הבדלים בין גרסאות בדף "טוען וחוזר וטוען"

נוספו 10 בתים ,  22:54, 2 במאי 2016
שורה 101: שורה 101:
'''הקובץ שיעורים''' (אות קיב) דוחה הוכחתו ומתרץ שבאמת אדם נאמן במיגו לעולם, הואיל וסוף סוף בשעה שבחר בטענה זו הוכח שהוא דובר אמת, ועדים שיבואו אחר כך לא יבטלו את המיגו (צריך לומר שאומר כן בדעת ר"י מיג"ש והרמב"ם שנפסקו להלכה אך לא בדעת הרמ"ה), ואין להביא ראיה ממודה בשטר שכתבו, משום ששם יש לומר כדברי '''הרמב"ן''' שמיגו אינו מועיל משום שהוא כנגד חזקת "שטרך בידי מאי בעי" ויסוד הנאמנות שם הוא מטעם הפה שאסר הוא הפה שהתיר, ויסוד זה אינו בנוי על מיגו אלא זהו דין בפני עצמו שהואיל ואנו חיים מפיו איננו יכולים לאסור יותר ממה שהוא עצמו אסר. לגבי דין הפה שאסר אכן הנאמנות קיימת רק כל עוד לא באו עדים והכחישו את הטענה שיכול היה לטעון, שהרי לאחר שבאים עדים שוב איננו חיים מפיו, ולכן שם נאמן רק כל עוד לא באו עדים וקיימו את השטר.
'''הקובץ שיעורים''' (אות קיב) דוחה הוכחתו ומתרץ שבאמת אדם נאמן במיגו לעולם, הואיל וסוף סוף בשעה שבחר בטענה זו הוכח שהוא דובר אמת, ועדים שיבואו אחר כך לא יבטלו את המיגו (צריך לומר שאומר כן בדעת ר"י מיג"ש והרמב"ם שנפסקו להלכה אך לא בדעת הרמ"ה), ואין להביא ראיה ממודה בשטר שכתבו, משום ששם יש לומר כדברי '''הרמב"ן''' שמיגו אינו מועיל משום שהוא כנגד חזקת "שטרך בידי מאי בעי" ויסוד הנאמנות שם הוא מטעם הפה שאסר הוא הפה שהתיר, ויסוד זה אינו בנוי על מיגו אלא זהו דין בפני עצמו שהואיל ואנו חיים מפיו איננו יכולים לאסור יותר ממה שהוא עצמו אסר. לגבי דין הפה שאסר אכן הנאמנות קיימת רק כל עוד לא באו עדים והכחישו את הטענה שיכול היה לטעון, שהרי לאחר שבאים עדים שוב איננו חיים מפיו, ולכן שם נאמן רק כל עוד לא באו עדים וקיימו את השטר.


[[Category:הודאת_בעל_דין]] [[Category:טענות_בבית_דין]] [[Category:בבא_בתרא_לא_א]] [[Category:טוען_ונטען_ז_ח]] [[Category:חושן_משפט_פא_א]]
[[Category:הודאת_בעל_דין]] [[Category:טענות_בבית_דין]] [[Category:בבא_בתרא_לא_א]] [[Category:טוען ונטען פרק ז]] [[Category:חושן משפט סימן פא]]


--[[משתמש:יאיר וסרטיל|יאיר וסרטיל]] 18:08, 13 באפריל 2016 (IDT)
--[[משתמש:יאיר וסרטיל|יאיר וסרטיל]] 18:08, 13 באפריל 2016 (IDT)
40

עריכות