הבדלים בין גרסאות בדף "חובת קידוש בשבת ויום טוב"

שורה 12: שורה 12:
==חובת נשים וקטנים בקידוש==
==חובת נשים וקטנים בקידוש==
===חיוב נשים בקידוש ===
===חיוב נשים בקידוש ===
ב'''גמרא''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9B_%D7%91 ברכות כ ב]) נכתב שנשים חייבות בקידוש אף על פי שהוא נכלל במצוות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות בהם, מפני שהוקש זכור לשמור, ומכיוון שהנשים מחויבות בשמירה מחויבות גם בזכירה, כלומר בקידוש.
ב'''גמרא''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%9B_%D7%91 ברכות כ ב]) נכתב שנשים חייבות בקידוש אף על פי שהקידוש הוא ממצוות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות בהם. המקור לחיוב נשים בקידוש הוא מאמר הפסוק "זכור ושמור" ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%93%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%94_%D7%99%D7%90 דברים ה, יא]) הוקש זכור לשמור, ומכיוון שהנשים מחויבות בשמירה מחויבות גם בזכירה, כלומר בקידוש.


ה'''גאונים''' (שאילתות דרב אחאי, יתרו, שאילתא נד. ספר הלכות גדולות, ב, הלכות קידוש והבדלה, עמ‘ ק) הביאו את דברי הגמרא בברכות לגבי חיוב נשים בקידוש ואף הרחיבו את דין זה והתירו לנשים להוציא בקידוש את הגברים השומעים. אולם, '''רבי שמואל הנגיד''' (הובא ב: [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9385&st=&pgnum=238&hilite= ספר העתים, קנו]) סייג את היתר זה והוסיף שזהו דבר מגונה.   
ה'''גאונים''' (שאילתות דרב אחאי, יתרו, שאילתא נד. ספר הלכות גדולות, ב, הלכות קידוש והבדלה, עמ‘ ק) הביאו את דברי הגמרא בברכות לגבי חיוב נשים בקידוש ואף הרחיבו את דין זה והתירו לנשים להוציא בקידוש את הגברים השומעים. אולם, '''רבי שמואל הנגיד''' (הובא ב: [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9385&st=&pgnum=238&hilite= ספר העתים, קנו]) סייג את היתר זה והוסיף שזהו דבר מגונה.   
82

עריכות