הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

נוספו 272 בתים ,  13:11, 9 בנובמבר 2021
(הרחבה)
שורה 139: שורה 139:
להלכה: '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} כתב ש"צליית כחל עם בשר דינו כצליית כבד עם בשר", ('''ש"ך''': עילויא בישרא או בשיפוד שלנו אסור לכתחילה, ותחתיו שרי). ה'''גר"א''' מדייק מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ב|סעיף ב}} פסק כשיטת התוס' והרא"ש, שגם אם קרע וטח כדינו אסור לצלות בשר תחת הכחל, וכן אסור לצלות כחל ובשר בשיפוד שוכב, ורק בדיעבד מותר כשקרע וטח אם הכחל מעל הבשר, ואם לא קרע וטח כדין רק העליון מותר (ולא חוששים שהתהפכו באמצע הצליה).
להלכה: '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} כתב ש"צליית כחל עם בשר דינו כצליית כבד עם בשר", ('''ש"ך''': עילויא בישרא או בשיפוד שלנו אסור לכתחילה, ותחתיו שרי). ה'''גר"א''' מדייק מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ב|סעיף ב}} פסק כשיטת התוס' והרא"ש, שגם אם קרע וטח כדינו אסור לצלות בשר תחת הכחל, וכן אסור לצלות כחל ובשר בשיפוד שוכב, ורק בדיעבד מותר כשקרע וטח אם הכחל מעל הבשר, ואם לא קרע וטח כדין רק העליון מותר (ולא חוששים שהתהפכו באמצע הצליה).


===חיתוך הכחל בסכין===
===חיתוך הכחל בסכין בשרי===
הראשונים כתבו, שכמו שמותר לצלות כחל ובשר על אותו שיפוד, כך גם מותר לחתוך אותם באותו סכין. וכמו בשיפוד: ל'''תוס'''' ו'''רא"ש''' שרי דוקא כשקרע וטח את הכחל כדין, ול'''רשב"א''' שרי גם כשלא קרע.  
הראשונים כתבו, שכמו שמותר לצלות כחל ובשר על אותו שיפוד, כך גם מותר לחתוך אותם באותו סכין. וכמו בשיפוד: ל'''תוס'''' ו'''רא"ש''' שרי דוקא כשקרע וטח את הכחל כדין, ול'''רשב"א''' שרי גם כשלא קרע.  


כך גם נפסק בשולחן ערוך, '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ג|סעיף ג}} כתב שמותר לחתוך כחל רותח בסכין שחתכו בו בשר, וכן להיפך, וכן מותר לאכול אחד בכלי שאכלו בו את השני. וגם כאן משמע מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' פסק כשיטת התוס' והרא"ש שלכתחילה זה מותר רק אם קרע וטח כדינו, אמנם בדיעבד ג הרמT" שרי אפילו לא קרע כלל, (וכמו דשרי לעיל את העליון כשצלה בשיפוד אחד - ולא אומרים שנבלע דרך השיפוד או הסכין).  ה'''ש"ך''' מביא ש'''מהרש"ל''' כתב שאם נצלה כל צרכו מותר לחתוך בסכין בשרי אפילו קרע ולא טח כלל.
כך גם נפסק בשולחן ערוך, '''המחבר''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ג|סעיף ג}} כתב שמותר לחתוך כחל רותח בסכין שחתכו בו בשר, וכן להיפך, וכן מותר לאכול אחד בכלי שאכלו בו את השני. וגם כאן משמע מלשונו שכך הדין גם אם הכחל אינו קרוע, וכשיטת הרשב"א. אולם '''הרמ"א''' פסק כשיטת התוס' והרא"ש שלכתחילה זה מותר רק אם קרע וטח כדינו, אמנם בדיעבד גם הרמ"א שרי אפילו לא קרע כלל, (וכמו דשרי לעיל את העליון כשצלה בשיפוד אחד - ולא אומרים שנבלע דרך השיפוד או הסכין).  ה'''ש"ך''' מביא ש'''מהרש"ל''' כתב שאם נצלה כל צרכו מותר לחתוך בסכין בשרי אפילו קרע ולא טח כלל.
 
גם לגבי נתינת כחל בצלחת בשרית ולהיפך, כתב הרמ"א דשרי כחיתוך בסכין, ולשיטת הרמ"א לכתחילה שרי רק כשקרע וטח כדין קודם הצליה, ובדיעבד שרי תמיד וכנ"ל.


===מליחת כחל===
===מליחת כחל===
391

עריכות