הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ של ישראל אצל גוי ושל גוי אצל ישראל"

אין תקציר עריכה
(דף חדש: {{תחרות כתיבה}} {{מקורות||פסחים ה ב||חמץ ומצה ד|אורח חיים תמ}} מבואר בסוגיה שחייב אדם לבער לפני פסח את חמצו...)
 
שורה 7: שורה 7:
בבבלי פסחים ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=5b&format=pdf] ה ע"א) מובאת ברייתא הדורשת מלשון הפסוק ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=53661&st=&pgnum=107&hilite=] שמות יג ז) "לא יראה לך" שאתה רואה של אחרים ושל גבוה, ואילו מ"לא ימצא" משמע שאין לקבל פקדונות של נוכרים. מקישה הסוגייה לתת את האמור בבתים אצל גבולין, וא"כ דיניהם שווים. הסבירה הסוגיה שהחילוק ביניהם הוא בין מצב שקיבל אחריות על החמץ שאז חובה עליו לבערו מהבית, למצב שלא קיבל עליו אחריות ובזה אין עליו חובה לבערו. מובא בגמרא מעשה ברבא שאמר לבני מחוזא שהיה ברשותם מצרכי חמץ שהיו אמורים להכין עבור חיילותיו של המלך: "בעירו חמירא דבני חילא מבתייכו, כיון דאילו מיגנב ואילו מיתביד ברשותייכו קאי ובעיתו לשלומי - כדילכון דמי ואסור", היינו שציווה עליהם לבער או להוציא את החמץ מביתם, לפי שמאחר והם יישאו בתשלומים אם יינזק נחשב כשלהם. יש לבאר בזה שבעלות מורכבת מב' חלקים: זכות השימוש והנשיאה בהפסדים, וכשקיבל אחריות הרי שקיים הרכיב השלילי של הבעלות, ולימדנו הכתוב שרכיב זה מספיק בכדי להטיל עליו את חובת הביעור. בנוסף, דייקה הסוגייה שמ"לא יראה" משמע לכאורה אסור להשאיר את החמץ דווקא אם נראה לעין, וא"כ ישנה אפשרות לכאו' להתיר אם הטמין את החמץ שברשותו. אולם, מסיקה הברייתא שמ"לא ימצא" משמע לאסור גם בכה"ג, שהרי מצוי הוא עימו.
בבבלי פסחים ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=4&daf=5b&format=pdf] ה ע"א) מובאת ברייתא הדורשת מלשון הפסוק ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=53661&st=&pgnum=107&hilite=] שמות יג ז) "לא יראה לך" שאתה רואה של אחרים ושל גבוה, ואילו מ"לא ימצא" משמע שאין לקבל פקדונות של נוכרים. מקישה הסוגייה לתת את האמור בבתים אצל גבולין, וא"כ דיניהם שווים. הסבירה הסוגיה שהחילוק ביניהם הוא בין מצב שקיבל אחריות על החמץ שאז חובה עליו לבערו מהבית, למצב שלא קיבל עליו אחריות ובזה אין עליו חובה לבערו. מובא בגמרא מעשה ברבא שאמר לבני מחוזא שהיה ברשותם מצרכי חמץ שהיו אמורים להכין עבור חיילותיו של המלך: "בעירו חמירא דבני חילא מבתייכו, כיון דאילו מיגנב ואילו מיתביד ברשותייכו קאי ובעיתו לשלומי - כדילכון דמי ואסור", היינו שציווה עליהם לבער או להוציא את החמץ מביתם, לפי שמאחר והם יישאו בתשלומים אם יינזק נחשב כשלהם. יש לבאר בזה שבעלות מורכבת מב' חלקים: זכות השימוש והנשיאה בהפסדים, וכשקיבל אחריות הרי שקיים הרכיב השלילי של הבעלות, ולימדנו הכתוב שרכיב זה מספיק בכדי להטיל עליו את חובת הביעור. בנוסף, דייקה הסוגייה שמ"לא יראה" משמע לכאורה אסור להשאיר את החמץ דווקא אם נראה לעין, וא"כ ישנה אפשרות לכאו' להתיר אם הטמין את החמץ שברשותו. אולם, מסיקה הברייתא שמ"לא ימצא" משמע לאסור גם בכה"ג, שהרי מצוי הוא עימו.


