הבדלים בין גרסאות בדף "חפיפה קודם טבילה"

נוספו 37 בתים ,  16:01, 10 באפריל 2018
אין תקציר עריכה
שורה 20: שורה 20:


= '''סמיכות לטבילה או חפיפה בנחת''' =
= '''סמיכות לטבילה או חפיפה בנחת''' =
מקור הסוגיא בשתי סוגיות בגמרא בנידה:   
<big>'''מקור הסוגיא בשתי סוגיות בגמרא בנידה:'''</big>  


'''הסוגיא הראשונה''' (סז:) עוסקת במרחק המקסימלי בין חפיפה לטבילה, ומביאה דעת רב הונא הסובר שניתן להרחיק עד שלושה ימים בינהם. הוא לומד זה מהרחקת החפיפה מהטבילה כאשר חלים שני ימים ראש השנה אחר השבת, שנמצא שיש שלושה ימים שמפסיקים בין החפיפה לטבילה, ואעפ"כ הטבילה כשירה. רב חסדא אומר שדווקא במקום שיש צורך הותר, אך בסתם אינו מותר להפסיק בין החפיפה לטבילה, אע"פ שיש זמנים שהותר. רב יימר עקרונית מסכים עם רב חסדא אך אומר שבמרחק של שלושה ימים הוא גדול, ולכן אין להפסיק בהפסקה כזו בין חפיפה לטבילה, ויש לחפוף בליל הטבילה, ורק במקום שבפחות מג' ימים ניתן להרחיק בין טבילה לחפיפה. סוף הסוגיה היא שמרימר פוסק להלכה כרב חסדא ועפ"י רב יימר. '''הסוגיא השנייה''' מופיעה מיד לאחריה: (סח.) בה מובאות שני פסקי אמוראים סותרים, שנפסקים להלכה: פסק אחד אומר שאשה תחפוף [בלשון הגמרא תחוף ובזה נשתמש] ביום ותטבול בלילה. והשני אומר שאשה תחוף גם כן בלילה. [[נידה סח.|והגמרא]] מיישבת שההבדל בין הפסקים הוא שזה נאמר במקום שאפשר וזה נאמר במקום שאי אפשר.   
'''הסוגיא הראשונה''' (סז:) עוסקת במרחק המקסימלי בין חפיפה לטבילה, ומביאה דעת רב הונא הסובר שניתן להרחיק עד שלושה ימים בינהם. הוא לומד זה מהרחקת החפיפה מהטבילה כאשר חלים שני ימים ראש השנה אחר השבת, שנמצא שיש שלושה ימים שמפסיקים בין החפיפה לטבילה, ואעפ"כ הטבילה כשירה. רב חסדא אומר שדווקא במקום שיש צורך הותר, אך בסתם אינו מותר להפסיק בין החפיפה לטבילה, אע"פ שיש זמנים שהותר. רב יימר עקרונית מסכים עם רב חסדא אך אומר שבמרחק של שלושה ימים הוא גדול, ולכן אין להפסיק בהפסקה כזו בין חפיפה לטבילה, ויש לחפוף בליל הטבילה, ורק במקום שבפחות מג' ימים ניתן להרחיק בין טבילה לחפיפה. סוף הסוגיה היא שמרימר פוסק להלכה כרב חסדא ועפ"י רב יימר. '''הסוגיא השנייה''' מופיעה מיד לאחריה: (סח.) בה מובאות שני פסקי אמוראים סותרים, שנפסקים להלכה: פסק אחד אומר שאשה תחפוף [בלשון הגמרא תחוף ובזה נשתמש] ביום ותטבול בלילה. והשני אומר שאשה תחוף גם כן בלילה. [[נידה סח.|והגמרא]] מיישבת שההבדל בין הפסקים הוא שזה נאמר במקום שאפשר וזה נאמר במקום שאי אפשר.   


מחלוקת בביאור הסוגיא בראשונים   
'''<big>מחלוקת בביאור הסוגיא בראשונים</big>'''  


