הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:ביטול עבודה זרה ותקרובת"

מ (עיצוב)
שורה 8: שורה 8:
מבואר שדעות האוסרים זה משום שתקרובת עבודה זרה אין לה בטלה כלל כמת, והחולקים סוברים שאין לאבני בית קוליס דין תקרובת היות ואין זה 'כעין פנים'{{ש}}
מבואר שדעות האוסרים זה משום שתקרובת עבודה זרה אין לה בטלה כלל כמת, והחולקים סוברים שאין לאבני בית קוליס דין תקרובת היות ואין זה 'כעין פנים'{{ש}}
אף לדעת המתירים מבואר שהיו צריכים לזה ביטול, ומבואר בגמ' (נא, א) שאף שאי"ז תקרובת מכל מקום זה עבודה זרה ולע"ז יש ביטול.
אף לדעת המתירים מבואר שהיו צריכים לזה ביטול, ומבואר בגמ' (נא, א) שאף שאי"ז תקרובת מכל מקום זה עבודה זרה ולע"ז יש ביטול.
===המקור לדין ביטול בתקרובת ועבודה זרה===
'''בעבודה זרה:''' ע"ז של ישראל אינה בטלה מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:דברים_טז_כא דברים טז, כא]) "לא תטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח יהוה אלהיך אשר תעשה לך" ומשם לומר רבי יהודה אמר רב ([https://he.wikisource.org/wiki/עבודה_זרה_נב_א ע"ז נב, א]) שטעונה גניזה, ע"ז של עכו"ם מועיל ביטול מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:דברים_ז_כה דברים ז, כה]) " פסילי אלהיהם תשרפון באש לא תחמד כסף וזהב עליהם ולקחת לך" ומשם למד שמואל ([https://he.wikisource.org/wiki/עבודה_זרה_נב_א ע"ז נב, א]) שניתן לקחת את הכסף והזהב מהעבודה זרה.
{{ש}}'''בתקרובת:''' לא מועיל הביטול מהפסוק ([https://he.wikisource.org/wiki/קטגוריה:תהלים_קו_כח תהלים קו, כח]) "ויצמדו לבעל פעור ויאכלו זבחי מתים" ולומדת הגמרא, מה מת אין לו בטילה לעולם אף תקרובת עבודת כוכבים אינה בטילה לעולם.
===בביאור החילוק בין ביטול עבודה זרה לתקרובת===
===בביאור החילוק בין ביטול עבודה זרה לתקרובת===
ובסברא לחלק שבתקרובת לא מהני ביטול ובעבודה זרה מהני ביטול התפרש בפרישה (יו"ד קלט) '
'''הפרישה''' (יו"ד קלט) מבאר שעבודה זרה אינה אלא דמיונות מה שאין כן תקרובת הוא מקריב לשם אלוהות, {{ש}}'''הט"ז''' (שם) מפרש שתקרובת מקריבים אפי' דבר מועט ולכן גם אחרי הביטול עדיין יש לו משמעות בתור תקרובת.
 
==בגדר 'כעין פנים'==
==בגדר 'כעין פנים'==
===בגמרא===
===בגמרא===
===מחלוקת הראשונים===
===מחלוקת הראשונים===
==דין משמשי עבודה זרה==
==דין משמשי עבודה זרה==