התקשה הר"ן (ב ע"א מדפי הרי"ף) מדוע לא הצליבה הסוגיה בין בתים לגבולים גם לעניין איסור ההטמנה ולא מצאה חילוק בין המקרים? והשיב שמפני שלימוד זה אינו תלוי בייתור אלא רק בפרשנות והבנת הפסוק, ע"כ לאחר שגילתה התורה שכוונתה היא שלא יימצא כלל, ממילא התבאר ש"לא יראה" הוא אפילו אם הטמין (ובאופן שלא יהיה באופן הראוי להיראות), וביטוי זה הינו רק כ"לישנא קלילא", ואין צורך לשם כך כלל לגזירה שווה ד'שאור שאור', וע"כ אין צורך ליישב את סתירה שנוצרה לכאורה ע"י הגזירה השווה. עוד תירץ הר"ן שי"ל שאין לומדים בגזירה שווה אלא דינים הכתובים בפסוק, כלומר שלימוד בגזירת שווה הינו באופן מילולי וע"כ מקישים את המילים הכתובות בזה ובזה, אבל היתרא דהטמנה דגבולים אינו מייתורא אלא ממשמעותא וע"כ אינו נלמד בגזירה שווה,  אלא דווקא איסור ההטמנה בגבולים נלמד מהבתים. ואה"נ היה יכול לציין  גם בשלב שהשווה בין הבתים והגבולים שמשווה גם לעניין איסור ההטמנה, אלא ד"לישנא קלילא" נקט.
התקשה הר"ן ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37955&st=&pgnum=362] ג ע"א מדפי הרי"ף) מדוע לא הצליבה הסוגיה בין בתים לגבולים גם לעניין איסור ההטמנה ולא מצאה חילוק בין המקרים? והשיב שמפני שלימוד זה אינו תלוי בייתור אלא רק בפרשנות והבנת הפסוק, ע"כ לאחר שגילתה התורה שכוונתה היא שלא יימצא כלל, ממילא התבאר ש"לא יראה" הוא אפילו אם הטמין (ובאופן שלא יהיה באופן הראוי להיראות), וביטוי זה הינו רק כ"לישנא קלילא", ואין צורך לשם כך כלל לגזירה שווה ד'שאור שאור', וע"כ אין צורך ליישב את סתירה שנוצרה לכאורה ע"י הגזירה השווה. עוד תירץ הר"ן שי"ל שאין לומדים בגזירה שווה אלא דינים הכתובים בפסוק, כלומר שלימוד בגזירת שווה הינו באופן מילולי וע"כ מקישים את המילים הכתובות בזה ובזה, אבל היתרא דהטמנה דגבולים אינו מייתורא אלא ממשמעותא וע"כ אינו נלמד בגזירה שווה,  אלא דווקא איסור ההטמנה בגבולים נלמד מהבתים. ואה"נ היה יכול לציין  גם בשלב שהשווה בין הבתים והגבולים שמשווה גם לעניין איסור ההטמנה, אלא ד"לישנא קלילא" נקט.


גדרי ותנאי קבלת האחריות
גדרי ותנאי קבלת האחריות
עכ"פ התבאר בסוגיה שרק ע"י קבלת אחריות מתחייב בביעור החמץ. התקשו המפרשים הכיצד מתחייב והלוא אין אחריות לגוי, וע"כ הוצרכו (עי' חוק יעקב סק"א, משנה ברורה סק"ב) לפרש כמ"ש הרמב"ן (ד"ה ו ע"א ד"ה הא) והריטב"א (ד"ה הא) דמיירי בשקיבל עליו אחריות בפירוש ונעשה קניין על זה [או שכך דינו בדיניהם,  אך פרט זה תלוי בפירושים השונים כדלקמן].
עכ"פ התבאר בסוגיה שרק ע"י קבלת אחריות מתחייב בביעור החמץ. התקשו המפרשים הכיצד מתחייב והלוא אין אחריות לגוי, וע"כ הוצרכו (עי' חוק יעקב סק"א, משנה ברורה סק"ב) לפרש כמ"ש הרמב"ן (ו ע"א ד"ה הא) והריטב"א (ד"ה הא) דמיירי בשקיבל עליו אחריות בפירוש ונעשה קניין על זה [או שכך דינו בדיניהם,  אך פרט זה תלוי בפירושים השונים כדלקמן].


