הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:טבילת עזרא"

נוספו 1,248 בתים ,  14:09, 13 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 102: שורה 102:


בטבילת ערב יום הכיפורים, שהיא משום קרי לחלק מהדעות, כמובא ב'''רמ"א''' (או"ח תרו ד), יש שהחמירו בחציצה יותר מבכל השנה. ה'''של"ה''' (יומא, נר מצוה, רכח.) הביא מה'''ראשית חכמה''' (שער האהבה, יא) שטוב לקצוץ הצפרנים לפני טבילה זו, מדין חציצה. גם ב'''מטה אפרים''' (תרו ח) וב'''קיצור שולחן ערוך''' (קלא ו) כתבו שבטבילה זו יש להחמיר בכך. בטעם הדבר, כתב בהערה בחידושי '''הר צבי''' (יומא פח.)<ref>ההערה מר' יוסף כהן</ref> שייתכן שטבילה זו היא מעיקר הדין, כמבואר לעיל.
בטבילת ערב יום הכיפורים, שהיא משום קרי לחלק מהדעות, כמובא ב'''רמ"א''' (או"ח תרו ד), יש שהחמירו בחציצה יותר מבכל השנה. ה'''של"ה''' (יומא, נר מצוה, רכח.) הביא מה'''ראשית חכמה''' (שער האהבה, יא) שטוב לקצוץ הצפרנים לפני טבילה זו, מדין חציצה. גם ב'''מטה אפרים''' (תרו ח) וב'''קיצור שולחן ערוך''' (קלא ו) כתבו שבטבילה זו יש להחמיר בכך. בטעם הדבר, כתב בהערה בחידושי '''הר צבי''' (יומא פח.)<ref>ההערה מר' יוסף כהן</ref> שייתכן שטבילה זו היא מעיקר הדין, כמבואר לעיל.
טבילת עזרא הכרוכה בקולות
קולות בענייני תפילה
כתב ה'''משנה ברורה''' (פח ב) שאף המחמיר בטבילת עזרא, אם יעבור זמן ק"ש או זמן תפילה עד שיטבול - יקרא ויתפלל לפני הטבילה, והוסיף שייתכן שאפילו תפילה בציבור אין להפסיד כדי להתפלל בטהרה. לגבי חידושו האחרון נחלקו עליו ה'''משמרת שלום''' (ב א) ושו"ת '''תשובות והנהגות''' (א קט), ולדעתם עדיפה תפילה ביחיד בטהרה, הן מפני חשש לשיטת רב האי וסיעתו, הן מפני עצם מעלת התפילה בטהרה, הן מפני שחסרון הטהרה עלול להפריע למתפלל בכוונתו.
בספר '''מי הדעת''' (צז - ק) כתב שתפילה בטהרה ודאי עדיפה על תפילה כותיקין.
לגבי דחיית ק"ש לאחר סוף הזמן הראשון (ג' שעות מעלה"ש) כדי לקרותה בטהרה, דעת החלקת יהושע (ו ה?) שמוטב לקרותה בטהרה ולסמוך על הזמן השני, ומאידך דעת שו"ת דברי יציב (או"ח נז) שיש לקרותה בזמן המוקדם אף קודם הטבילה.




פרטי דינים בתשעה קבין
פרטי דינים בתשעה קבין


טבילת עזרא הכרוכה בקולות
בדבר חשיבות הטבילה
 
על חשבון תפילה בציבור
101

עריכות