הבדלים בין גרסאות בדף "חתיכה הראויה להתכבד"

אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
ד חהר"ל בגבינות.
ד חהר"ל בגבינות.
ה .חהר"ל מדרבנן.}}
ה .חהר"ל מדרבנן.}}
חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) :
חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) :


חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה בחתיכות אחרות ונחשבת כאותן דברים שאינם בטלים .
חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה בחתיכות אחרות ונחשבת כאותן דברים שאינם בטלים .


א .מקור הדין חהר"ל אינה בטילה.
 
== א .מקור הדין חהר"ל אינה בטילה. ==
 


  חולין (צ"ו:) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות,  
  חולין (צ"ו:) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות,  
שורה 32: שורה 35:
למעוטי מאי?  
למעוטי מאי?  
למעוטי דבר שבמנין ולאו איסורי הנאה; א"נ, למעוטי איסור הנאה ולא דבר שבמנין".
למעוטי דבר שבמנין ולאו איסורי הנאה; א"נ, למעוטי איסור הנאה ולא דבר שבמנין".
שאלות:
 
'''שאלות:'''


1.האם הגמ' בע"ז ובחולין חולקות ?
1.האם הגמ' בע"ז ובחולין חולקות ?
שורה 38: שורה 42:
2.האם דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו או אסור משום דבר שבמניין ?
2.האם דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו או אסור משום דבר שבמניין ?


שיטות הראשונים בשאלה :
'''שיטות הראשונים בשאלה :'''


הרי"ף השמיט בהלכותיו את המשנה בחולין.
'''הרי"ף''' השמיט בהלכותיו את המשנה בחולין.


הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות  
הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות  
ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו אתשני התנאים לא בטל.
ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו אתשני התנאים לא בטל.


התוס' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) :
'''התוס'''' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) :


שאלה הגמ' הוא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים.   
שאלה הגמ' הוא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים.   
שורה 55: שורה 59:
2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין.
2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין.


הרמב"ם (פר' ט"ז מהל' מא"א ה"ג-ו') :
'''הרמב"ם''' (פר' ט"ז מהל' מא"א ה"ג-ו') :


הרמב"ם חילק את דין איסורים שאינם בטלים מפאת חשיבותם לב' חלקים:
הרמב"ם חילק את דין איסורים שאינם בטלים מפאת חשיבותם לב' חלקים:
שורה 68: שורה 72:
2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו.
2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו.


פסיקת ההלכה :
'''פסיקת ההלכה :'''


שו"ע סימן ק"א סעיף א' - חתיכה הראויה להתכבד דינה כבריה, דאפילו באלף לא בטלה. ואפילו אם היא אסורה בהנאה, כיון שאם תתבטל היתה מותרת וראויה להתכבד.
'''שו"ע סימן ק"א סעיף א'''' - חתיכה הראויה להתכבד דינה כבריה, דאפילו באלף לא בטלה. ואפילו אם היא אסורה בהנאה, כיון שאם תתבטל היתה מותרת וראויה להתכבד.
   
   
ובפשטות פסק כרמב"ם.
ובפשטות פסק כרמב"ם.


מחלוקת ראשונים '''בהגדרת חהר"ל''' :
'''מחלוקת ראשונים '''בהגדרת חהר"ל''' :'''


'''גישת הרשב"א והר"ן:'''
'''גישת הרשב"א והר"ן:'''
40

עריכות