דעות הראשונים לעניין איכות האחריות המחייבת
דעות הראשונים לעניין איכות האחריות המחייבת
נחלקו הראשונים באיזו רמת שמירה חשיב שקיבל עליו אחריות. הרא"ש (פסחים א ד) הביא בשם י"א ור"י שדווקא שומר שכר נחשב שקיבל אחריות, כפי שמדויק מלשון רבא: "כיוון דאילו מתביד או מיגנב". אבל אינו מובן בסברה מדוע דווקא ברמת שמירה גבוהה חשיב כאחריות. ונראה שזו סברת הבה"ג (שהובא שם ברא"ש) שלדעתו אפילו שומר חינם מקבל אחריות, ושמה שנקט רבא "מיגנב או מיתביד" אינו בדווקא, אלא שרצה רבא לצייר בפני אנשי מחוזא אופן שבו יתחייבו לבני חילא, כדי לבאר בפניהם את מושג האחריות, ולזה נקט "מינגב או מיתביד" (שהלוא אין הפשיעה מחייבת מצד עצמה אלא היא רק תנאי על מנת לחייב במקרה של נזק), וכן דייק הריטב"א מסתימת הגמרא לעיל בלשון "קיבל עליו אחריות" בלא פירוט ומשמע דבאחריות כל שהיא סגי. תוס' (בבא מציעא פב ע"ב ד"ה אימור) רוצים לומר כיוון שלישי שרק אם התחייב גם על אונסין נחשב כקבלת אחריות לעניין חמץ, לפי שרק באופן דומה ממש לבעלות גמורה.
נחלקו הראשונים באיזו רמת שמירה חשיב שקיבל עליו אחריות. הרא"ש (פסחים א ד) הביא בשם י"א ור"י שדווקא שומר שכר נחשב שקיבל אחריות, כפי שמדויק מלשון רבא: "כיוון דאילו מתביד או מיגנב". אבל אינו מובן בסברה מדוע דווקא ברמת שמירה גבוהה חשיב כאחריות. ונראה שזו סברת הבה"ג (שהובא שם ברא"ש) שלדעתו אפילו שומר חינם מקבל אחריות, ושמה שנקט רבא "מיגנב או מיתביד" אינו בדווקא, אלא שרצה רבא לצייר בפני אנשי מחוזא אופן שבו יתחייבו לבני חילא, כדי לבאר בפניהם את מושג האחריות, ולזה נקט "מינגב או מיתביד" (שהלוא אין הפשיעה מחייבת מצד עצמה אלא היא רק תנאי על מנת לחייב במקרה של נזק), וכן דייק הריטב"א מסתימת הגמרא לעיל בלשון "קיבל עליו אחריות" בלא פירוט ומשמע דבאחריות כל שהיא סגי. תוס' ([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=82b&format=pdf] בבא מציעא פב ע"ב ד"ה אימור) רוצים לומר כיוון שלישי שרק אם התחייב גם על אונסין נחשב כקבלת אחריות לעניין חמץ, לפי שרק באופן דומה ממש לבעלות גמורה.
אכן, בלשון הרמב"ם (חמץ ומצה ד ג): "אם קבל עליו ישראל אחריות שאם אבד או נגנב ישלם לו דמיו" יש לדון האם רק ציטט את לשון הגמרא או שנקט לשונה בדווקא, והנה הגר"א (מובא על אתר במהדורת פרנקל) נקט דהרמב"ם ס"ל כר"י, ונראה שלמד כן מדלא הוסיף שמתחייבים בפשיעה או שבכלל לא השמיט לשון זו שאינה אלא דוגמא לקבלת אחריות וסגי בלשון "שקיבל אחריות". אולם, במאירי (עיי"ש במהדיר עמ' יח הע' 201) מבואר שהמחלוקת תלויה בשאלה אם חיוב שומר חינם בפשיעה הוא מדין שומר או מדין מזיק (ונפק"מ אי חייב על פשיעה בדברים שאין עליהם שמירה כקרקעות ועבדים), ולשיטת הרמב"ם (שכירות ב ג) היא מדין מזיק, וא"כ י"ל דלא חשיב כקבלת אחריות כלל, ולפיכך מסיק לפטור שומר חינם מבל יראה.
