הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

נוספו 273 בתים ,  14:00, 9 בנובמבר 2021
שורה 149: שורה 149:
נחלקו הראשונים האם מותר למלוח כחל עם בשר. '''רמב"ן' ו'''רשב"א''' אסרו כי "[[מליח כרותח]]", אך ה'''רא"ש''' שרי כי פעולת המליחה לא מוציאה את חלב הכנוס בכחל.   
נחלקו הראשונים האם מותר למלוח כחל עם בשר. '''רמב"ן' ו'''רשב"א''' אסרו כי "[[מליח כרותח]]", אך ה'''רא"ש''' שרי כי פעולת המליחה לא מוציאה את חלב הכנוס בכחל.   


ב'''שולחן ערוך''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} הביא המחבר את מחלוקתם: "מליחת כחל עם בשר דינו כמליחת כבד ובשר, ויש מי שמתיר למלוח כחל על הבשר". ודעת ה'''רמ"א''' שלכחילה אסור למלוח כחל עם הבשר, אך בדיעבד שרי בכל ענין. וטעמו, כי הרא"ש שרי לכחילה למלוח עם בשר, והרשב"א שאסר - הרי מליח הוא כרותח דצלי (ולא כרותח דבישול), והרשב"א שרי בדיעבד גם בצליה ממש של כחל שלא נקרע ע"ג בשר. ורק התוס' אוסר בצליה בדיעבד כשלא נקרע וגם אוסר למלוח יחד, והוא שיטת יחיד{{הערה|כך ביארו '''ש"ך''' ו'''גר"א'''.}}.
ב'''שולחן ערוך''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} הביא המחבר את מחלוקתם: "מליחת כחל עם בשר דינו כמליחת כבד ובשר, ויש מי שמתיר למלוח כחל על הבשר". ודעת ה'''רמ"א''' שלכחילה אסור למלוח כחל עם הבשר, אך בדיעבד שרי בכל ענין{{הערה|'''ש"ך''' מביא ש'''מהרש"ל''' התיר בדיעבד רק אם קרע שתי וערב, והקל רק שהטיחה לא מעכבת בדיעבד. אך למעשה ש"ך מקל כרמ"א, ומביא שגם מהרש,ל עצמו הקל כרמ"א במק"א.}}. וטעמו, כי הרא"ש שרי לכחילה למלוח עם בשר, והרשב"א שאסר - הרי מליח הוא כרותח דצלי (ולא כרותח דבישול), והרשב"א שרי בדיעבד גם בצליה ממש של כחל שלא נקרע ע"ג בשר. ורק התוס' אוסר בצליה בדיעבד כשלא נקרע וגם אוסר למלוח יחד, והוא שיטת יחיד{{הערה|כך ביארו '''ש"ך''' ו'''גר"א'''.}}.


===מצא גומות חלב בכחל===
===מצא גומות חלב בכחל===
391

עריכות