הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

נוספו 1,455 בתים ,  13:38, 9 בנובמבר 2021
שורה 146: שורה 146:
גם לגבי נתינת כחל בצלחת בשרית ולהיפך, כתב הרמ"א דשרי כחיתוך בסכין, ולשיטת הרמ"א לכתחילה שרי רק כשקרע וטח כדין קודם הצליה, ובדיעבד שרי תמיד וכנ"ל.
גם לגבי נתינת כחל בצלחת בשרית ולהיפך, כתב הרמ"א דשרי כחיתוך בסכין, ולשיטת הרמ"א לכתחילה שרי רק כשקרע וטח כדין קודם הצליה, ובדיעבד שרי תמיד וכנ"ל.


===מליחת כחל===
===מליחת כחל עם בשר===


===מצא גומות חלב בכחל===
כתב ה'''רמ"א''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ג|סעיף ג}} ומקורו מ'''איסור והיתר''', שאם מצא גומות חלב אחרי שקרע וצלה כדין, אין לחוש. וטעמו כי חלב שלא פירש מהכחל אינו נחשב כחלב, וזה כמו דם האיברים שמותר אם לא פירש. אך אם לא קרע קודם הצליה, גומות החלב הם חלב כנוס - ואסור{{הערה|'''ש"ך''' בשם '''איסור והיתר'''. ויש לדון אם המחבר יחלוק ויתיר כשלא קרע.}}.
עוד כתב ה'''רמ"א''', שגם אם הכחל נשאר שלם עם גומות החלב יום שלם קודם צלייתו, אין זה נחשב "[[כבוש]] כמבושל". ה'''ט"ז''' מסביר דשרי כי זה תרי דרבנן: איסור בשר בחלב בכחל הוא דרבנן, וכבוש כמבושל בבשר בחלב הוא גם כן דרבנן. ולכן לא גזרו בכה"ג. '''רעק"א''' מוסיף שזה דרבנן גם במהות איסור ה"בשר בחלב" וגם בצורה הבליעה, ולכן זה מותר. אך על עצם דין הרמ"א מקשה רעק"א מה זה שונה מהאיסור לאכול בשר עוף וגבינה צוננים{{הערה|וכתב שלא מסתבר לחלק בין איסור בשר עוף לאיסור חלב שחוטה.}}.


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
391

עריכות