אכן, בלשון הרמב"ם (חמץ ומצה ד ג): "אם קבל עליו ישראל אחריות שאם אבד או נגנב ישלם לו דמיו" יש לדון האם רק ציטט את לשון הגמרא או שנקט לשונה בדווקא, והנה הגר"א (מובא על אתר במהדורת פרנקל) נקט דהרמב"ם ס"ל כר"י, ונראה שלמד כן מדלא הוסיף שמתחייבים בפשיעה או שבכלל לא השמיט לשון זו שאינה אלא דוגמא לקבלת אחריות וסגי בלשון "שקיבל אחריות". אולם, במאירי (עיי"ש במהדיר עמ' יח הע' 201) מבואר שהמחלוקת תלויה בשאלה אם חיוב שומר חינם בפשיעה הוא מדין שומר או מדין מזיק (ונפק"מ אי חייב על פשיעה בדברים שאין עליהם שמירה כקרקעות ועבדים), ולשיטת הרמב"ם (שכירות ב ג) היא מדין מזיק, וא"כ י"ל דלא חשיב כקבלת אחריות כלל, ולפיכך מסיק לפטור שומר חינם מבל יראה.


דעות הפוסקים
דעות הפוסקים
הטור (אורח חיים תמ) הביא את המחלוקת וכתב שדעת הרא"ש כבה"ג, כעולה מדבריו לגבי הברייתא שבהמשך הסוגיה שסתם שומר הוא שומר חינם. בשו"ע (תמ א) הביא כסתם וי"א את מחלוקת זו, ונראה שפסק להקל כדעה קמא, מ"מ כתבו הפוסקים (שולחן ערוך הרב טז, מ"ב סק"ח, כף החיים סק"כ) שלכתחילה יש לחוש לדעה השנייה, אך בדיעבד ניתן לסמוך על המקלים שלא לבערו אך מיד כשיבוא הבעלים הנוכרי יתננו לו.  
הטור (אורח חיים תמ) הביא את המחלוקת וכתב שדעת הרא"ש כבה"ג, כעולה מדבריו לגבי הברייתא שבהמשך הסוגיה שסתם שומר הוא שומר חינם. בשו"ע (תמ א) הביא כסתם וי"א את מחלוקת זו, ונראה שפסק להקל כדעה קמא, מ"מ כתבו הפוסקים (שולחן ערוך הרב טז, מ"ב סק"ח, כף החיים סק"כ) שלכתחילה יש לחוש לדעה השנייה, אך בדיעבד ניתן לסמוך על המקלים שלא לבערו אך מיד כשיבוא הבעלים הנוכרי יתננו לו.  
הוסיף הרמ"א על פי השלטי גבורים (ב ע"א מדפי הרי"ף), שלא מועיל להפקיד את החמץ ביד נוכרי אחר ועדיין חייב לבערו. התלבטו האחרונים כיצד לבאר את דבריו. המג"א (סק"א) הבין דדווקא אם הגוי הב' לא קיבל אחריות לא מהני לבטל אחריות הישראל, ואז הוי כשל הישראל (דהרי קיבל אחריות) והוי כמפקיד חמצו אצל הגוי. אבל אם הגוי קיבל עליו אחריות כשומר שכר מהני בכה"ג שהחמץ הוא של גוי, היינו שלא שייכת סברת הרא"ש דלקמן שחייב לבער חמץ ישראל שהופקד אצל גוי מפני ששם עיקר החמץ הוא של הישראל, וע"כ הוי כמקבל עליו אחריות על חמצו של הגוי בבית גוי שמותר לכו"ע. וכן אם השיב את החמץ לבעליו הגוי מועיל לדעת המג"א, שהרי בעליו נחשב כשומר חינם (כמבואר בשו"ע חושן משפט עב ג), וא"כ גם בזה נחשב כמפקיד חמץ של גוי בבית הגוי. אבל במ"ב (סק"ו) הביא דיש אחרונים (עו"ש, חו"י, שו"ע הרב) שהחמירו בדבר, שהרי אחריות הישראל עדיין לא הופקעה, ומשמע מלשונו שכוונתו להחמיר כמותם.
