הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה."

אין תקציר עריכה
(דף חדש: == '''יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה.''' == הקדמה: בסוגיה הגמרא דנה במקרה בו אדם נת...)
 
שורה 1: שורה 1:
                                                 
                                                       
                                                       


                                                  == '''יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה.''' ==
                                                       
                                                     
                                                     
                                                   
== '''יהרג ואל יעבור, סנהדרין עה.''' ==
 
 


הקדמה:
הקדמה:
בסוגיה הגמרא דנה במקרה בו אדם נתן עיניו באישה אחת וכתוצאה מכך חלה קשות עד כדי סכנה. והחכמים דנים מה ניתן לעשות בנידון ומה אסור, וכן באיזה סטטוס האישה נמצאת.
בסוגיה הגמרא דנה במקרה בו אדם נתן עיניו באישה אחת וכתוצאה מכך חלה קשות עד כדי סכנה. והחכמים דנים מה ניתן לעשות בנידון ומה אסור, וכן באיזה סטטוס האישה נמצאת.
שיטת הרא"ש:
 
מדברי הרא"ש על הדף לא ניתן באמת לדעת כיצד פסק, שכן מצטט את הגמרא בלבד.                                                 אך אולי בכל זאת ניתן ללמוד על דעתו בעזרת מקורות אחרים.                                                                                                           בקיצור פסקי הרא"ש[אותו כתב בן הרא"ש, רבי יעקב בן אשר, שחיבר את ה"טור" המפורסם. בנוסף, היה תלמיד מובהק של אביו, ועוד בחיי אביו החל בהכנת קובץ מתשובותיו.(על פי ויקישיבה בערך רבי יעקב בן אשר)] על המקום,נכתב שאדם שחשק באישה ומרוב אהבה הגיע לחולי, אפילו אם ימות מכך אסור לו אפילו לדבר איתה מאחורי הגדר(אפילו פנויה).
 
== שיטת הרא"ש: ==
 
מדברי הרא"ש על הדף לא ניתן באמת לדעת כיצד פסק, שכן מצטט את הגמרא בלבד. אך אולי בכל זאת ניתן ללמוד על דעתו בעזרת מקורות אחרים.                                                        
בקיצור פסקי הרא"ש[אותו כתב בן הרא"ש, רבי יעקב בן אשר, שחיבר את ה"טור" המפורסם. בנוסף, היה תלמיד מובהק של אביו, ועוד בחיי אביו החל בהכנת קובץ מתשובותיו.(על פי ויקישיבה בערך רבי יעקב בן אשר)] על המקום,נכתב שאדם שחשק באישה ומרוב אהבה הגיע לחולי, אפילו אם ימות מכך אסור לו אפילו לדבר איתה מאחורי הגדר(אפילו פנויה).
כלומר, דווקא במקרה שכזה, שאדם מגיע לחולי המדובר וכו' אז עדיף שיהרג ושלא אפילו ידבר עימה מאחורי הגדר.(לעניות דעתי הכוונה לדיבור ב"ייחוד"). ואין כוונת הרא"ש לפירוש ראשונים אחרים המפרשים שעצם המעשים המדוברים בגמרא(בעילה, עמידה בפניו ללא בגדים,דיבור בייחוד(על פי פירושנו) כלפי כל אדם הם ביהרג ואל יעבור.
כלומר, דווקא במקרה שכזה, שאדם מגיע לחולי המדובר וכו' אז עדיף שיהרג ושלא אפילו ידבר עימה מאחורי הגדר.(לעניות דעתי הכוונה לדיבור ב"ייחוד"). ואין כוונת הרא"ש לפירוש ראשונים אחרים המפרשים שעצם המעשים המדוברים בגמרא(בעילה, עמידה בפניו ללא בגדים,דיבור בייחוד(על פי פירושנו) כלפי כל אדם הם ביהרג ואל יעבור.
לשון קיצור פסקי הרא"ש:
לשון קיצור פסקי הרא"ש: