, אף בדיעבד, אם לא קרע וטח''' אותו כדינו קודם הבישול. ואף שחלב הכחל שלא יצא ממנו אינו אוסר את הבשר של הכחל, אם בישל של הכחל עם חלבו הכחל נאסר, אף בדיעבד, כי החלב יוצא מהכחל בשעת הבישול, ונכנס שוב לבשר הכחל - ואוסר אותו מדין בשר בחלב. ולכן צריך לקרוע את הכחל לפני הבישול, כדי להוציא ממנו את החלב שכנוס בתוכו. | |||
לשיטתו '''רק בצליה יתכן שמותר''' אם צלה כחל גם בלי שקרע אותו לפני כן. | |||
וכך היא סוגיית הגמרא לשיטת רש"י: | |||
'''לישנא קמא''' של רב שהתיר בלי קריעה - מדבר רק בצליה (ולא בבישול), וגם בזה - לכתחילה אסור ורק דיעבד שרי. | |||
'''רב נחמן''', שהתיר לכתחילה, דיבר דווקא בצליה, והוא הסביר את המשנה כ'''לישנא בתרא''' של רב, שהסביר שהמשנה אסרה, ושהמשנה מדברת בבישול, ולכן הוא שרי אף לכתחילה בצליה. | |||
ו'''ר' אלעזר''' דיבר בצליה, והצריך בזה קריעה קצת | ו'''ר' אלעזר''' דיבר בצליה, והצריך בזה קריעה קצת | ||
ולשיטתו, '''ר' יהודה''' לא דיבר על המשנה (שהמשנה מיירי בצליה), אלא אמר מימרא חדשה בדיני בישול כחל לבדו. | |||
===שיטת ר"ת=== | ===שיטת ר"ת=== |
עריכות