הוסיף הרמ"א על פי השלטי גבורים (ב ע"א מדפי הרי"ף), שלא מועיל להפקיד את החמץ ביד נוכרי אחר ועדיין חייב לבערו. התלבטו האחרונים כיצד לבאר את דבריו. המג"א (סק"א) הבין דדווקא אם הגוי הב' לא קיבל אחריות לא מהני לבטל אחריות הישראל, ואז הוי כשל הישראל (דהרי קיבל אחריות) והוי כמפקיד חמצו אצל הגוי. אבל אם הגוי קיבל עליו אחריות כשומר שכר מהני בכה"ג שהחמץ הוא של גוי, היינו שלא שייכת סברת הרא"ש דלקמן שחייב לבער חמץ ישראל שהופקד אצל גוי מפני ששם עיקר החמץ הוא של הישראל, וע"כ הוי כמקבל עליו אחריות על חמצו של הגוי בבית גוי שמותר לכו"ע. וכן אם השיב את החמץ לבעליו הגוי מועיל לדעת המג"א, שהרי בעליו נחשב כשומר חינם (כמבואר בשו"ע חושן משפט עב ג), וא"כ גם בזה נחשב כמפקיד חמץ של גוי בבית הגוי. אבל במ"ב (סק"ו) הביא שיש אחרונים (עו"ש, חו"י, שו"ע הרב) שהחמירו בדבר, שהרי אחריות הישראל עדיין לא הופקעה, ומשמע מלשונו שכוונתו להחמיר כמותם.


ע"פ האמור לעיל דנו גדולי הפוסקים מה דינן של חברות ביטוח הנושאות באחריות לחמץ שביטחו אותו. נאמרו בזה ג' טעמים לקולא: א. ע"פ מש"כ המג"א (סק"א) דאם החמץ בבית הגוי לכו"ע שרי, והכא נמצא בבית הגוי (שערים המצוינים בהלכה קיד סקכ"ט). ב. אין לחברת הביטוח שום יכולת לחוות דעתה בעניין ההתנהלות עם החמץ, וא"כ אין לה שום צד בעלות עליו כלל (ע"פ שו"ת מהרי"א הלוי ב קכד, שהובא בשערים המצוינים בהלכה סקכ"ח). ג. קבלת אחריות המחייבת היא דווקא כשמקבל עליו שמירה בפועל, אבל אם רק מתרצה לשלם לו במקרה הפסד, כפי שמתנהלות חברות הביטוח, כל אינו נחשב כאחריות (הליכות שלמה ו א).  
ע"פ האמור לעיל דנו גדולי הפוסקים מה דינן של חברות ביטוח הנושאות באחריות לחמץ שביטחו אותו. נאמרו בזה ג' טעמים לקולא: א. ע"פ מש"כ המג"א (סק"א) דאם החמץ בבית הגוי לכו"ע שרי, והכא נמצא בבית הגוי (שערים המצוינים בהלכה קיד סקכ"ט). ב. אין לחברת הביטוח שום יכולת לחוות דעתה בעניין ההתנהלות עם החמץ, וא"כ אין לה שום צד בעלות עליו כלל (ע"פ שו"ת מהרי"א הלוי ב קכד, שהובא בשערים המצוינים בהלכה סקכ"ח). ג. קבלת אחריות המחייבת היא דווקא כשמקבל עליו שמירה בפועל, אבל אם רק מתרצה לשלם לו במקרה הפסד, כפי שמתנהלות חברות הביטוח, כל אינו נחשב כאחריות (הליכות שלמה ו א).  
שורה 25: שורה 25:
אחריות בכפייה
אחריות בכפייה
דברי הראשונים
דברי הראשונים
הרי"ף והרא"ש (שם) הוסיפו בסיום עובדא דבני מחוזא ד"אי לא קיבל עליו אחריות שרי". משמע שהחיוב נובע מקבלת האחריות על עצמו, ולזה חשיב כבעלים, וא"כ י"ל שסוברים שאם הגוי אנס אותו לקבל אחריות אינו חייב לבערו. ברם, הרמב"ם (ד ד) כתב: "גוי אנס שהפקיד חמצו אצל ישראל - אם יודע הישראלי שאם אבד או נגנב מחייבו לשלמו וכופהו ואונסו לשלם, אף על פי שלא קבל אחריות הרי זה חייב לבערו, שהרי נחשב כאילו הוא שלו מפני שמחייבו האנס באחריותו". היינו דס"ל לרמב"ם שאין קבלת האחריות יוצרת את החיוב, אלא נשיאתו בהפסדים וכמו שהתבאר לעיל, אע"פ שאינה מרצונו, אבל הראב"ד הקשה עליו שלקמן (ל ע"א) מצאנו: "דאמר רבא: כי הוינן בי רב נחמן, כי הוו נפקי שבעה יומי דפסחא, אמר לן: פוקו וזבינו חמירא דבני חילא", ואם כן מבואר שלא שרפו את החמץ שהיה בידם משל בני חילא, ועכצ"ל שבכה"ג לא הוי באונס אלא יכלו להשיב וליטול מהם בחזרה לאחר הפסח. אמנם, נושאי כלי הרמב"ם (עי' מ"מ וכס"מ ומגדל עוז ועוד על אתר) דחו את ראית הראב"ד די"ל שאין הכרח להניח שהמצבים היו זהים או שאה"נ החזירו להם אלא שאם היה נותר ברשותם היו מתחייבים בשמירתו.  