נחלקו הראשונים בביאור יישוב הסוגיא: כאן במקום שאפשר וכאן במקום שאי אפשר. '''רש"י''' ביאר שמקום שאפשר מוסב על טבילה ביום, שבמקום שהאשה יכולה לטבול, יש עדיפות שתטבול ביום. אך במקום שאי אפשר לחוף ביום, כמו טבילה במוצאי שבת ויום טוב, תחוף רק בלילה. '''תוספות''' מבארים שהסיבה שישנה עדיפות לחפוף ביום היא משום שבלילה היא מזדרזת הרבה, ושמא לא תחוף כמו שצריך, ע"כ טוב לכתחילה ביום. בהמשך הדברים מביאים התוספות את פירוש השאילתות דרב אחאי (אחרי מות צו) לסוגיא. הוא מסביר הפוך מרש"י, הוא אומר שבמקום שאפשר על האשה לחוף דווקא בלילה, כדי שלא תהיה הפסקה בין החפיפה לטבילה, אך במקום שאי אפשר כמו לדוג' כשחל ליל טבילה בליל שבת או יום טוב, אז תחוף ביום שקודם הטבילה. או אפילו אם חל במוצאי שבת או מוצאי יום טוב, אז תחוף בערב שבת. [כדעת השאילתות סוברים גם הרשב"א בתה"ב, הרמב"ם בפ"ב ממקוואות, הר"ן בפ"ב דשבועות, ודעת הרי"ף אליבא דהר"ן]  
נחלקו הראשונים בביאור יישוב הסוגיא: כאן במקום שאפשר וכאן במקום שאי אפשר. '''רש"י''' ביאר שמקום שאפשר מוסב על טבילה ביום, שבמקום שהאשה יכולה לטבול, יש עדיפות שתטבול ביום. אך במקום שאי אפשר לחוף ביום, כמו טבילה במוצאי שבת ויום טוב, תחוף רק בלילה. '''תוספות''' מבארים שהסיבה שישנה עדיפות לחפוף ביום היא משום שבלילה היא מזדרזת הרבה, ושמא לא תחוף כמו שצריך, ע"כ טוב לכתחילה ביום. בהמשך הדברים מביאים התוספות את פירוש השאילתות דרב אחאי (אחרי מות צו) לסוגיא. הוא מסביר הפוך מרש"י, הוא אומר שבמקום שאפשר על האשה לחוף דווקא בלילה, כדי שלא תהיה הפסקה בין החפיפה לטבילה, אך במקום שאי אפשר כמו לדוג' כשחל ליל טבילה בליל שבת או יום טוב, אז תחוף ביום שקודם הטבילה. או אפילו אם חל במוצאי שבת או מוצאי יום טוב, אז תחוף בערב שבת. [כדעת השאילתות סוברים גם הרשב"א בתה"ב, הרמב"ם בפ"ב ממקוואות, הר"ן בפ"ב דשבועות, ודעת הרי"ף אליבא דהר"ן]  
שורה 33: שורה 33:


= '''מנהג הנשים''' =
= '''מנהג הנשים''' =
'''הטור''' (יו"ד קצט) מביא את דברי אביו '''הרא"ש''' [וכן דעת המרדכי בשבועות בשם ספר התרומה, סמ"ג ותוס'] שנוהגות הנשים לחוף מבעוד יום וגומרות בחשיכה, ואח"כ טובלות, כיוון שגם השאילתות מודה לרש"י שניתן לחפוף ביום, אם בפועל מסמיכה את החפיפה לטבילה [ב"י]. ועוד מהדרות הנשים שלוקחות מסרק למקווה כדי להמשיך את החפיפה במקווה, ונמצא שהיא סמוכה ממש. ועוד כותב בעניין חל ליל טבילה במוצאי שבת, שמנהג יפה הוא לטבול בשישי וגם במוצאי שבת. ובכל אופן גם בזמנים אחרים שאינה יכולה לחפוף בליל הטבילה, מקדימה את החפיפה לזמן מתאים, ותטבול בזמנה. שני מנהגים אלו הובאו להלכה '''בשו"ע''' [קצט- ג] וכתב '''הרמ"א''' שם שבמקום שצריכה לחוף בלילה תחוף בלילה אך תקפיד לעשות זאת בנחת.  
'''הטור''' (יו"ד קצט) מביא את דברי אביו '''הרא"ש''' [וכן דעת המרדכי בשבועות בשם ספר התרומה, סמ"ג ותוס'] שנוהגות הנשים לחוף מבעוד יום וגומרות בחשיכה, ואח"כ טובלות, כיוון שגם השאילתות מודה לרש"י שניתן לחפוף ביום, אם בפועל מסמיכה את החפיפה לטבילה [ב"י]. ועוד מהדרות הנשים שלוקחות מסרק למקווה כדי להמשיך את החפיפה במקווה, ונמצא שהיא סמוכה ממש.
 
ועוד כותב בעניין חל ליל טבילה במוצאי שבת, שמנהג יפה הוא לטבול בשישי וגם במוצאי שבת. ובכל אופן גם בזמנים אחרים שאינה יכולה לחפוף בליל הטבילה, מקדימה את החפיפה לזמן מתאים, ותטבול בזמנה. שני מנהגים אלו הובאו להלכה '''בשו"ע''' [קצט- ג] וכתב '''הרמ"א''' שם שבמקום שצריכה לחוף בלילה תחוף בלילה אך תקפיד לעשות זאת בנחת.  


ביחס לטבילה במוצאי שבת, אומר '''השו"ע''' (יו"ד קצט ד) שחופפת בלילה, במוצ"ש [כרש"י '''והיראים''']. '''הרמ"א''' שם אומר שמנהג יפה שתרחץ בערב שבת ומוצ"ש תחפוף פעם שניה ותסתרק. וכן כתב '''הש"ך''' שם אך בשונה מהרמ"א נקט שזהו עיקר הדין, ולא מנהג בלבד. (באר היטב)
ביחס לטבילה במוצאי שבת, אומר '''השו"ע''' (יו"ד קצט ד) שחופפת בלילה, במוצ"ש [כרש"י '''והיראים''']. '''הרמ"א''' שם אומר שמנהג יפה שתרחץ בערב שבת ומוצ"ש תחפוף פעם שניה ותסתרק. וכן כתב '''הש"ך''' שם אך בשונה מהרמ"א נקט שזהו עיקר הדין, ולא מנהג בלבד. (באר היטב)