הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:חישוב שנת השמיטה"

עריכה
(עריכה)
(עריכה)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות
|בבלי=
|רמב"ם=משנה תורה לרמב"ם, הלכות שמיטה ויובל, פרק י'
}}
ב'''חישוב שנת השמיטה''' ישנם מספר שיטות, המחלוקת בחישוב שנת השמיטה נעוצה בשני הנחות, באיזו שנת חרב בית המקדש השני, וכיצד מונים את השנים. השיטה המקובלת כהיום, היא שיטתו של הרמב"ם ושל רש"י בערכין.
ב'''חישוב שנת השמיטה''' ישנם מספר שיטות, המחלוקת בחישוב שנת השמיטה נעוצה בשני הנחות, באיזו שנת חרב בית המקדש השני, וכיצד מונים את השנים. השיטה המקובלת כהיום, היא שיטתו של הרמב"ם ושל רש"י בערכין.
{{בעבודה}}
==מחלוקת התנאים בזמן בית המקדש השני==
==מחלוקת התנאים בזמן בית המקדש השני==
ב'''תורה''' נכתב:"וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים, והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה... וקדשתם את שנת החמישים שנה" {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא כג טו|ויקרא כג טו}}, בגמרא ב'''מסכת נדרים''' {{ויקיטקסט|נדרים סא א|מנדרים סא א}} נחלקו חכמים ורבי יהודה בקשר לחישוב שנת השמיטה:
ב'''תורה''' נכתב:"וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים, והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה... וקדשתם את שנת החמישים שנה" {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא כג טו|ויקרא כג טו}}, בגמרא ב'''מסכת נדרים''' {{ויקיטקסט|נדרים סא א|מנדרים סא א}} נחלקו חכמים ורבי יהודה בקשר לחישוב שנת השמיטה:
שורה 7: שורה 10:
*לדעת '''רבי יהודה''':כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל שהוא גם השנה הראשונה במחזור השמיטה. לשיטה זו יש סימוכין מהספר "ספר היובלים"{{הערה|חיבור עתיק המתאר את קורות האבות, [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9D הספר] במהדורת טקסט בויקיטקסט.}} שמונה את השמיטין והיובלות כפי שיטת רבי יהודה.
*לדעת '''רבי יהודה''':כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל שהוא גם השנה הראשונה במחזור השמיטה. לשיטה זו יש סימוכין מהספר "ספר היובלים"{{הערה|חיבור עתיק המתאר את קורות האבות, [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9D הספר] במהדורת טקסט בויקיטקסט.}} שמונה את השמיטין והיובלות כפי שיטת רבי יהודה.


'''הרמב"ם''' {{ויקיטקסט|רמבם שמיטה ויובל י ז|משנה תורה לרמב"ם, הלכות שמיטה ויובל, פרק י', הלכה ז'}} פסק כשיטת חכמים, בעוד '''הגאונים''' כרבי יהודה.
'''הרמב"ם''' {{ויקיטקסט|רמבם שמיטה ויובל י ז|משנה תורה לרמב"ם הלכות שמיטה ויובל י ז}} פסק כשיטת חכמים, בעוד '''הגאונים''' כרבי יהודה.
==המחלוקת בימינו==
==המחלוקת בימינו==
בימינו נחלקו הפוסקים בעניין קביעת שנת השמיטה, מכיוון שבימינו לא מונים יבולים אזי מחלוקת התנאים לא רלוונטית. המחלוקת נעוצה בשני הנחות:א. באיזה שנה חרב הבית - האם בשנת ה420 (ג'תתקכ"ח) או בשנת ה421 (ג'תתקכ"ט), והאם השנה הייתה שנת שמיטה או מוצאי שמיטה. ב. האם מונים את השנים מבריאת האדם או מיצירת העולם.
בימינו נחלקו הפוסקים בעניין קביעת שנת השמיטה, מכיוון שבימינו לא מונים יבולים אזי מחלוקת התנאים לא רלוונטית. המחלוקת נעוצה בשני הנחות:א. באיזה שנה חרב הבית - האם בשנת ה420 (ג'תתקכ"ח) או בשנת ה421 (ג'תתקכ"ט), והאם השנה הייתה שנת שמיטה או מוצאי שמיטה. ב. האם מונים את השנים מבריאת האדם או מיצירת העולם.
24

עריכות