הרי"ף והרא"ש שם הוסיפו בסיום עובדא דבני מחוזא ד"אי לא קיבל עליו אחריות שרי". משמע שהחיוב נובע מקבלת האחריות על עצמו, ולזה חשיב כבעלים, וא"כ י"ל שסוברים שאם הגוי אנס אותו לקבל אחריות אינו חייב לבערו. ברם, הרמב"ם (ד ד) כתב: "גוי אנס שהפקיד חמצו אצל ישראל - אם יודע הישראלי שאם אבד או נגנב מחייבו לשלמו וכופהו ואונסו לשלם, אף על פי שלא קבל אחריות הרי זה חייב לבערו, שהרי נחשב כאילו הוא שלו מפני שמחייבו האנס באחריותו". היינו דס"ל לרמב"ם שאין קבלת האחריות יוצרת את החיוב, אלא נשיאתו בהפסדים וכמו שהתבאר לעיל, אע"פ שאינה מרצונו, אבל הראב"ד הקשה עליו שלקמן (ל ע"א) מצאנו: "דאמר רבא: כי הוינן בי רב נחמן, כי הוו נפקי שבעה יומי דפסחא, אמר לן: פוקו וזבינו חמירא דבני חילא", ואם כן מבואר שלא שרפו את החמץ שהיה בידם משל בני חילא, ועכצ"ל שבכה"ג לא הוי באונס אלא יכלו להשיב וליטול מהם בחזרה לאחר הפסח. אמנם, נושאי כלי הרמב"ם (עי' מ"מ וכס"מ ומגדל עוז ועוד על אתר) דחו את ראית הראב"ד די"ל שאין הכרח להניח שהמצבים היו זהים או שאה"נ החזירו להם אלא שאם היה נותר ברשותם היו מתחייבים בשמירתו.  
והנה בלשון הרמב"ם מבואר חידוש גדול דלא סגי בזה שלא הייתה התחייבות כלפי הגוי מרצונו של הישראל אלא שלא היה כלל הסכם של התחייבות, ואעפ"כ הישראל משער שבאם יאבד או ייגנב הגוי לא יוותר על ממונו ויכפהו לשלם מ"מ חשיב כקבלת אחריות [י"ל שהרמב"ם למדד מתוך שאל"כ קשה כיצד הניח רבא בכה"ג שגוי אנס שאכן יתחייבו לשלם]. ונראה שזה עמד ביסוד דברי המ"מ שלמד את המחלוקת הזו בשאלה האם הכרח שלא ע"פ דין חשיב כקבלת אחריות או דווקא ע"פ דין (כך מובן בלשונו, אע"פ שגם בהיותו ע"פ דין וחוק המלכות הוי בעל  כורחו). י"ל בטעמו של דבר שבהיותו נובע מחוק המלכות, בפרט כאשר הוא שוויוני, מסייע הדבר להתנהלות התקינה של הממלכה ולשמירת התושבים על ידי בני החיל, ומצד זה נוחה גם דעת האזרחים לכך אע"פ שאינו נוח עבורם לעת עתה. כגישה זו יש לדייק בלשון הרמב"ם: "גוי אנס", ומשמע שהוא אדם פרטי או ראש כנופייה, ולא כוח שלטוני. כביאור זה משתמע בדברי הריטב"א (ד"ה הא): "ודוקא נקט 'דקביל', דמסתמא אין אחריות לגוי דהא מיעטיה רחמנא דרעהו כתיב. מיהו כל שבדיני גוים חייב באחריות כמאן דקביל דמי, כההיא דבני חילא דמדינא דמלכותא הוה, ולא שאונסין אותם כפירוש הרמב"ם ז"ל (ד ד) דבודאי כל שבאונס גזל לשעתו הוה ולא חשיב כשלו לעבור עליו, וכן כתב הראב"ד ז"ל". היינו שסבר, וכן ביאר בדעת הראב"ד, שאם הגוי משתלט בכוח אלימותו אין זה קבלת אחריות כלל, אלא דווקא אם הוא על פי חוק כלשהו, שאז נחשב שהישראל קיבל אחריות ולא שסתם בא גנב ליטול מרכושו. הטור (שם) פסק כדעת הרמב"ם להחשיב גוי אנס כקבלת אחריות וחייב לבערו.  
