הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ נוקשה"

נוספו 106 בתים ,  14:39, 23 במאי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א- מג א|פסחים ג א|חמץ ומצה ד יא|אורח חיים תמב א,ג, תמז יב}}
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א- מג א|פסחים ג א|חמץ ומצה ד יא|אורח חיים תמב א,ג, תמז יב}}
מהו חמץ נוקשה, ועל איזה איסור עובר (אם בכלל) המשהה/ אוכל אותו בפסח?
מהו חמץ נוקשה, ועל איזה איסור עובר המשהה/ אוכל אותו בפסח?




שורה 28: שורה 28:
'''הגמ'''' (שם מג א) מביאה ברייתא שלפיה האוכל שאור לוקה, ומסיקה מכך שלדעתו לוקים על חמץ נוקשה. ממשוואה זו עולה ששיאור מוגדר לפי הגמ' כחמץ נוקשה.  
'''הגמ'''' (שם מג א) מביאה ברייתא שלפיה האוכל שאור לוקה, ומסיקה מכך שלדעתו לוקים על חמץ נוקשה. ממשוואה זו עולה ששיאור מוגדר לפי הגמ' כחמץ נוקשה.  
===מי פירות===
===מי פירות===
 
ה'''גמ'''' במנחות (נג ב- נד א) מביאה מחלוקת תנאים ביחס לעיסה '''משנה'''
== הגדרת המושג ==
== הגדרת המושג ==


שורה 80: שורה 80:
2) '''הרי"ף''' עפ"י הסבר ה'''"מנחת ברוך"'''(סי' מ"ז)- גם המשנה בדף מב א לא באה לחייב מלקות בחמץ נוקשה, אלא לומר שחמץ זה אסור מדאורייתא ללא מלקות.  
2) '''הרי"ף''' עפ"י הסבר ה'''"מנחת ברוך"'''(סי' מ"ז)- גם המשנה בדף מב א לא באה לחייב מלקות בחמץ נוקשה, אלא לומר שחמץ זה אסור מדאורייתא ללא מלקות.  


3) '''בעל המאור''' (על הרי"ף שם)- פוסק כסתם המשנה (שבראש הפרק) שעל חמץ נוקשה עובר בלאו, והאוכלו חייב מלקות (כמו בתערובת חמץ).  
3) '''בעל המאור''' (על הרי"ף שם)- פוסק כסתם המשנה שבראש הפרק: שעל חמץ נוקשה עובר בלאו, והאוכלו חייב מלקות (כמו בתערובת חמץ).  


4) '''הראב"ד''' (בהשגה ב על בעל המאור)- פוסק כסתם המשנה בדף מב א לדעתו מודים חכמים לר"מ בנדון זה- שבחמץ נוקשה עובר בלאו. משא"כ בתערובת חמץ הדין הוא שפטור, כשאין בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס.
4) '''הראב"ד''' (בהשגה ב על בעל המאור)- פוסק כסתם המשנה שבראש הפרק. לדעתו מודים חכמים לר"מ בנדון זה- שבחמץ נוקשה עובר בלאו. משא"כ בתערובת חמץ הדין הוא שפטור, כשאין בתערובת כזית חמץ בכדי אכילת פרס.




134

עריכות