הבדלים בין גרסאות בדף "טבילת עזרא"

נוספו 6 בתים ,  14:41, 17 במאי 2018
אין תקציר עריכה
שורה 122: שורה 122:


ה'''שולחן ערוך''' ({{ויקיטקסט|שולחן_ערוך_אורח_חיים_פח_א|או"ח פח א}}) פסק שאין צריך טבילה ולא רחיצה בתשעה קבין, בין לתורה ובין לתפילה, ומעיד שכך פשט המנהג; וכך היא גם הסכמת האחרונים (שכן לא השיגו על דבריו). <BR/>
ה'''שולחן ערוך''' ({{ויקיטקסט|שולחן_ערוך_אורח_חיים_פח_א|או"ח פח א}}) פסק שאין צריך טבילה ולא רחיצה בתשעה קבין, בין לתורה ובין לתפילה, ומעיד שכך פשט המנהג; וכך היא גם הסכמת האחרונים (שכן לא השיגו על דבריו). <BR/>
מעדות השו"ע על המנהג נראה שפוסק כדעת ה'''רמב"ם''' הנ"ל וסיעתו, שבמקום שיש מנהג הריהו מחייב בטבילה או ברחיצה לתפילה. עפי"ז, בשו"ת '''דברי יציב''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15079&st=&pgnum=117 (או"ח א נה)] נוטה להחמיר בימינו בארץ ישראל, שכן מלבד כל הראשונים המחמירים נ"ל, בספר '''המנהיג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8912&st=&pgnum=99 (הל' צום כיפור, עב)] וב'''ים של שלמה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40932&st=&pgnum=264 (קונטרס חילוקי דינים ומנהגים בסוף ב"ק, ט)] כתבו שבא"י המנהג לטבול לקרי, ואפילו ביום הכיפורים, ומדברי ה[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%9C_%D7%91%D7%95/%D7%A1%D7%93 '''כלבו''' (סד)] ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=122 '''העיטור''' (סוף הלכות מילה)] נראה שבמקומות שאין צינה המנהג לטבול, וא"כ כשיש מקוואות חמים אין להקל. בנוסף לכך מציין שמי שנהגו אבותיו בטבילה זו, חייב להמשיך במנהגם (כמובא לעיל מאגרת הרמב"ם).<BR/>
מעדות השו"ע על המנהג נראה שפוסק כדעת ה'''רמב"ם''' הנ"ל וסיעתו, שבמקום שיש מנהג הריהו מחייב בטבילה או ברחיצה לתפילה. <BR/>
עפי"ז, בשו"ת '''דברי יציב''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15079&st=&pgnum=117 (או"ח א נה)] נוטה להחמיר בימינו בארץ ישראל, שכן מלבד כל הראשונים המחמירים נ"ל, בספר '''המנהיג''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8912&st=&pgnum=99 (הל' צום כיפור, עב)] וב'''ים של שלמה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40932&st=&pgnum=264 (קונטרס חילוקי דינים ומנהגים בסוף ב"ק, ט)] כתבו שבא"י המנהג לטבול לקרי, ואפילו ביום הכיפורים, ומדברי ה[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9B%D7%9C_%D7%91%D7%95/%D7%A1%D7%93 '''כלבו''' (סד)] ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20516&st=&pgnum=122 '''העיטור''' (סוף הלכות מילה)] נראה שבמקומות שאין צינה המנהג לטבול, וא"כ כשיש מקוואות חמים אין להקל. בנוסף לכך מציין שמי שנהגו אבותיו בטבילה זו, חייב להמשיך במנהגם (כמובא לעיל מאגרת הרמב"ם).<BR/>
גם בשו"ת '''שבט הלוי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1415&st=&pgnum=19 (או"ח ה טו)] נטה להחמיר בימינו בא"י, מפני שאפשר לטבול בנקל.
גם בשו"ת '''שבט הלוי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1415&st=&pgnum=19 (או"ח ה טו)] נטה להחמיר בימינו בא"י, מפני שאפשר לטבול בנקל.


101

עריכות