והנה בלשון הרמב"ם מבואר חידוש גדול דלא סגי בזה שלא הייתה התחייבות כלפי הגוי מרצונו של הישראל אלא שלא היה כלל הסכם של התחייבות, ואעפ"כ הישראל משער שבאם יאבד או ייגנב הגוי לא יוותר על ממונו ויכפהו לשלם מ"מ חשיב כקבלת אחריות [י"ל שהרמב"ם למדד מתוך שאל"כ קשה כיצד הניח רבא בכה"ג שגוי אנס שאכן יתחייבו לשלם]. ונראה שזה עמד ביסוד דברי המ"מ שלמד את המחלוקת הזו בשאלה האם הכרח שלא ע"פ דין חשיב כקבלת אחריות או דווקא ע"פ דין (כך מובן בלשונו, אע"פ שגם בהיותו ע"פ דין וחוק המלכות הוי בעל  כורחו). י"ל בטעמו של דבר שבהיותו נובע מחוק המלכות, בפרט כאשר הוא שוויוני, מסייע הדבר להתנהלות התקינה של הממלכה ולשמירת התושבים על ידי בני החיל, ומצד זה נוחה גם דעת האזרחים לכך אע"פ שאינו נוח עבורם לעת עתה. כגישה זו יש לדייק בלשון הרמב"ם: "גוי אנס", ומשמע שהוא אדם פרטי או ראש כנופייה, ולא כוח שלטוני. כביאור זה משתמע בדברי הריטב"א (ד"ה הא): "ודוקא נקט 'דקביל', דמסתמא אין אחריות לגוי דהא מיעטיה רחמנא דרעהו כתיב. מיהו כל שבדיני גוים חייב באחריות כמאן דקביל דמי, כההיא דבני חילא דמדינא דמלכותא הוה, ולא שאונסין אותם כפירוש הרמב"ם ז"ל (ד ד) דבודאי כל שבאונס גזל לשעתו הוה ולא חשיב כשלו לעבור עליו, וכן כתב הראב"ד ז"ל". היינו שסבר, וכן ביאר בדעת הראב"ד, שאם הגוי משתלט בכוח אלימותו אין זה קבלת אחריות כלל, אלא דווקא אם הוא על פי חוק כלשהו, שאז נחשב שהישראל קיבל אחריות ולא שסתם בא גנב ליטול מרכושו. הטור (שם) פסק כדעת הרמב"ם להחשיב גוי אנס כקבלת אחריות וחייב לבערו.  


שורה 55: שורה 55:
השו"ע (ג) סתם שאין זקוק להוציא את הגוי, ונראה שלא חילק בין בצק לפת, וכן לא משמע שהמנהג לגרש את הגוי מחשש לפירורים. לעומתו החו"י (סקי"ב) הביא את חומרת שבלי הלקט, ולמד מכך הפמ"ג (א"א סק"ו) שיש להחמיר בכך אם אכן מפרר, והביאם כה"ח  (סק"מ) הביאו, אך סייג את דבריו שאם אוכל על מפה ונוטלה עימו כשיסיים את ארוחתו אין לחשוש אפילו כאשר מפרר באכילתו. אע"פ שהמ"ב לא הביא את חוברת שבלי הלקט והחו"י, וכנראה לא פסקם, מ"מ נראה שלדבריהם רמז במה שהזהיר (ססקי"ח) על הקפדה על נקיון הבית בצאת הגוי.
