250
עריכות
מ (עיצוב) |
(←מקור הסוגיא: הרחבה) |
||
שורה 8: | שורה 8: | ||
מבואר שדעות האוסרים זה משום שתקרובת עבודה זרה אין לה בטלה כלל כמת, והחולקים סוברים שאין לאבני בית קוליס דין תקרובת היות ואין זה 'כעין פנים'{{ש}} | מבואר שדעות האוסרים זה משום שתקרובת עבודה זרה אין לה בטלה כלל כמת, והחולקים סוברים שאין לאבני בית קוליס דין תקרובת היות ואין זה 'כעין פנים'{{ש}} | ||
אף לדעת המתירים מבואר שהיו צריכים לזה ביטול, ומבואר בגמ' (נא, א) שאף שאי"ז תקרובת מכל מקום זה עבודה זרה ולע"ז יש ביטול. | אף לדעת המתירים מבואר שהיו צריכים לזה ביטול, ומבואר בגמ' (נא, א) שאף שאי"ז תקרובת מכל מקום זה עבודה זרה ולע"ז יש ביטול. | ||
===המקור לדין ביטול בתקרובת ועבודה זרה=== | |||
'''בעבודה זרה:''' ע"ז של ישראל אינה בטלה מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:דברים_טז_כא דברים טז, כא]) "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח יהוה אלהיך אשר תעשה לך" ומשם לומר רבי יהודה אמר רב ([https://he.wikisource.org/wiki/עבודה_זרה_נב_א ע"ז נב, א]) שטעונה גניזה, ע"ז של עכו"ם מועיל ביטול מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:דברים_ז_כה דברים ז, כה]) " פסילי אלהיהם תשרפון באש לא תחמד כסף וזהב עליהם ולקחת לך" ומשם למד שמואל ([https://he.wikisource.org/wiki/עבודה_זרה_נב_א ע"ז נב, א]) שניתן לקחת את הכסף והזהב מהעבודה זרה. | |||
{{ש}}'''בתקרובת:''' לא מועיל הביטול מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:תהלים_קו_כח תהלים קו, כח]) "ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים" ולומדת הגמרא, מה מת אין לו בטילה לעולם אף תקרובת עבודת כוכבים אינה בטילה לעולם. | |||
===בביאור החילוק בין ביטול עבודה זרה לתקרובת=== | ===בביאור החילוק בין ביטול עבודה זרה לתקרובת=== | ||
'''הפרישה''' (יו"ד קלט) מבאר שעבודה זרה אינה אלא דמיונות מה שאין כן תקרובת הוא מקריב לשם אלוהות, {{ש}}'''הט"ז''' (שם) מפרש שתקרובת מקריבים אפי' דבר מועט ולכן גם אחרי הביטול עדיין יש לו משמעות בתור תקרובת. | |||
==בגדר 'כעין פנים'== | ==בגדר 'כעין פנים'== | ||
===בגמרא=== | ===בגמרא=== | ||
===מחלוקת הראשונים=== | ===מחלוקת הראשונים=== | ||
==דין משמשי עבודה זרה== | ==דין משמשי עבודה זרה== |