השו"ע (ג) סתם שאין זקוק להוציא את הגוי, ונראה שלא חילק בין בצק לפת, וכן לא משמע שהמנהג לגרש את הגוי מחשש לפירורים. לעומתו החו"י (סקי"ב) הביא את חומרת שבלי הלקט, ולמד מכך הפמ"ג (א"א סק"ו) שיש להחמיר בכך אם אכן מפרר, והביאם כה"ח  (סק"מ) הביאו, אך סייג את דבריו שאם אוכל על מפה ונוטלה עימו כשיסיים את ארוחתו אין לחשוש אפילו כאשר מפרר באכילתו. אע"פ שהמ"ב לא הביא את חוברת שבלי הלקט והחו"י, וכנראה לא פסקם, מ"מ נראה שלדבריהם רמז במה שהזהיר (ססקי"ח) על הקפדה על נקיון הבית בצאת הגוי.
אעפ"כ אסור גם לדעת הרשב"א באותה התשובה לאכול עימו על אותו השולחן, ואפילו על ידי הפסק מפה. זאת משום שאין זה דין הנוגע רק לחשש מודע שמא יאכלנו, התלוי רק באם הסועדים מכירים זה את זה (היינו תלוי בדעתם), וממילא ניתן למזער אותו ע"י היכר. במקרה זה עיקר החשש הוא פן ייפול ממאכלו של הגוי לתוך מאכלו של הישראל, וזהו חשש מצוי ובלתי נשלט, ואין ההיכר יכול למונעו ואפילו אם אינם מכירים, "דכיון דחמץ במשהו רחוק הוא שלא יתערב פירור אחד משלו בשל ישראל וסחור סחור לכרמא לא תקרב". הביא המ"ב (סקי"ח) שרוב האחרונים הבינו בדעת הרשב"א כי הדין אינו תלוי באם מכירים זה את זה, דעכ"פ יכול החמץ להתערב מעצמו. אבל לדעת החו"י (סקי"ג) גם חשש זה קיים רק באם מכירים זה את זה ואינם מקפידים, אך סיים שמשום חומרת חמץ נכון להחמיר לכתחילה. אולם, האורחות חיים (חמץ ומצה מה) מצדד להתיר ומדמה לשני אכסנאים, והביא דיש מתירים אפילו שלא ע"י מפה.  
אעפ"כ אסור גם לדעת הרשב"א באותה התשובה לאכול עימו על אותו השולחן, ואפילו על ידי הפסק מפה. זאת משום שאין זה דין הנוגע רק לחשש מודע שמא יאכלנו, התלוי רק באם הסועדים מכירים זה את זה (היינו תלוי בדעתם), וממילא ניתן למזער אותו ע"י היכר. במקרה זה עיקר החשש הוא פן ייפול ממאכלו של הגוי לתוך מאכלו של הישראל, וזהו חשש מצוי ובלתי נשלט, ואין ההיכר יכול למונעו ואפילו אם אינם מכירים, "דכיון דחמץ במשהו רחוק הוא שלא יתערב פירור אחד משלו בשל ישראל וסחור סחור לכרמא לא תקרב". הביא המ"ב (סקי"ח) שרוב האחרונים הבינו בדעת הרשב"א כי הדין אינו תלוי באם מכירים זה את זה, דעכ"פ יכול החמץ להתערב מעצמו. אבל לדעת החו"י (סקי"ג) גם חשש זה קיים רק באם מכירים זה את זה ואינם מקפידים, אך סיים שמשום חומרת חמץ נכון להחמיר לכתחילה. אולם, האורחות חיים (חמץ ומצה מה) מצדד להתיר ומדמה לשני אכסנאים, והביא דיש מתירים אפילו שלא ע"י מפה.  
הב"י הכריע כדעת הרשב"א, וכ"כ בשולחנו הטהור (ג), וכאמור להבנת רוב האחרונים אסור אפילו כשאינם מכירים זה את זה. מאידך, כתבו האחרונים דאם הישראל אינו אוכל כעת על שולחן זה רשאי הנוכרי לאכול על שולחנו, אלא שיש לנקותו לאחריו היטב ולא ישאיר אחריו מאומה מן החמץ (מ"ב סקי"ח בשם
הב"י הכריע כדעת הרשב"א, וכ"כ בשולחנו הטהור (ג), וכאמור להבנת רוב האחרונים אסור אפילו כשאינם מכירים זה את זה. מאידך, כתבו האחרונים דאם הישראל אינו אוכל כעת על שולחן זה רשאי הנוכרי לאכול על שולחנו, אלא שיש לנקותו לאחריו היטב ולא ישאיר אחריו מאומה מן החמץ (מ"ב סקי"ח בשם מג"א ושו"ע הרב).
12

עריכות